Diskussion: Strul/problem eller fördelar med/efter ICS-uppdatering

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av teal, 13 mar 2012.

1. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 287

MINA ENHETER

Har du kollat dina APN inställningar? Dom ändrade sig i min lur efter uppdateringen. Jämför med Swedroids wiki så kanske Internet blir bättre än innan :-)

Skickat via Tapatalk 2

2. taz

taz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Precis så är det jag menar, men jag kan inte expandera Butiksservice och visa "undermappen" och undermappen2, dock så visas butiksservice med ett +före, men går alltså inte att expandera.

Skit bakom mina spakar kanske, men jag har provat med att göra en reset flertalet gånger tom lämnat in den för en total reset men utan framgång och provat mot andra exchangeservrar.

Skall testa att roota, tillbaka och reset så får vi se vad som händer.

3. aMpari

aMpari Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB
    Telefon 2:
    Samsung S7 Edge Dual-sim
    HJÄLP! OLIDLIGA PROBLEM efter uppdatering till ICS!

Efter att jag uppdaterade min Samsung Galaxy S2 till ICS 4.0.3 (kom upp en notifiering om att den fanns tillgänglig så jag drog ner den direkt) så har jag fått ett STORT problem:

Telefonen kan helt plötsligt börja starta om sig, och då blir det en starta-om-loop och den håller på så tills batteriet dör. Inte så trevligt om det händer när man precis laddat den fullt och åkt iväg och är på stan och inte kan ladda. För att bryta loopen måste man ta ut batteriet och det går inte att sätta i det direkt eller inom 10 sekunder, man måste vänta 1-2 minuter och både telefonen och batteriet är SVINVARMT. Sätter man i det för snabbt startar den av sig själv och loopen fortsätter. För att lösa det får man helt enkelt ta ut batteriet, vänta några minuter och sätta i igen, sätta på och HOPPAS att den inte startar om, men det gör den i 9 fall av 10. När loopen väl börjat så är det ingen ide att göra något, det är att dra ut batteriet som gäller. Även om jag väljer "Stäng av telefon" så startar den om.

Jag fattar inte vad det är för fel, antar att det är någon app som inte är kompatibel med ICS 4.0.3, men jag har 250 appar+ (255 tror jag det var) så det är ganska uteslutet att gå igenom alla och se vilken/vilka det är som ställer till problem, om det ens är det. När telefonen startar så är den nu mycket segare på att komma igång (som ett någon process tar upp nästan all CPU-prestanda och från att jag ser startskärmen tills att den flyter på som vanlig igen är typ 60-90 sekunder mot tidigare kanske 10-20. Det kommer nu upp en text i en sart box med vit text där det står typ "Could not access root privileges" eller liknande - så var det inte förut med exakt samma appar. Trodde först det hade med JuiceDefender att göra så avinstallerade det men samma problem kvarstår.

Hur gör jag för att nedgradera till 2.3.5 som jag hade innan och fungerade perfekt? Jag märker ingen fördel med ICS förutom att Market (Play Butik) som uppdaterats lite (men det kanske det har på 2.3.5 också?) samt att när man trycker ner hemknappen för att se senaste använda appar så är det en STOR förbättring och fler appar visas, man ser namn och en ganska stor preview av hur det ser ut osv. Sedan är menysystemet lite ändrat, med lite bättre uppdelning och snabbknappar överst för WiFi/BT av/på men det har jag widgets för.

Det blev en lång text men detta är väldigt frustrerande och jag vill lösa det ASAP, nu efter 1½-2 veckor med detta problem står jag inte ut längre.

Vet ni om någon/några apps som kan ha med detta att göra så kan ni kolla här vilka som jag har installerade: http://www.appbrain.com/user/TommyF#!apps-on-the-samsung-galaxy-s2

EDIT: jag läste första posten, och jag har gjort samma sak - rootat och sedan bestämt mig för att ta bort den. Dock är Odin kvar när jag startar genom att hålla volym ner och power on samtidigt. Skulle då en uppdatering via Kies kanske hjälpa mig? Problemet är att på min dator så hittar inte Kies min telefon i 99% av fallen, och när den väl hittas och kopplas upp så varar det inte för länge vill jag lova, några minuter på sin höjd och jag är glad om jag får några sekunder.

Mvh
    Tommy

4. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Måste bara få fråga.. Du har provat klicka på själva plustecknet va? Å inte på mappnamnet. Sjukt ologiskt designat egentligen men de är så man måste klicka.

5. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Tjenare

Om du får bootloops så beror de i dom flesta fallen på korrupt cache-data. För att komma ur en bootloop så gör man enligt följande (gäller alla roms i princip, stock som andra)

1. Stäng av telefonen.
    2. Håll inne Volym-upp och hem, samtidigt som du håller dom inne å startar du telefonen med powerknappen.
    3. När du ser samsung loggan så kan du släppa knapparna. Sedan kommer de fram en uppstartsmeny. På denna menyn väljer du valet Wipe cache partition.
    4. Välj nu reboot system now.

Efter detta så bör bootloopen försvinna, såvida den inte beror på något annat än korrupt cache-data då förstås. Men de är vanligt och i synnerhet efter en OS Upgrade. Ovan tar bara bort temporära filer. Inget försvinner eller går förlorat. Det är helt riskfritt.

aMpari gillar detta.
  6. taz

taz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hehe, jodå jag har provat med at klicka på plustecknet, Jag förstår din undran då det är precis som du skrev....ologiskt.

Tog ett hyfsat tag innan jag fattade att jag skulle klicka på den "lilla gröna pilen" för att expandera inboxen

Det är liksom inte gjort för normala fingrar, snarare nån liten barbiedockas fingrar

7. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    hehe precis :)

8. pkv

pkv Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det någon annan som haft problem med touchen efter uppgradering? Jag försöker "dra" mellan homescreens men ibland byter den inte sida och ofta kan den till och med hoppa åt andra hållet precis som om den studsat eller liknande. Mycket irriterande.

När jag scrollar så "tar" den inte ibland. Inga av dessa problem har funnits på ett års användning av luren innan uppgraderingen till ICS.

9. Steffe3

Steffe3 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8
    Jo, jag (och troligen alla andra i varierande utsträckning som installerade original ICS) har haft det problemet. Men jag installerade siyah-kernel och extweaks (kräver siyah-kernel vad jag vet), där kan man ändra känsligheten på skärmen, och efter det så fungerar det ofantligt mycket bättre :)

Såg nåt om att det är fixat i nyare uppdateringar från Samsung också, men det är bara läckta versioner än så länge, inget officiellt.

10. pkv

pkv Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok. Tack ska du ha. Gjorde bara en snabb sökning i forumet och kunde inte hitta något om det. Mycket irriterande bara. Får hoppas uppdatering kommer snarast :-)

11. aMpari

aMpari Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P20 Pro 128GB
    Telefon 2:
    Samsung S7 Edge Dual-sim
    Tack för svaret! Jag ska testa det nästa gång telefonen börjar loopa. Nu när jag väl har den fungerande igång vill jag inte stänga av den om det skulle vara något annat :)

12. taz

taz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Gah! Jag ger upp med exchange nu.

Innan jag (ännu en gång ) går tillbaka till föregående version så måste jag ställa frågan om det är någon som har fått ordning på batteriproblemen i senaste versionen 4.0.3

Jag har gjort en reset av telefonen, återställer inga backuper el dyl , kör helt och hållet med de appar som installerade av samsung, ingen rot eller liknande. Har testat batteriet och det är ok.

Har deaktiverat alla appar som jag inte använder, kör inga widgets eller autosync.

Innan uppgradering till 4.0.3 så klarade telefonen ca +3 dygn i standby, nu klarar den ca 6-8 timmar.

Testade med att låta telefonen ligga med nedsläckt skärm i drygt 6 timmar och efter det så var den nästan helt urladdad. Kolllade batteriförbrukningen och den indikerade skärmen som största förbrukare på 42%, inte illa för en nedsläckt skärm :P

Nu får man väl ta batteriindikatorn med en nypa salt verkar det som, men ändå, från +3dagar till mindre än 8 timmar i standby.

13. Topeli

Topeli Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Peppar peppar så har jag än så länge inte råkat på de strulen
    med att batteriet slukas upp på så kort tid.
    Har väl inte riktigt samma kapacitet till 100% som då man hade 2.3.5,
    men jag kan nog inte klaga på den.

Fabriksåterställde mobilen pga annat strul, vilket gjorde att den då
    föll en del just då, men de beror på att man då satt med den aktivt och
    ordnade med bilder, kontakter etc

Den har idag sjunkit från ca 82% -> 60% på 10 tim och 59 minuter.

14. taz

taz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hoppla, nu kom nästa bakslag gällande laddningen. Telefonen indikerar att den laddar men icke, det enda som händer är att den agerar brödrost och blir så varm att man inte kan ta i den.

Skall testa idag med att göra en nergradering igen och se om det löser problemet.

15. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Du säger att du har gjort en återställning redan, men när du gjorde de formaterade du även USB-storage (ett kryss på boxen vid återställning) och SD-kortet (om du nu har något i) ?

Prova också att töm cachefilerna i uppstartsmenyn (hem+volup+pwr).

Om inget av de funkar så kanske du behöver tömma dalvik cachen fast den borde ju egentligen tömmas när man gör en återställning men jag är osäker på om den _faktiskt_ gör de. Har aldrig fått det bekräftat. Men om du har Root på din lur så kan du göra detta. Lycka till. Hoppas dina problem försvinner snart :)

16. taz

taz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hehe, jag har nog provat det mesta skulle jag gissa.
    Har tidigare nergraderat och då funkar allt som det skall, tom batteritiden är då ok.

Nu är jag bara sugen på att verifiera att det är 4.0.3 som ställer till det, om det skulle funka OK med exchange och batteritiden då jag drar in föregående version, ja då skiter jag nog helt i 4.0.3 :)

17. Dark_driver

Dark_driver Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Uppdaterade min sgs2 i fredags hade 2.3.4. Det ända negativa jag har märkt hitills är att texten är mindre och att en väderapp jag har hänger sig så fort man går in och ska ändra något i den. Sen tycker jag även att ljusstyrkan är samme på skärmen har kollat och har inte auto i kryssat. Sen att inkan uppdateringen så kunde jag byta låt i musikspelaren med min BT handsfree när telefonen satt i bildocka nu när jag försöker mig på det så börjar den köra ut musiken i lurarna och inte via bilens högtalarsystem. Vill ju gärna kunna använda handsfreen till att ta samtal med och ha mobilen som musikspelaren samtidigt. Någon som har någon lösning på mitt problem?

18. perso

perso Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hade liknande problem med min S2. Kom fram till att Exchangekontot var boven. Hjälpte inte att stänga av autosync eller ställa in manuell sync. Stängde jag av mobil-data/wifi så var det inga problem. Men data på = max 8 timmar standby (+en "fickvärmare"). Men så läste jag ett tips här på forumet om att ta bort Exchange-kontot och lägga till det igen . Och voila! Det har fungerat sedan dess. Minst lika bra batteritid som innan.. Jag har inte gjort någon factory reset.

19. taz

taz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Har provat det du tipsar om och tyvärr så funkar det inte, Hade jag lagt en ostskiva på telefonen idag så hade man kunna gottat sig i en fondue-gryta :P

Tack för tipset i alla fall, nu skall jag sätta mig ner och testa ytterligare en gång med en rollback till föregående version och den funkade ju då jag tidigare rullade tillbaka, så vi får se nu.

20. Phjodor

Phjodor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Har också haft en jävla massa problem med exchange efter uppdateringen. Har tagit bort mitt konto och avaktiverat allt med exchange att göra på telefonen. Sen har jag kickat igång allt igen så har det fungerat ett tag men efter antingen några dagar eller nästan direkt så börjar den äta batteri igen. Har provat att sluta synka kalendern också utan någon lycka. Efter vad jag har läst på internet så verkar detta problemet inte vara isolerat till SGSII då andra telefoner med 4.0.x verkar också fått problem. Så får hoppas på att google/samsung tar och fixar detta lite fort. Fram tills dess så får jag synca min jobbkalender till google kalender och jobbets webklient för mailen. Suger lite...