Strulande Chromecast på Philips Android-TV

Diskussion i 'Android TV' startad av Brynolfmjelteflis, 27 dec 2021.

  1. Brynolfmjelteflis

    Brynolfmjelteflis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Har en ny Philips Android-TV (65OLED705) med inbyggd Chromecast. Fungerar tidvis som den ska. Men helt plötsligt dyker TV:n inte upp på vissa mobiler när man vill Casta. Sambon har en Apple o där fungerar det. Jag har en ganska ny Samsung o där försvinner TV:n ibland. Omstart av TV:n löser problemet för en stund. Har senaste programvaran i TV:n. Har satt i min gamla chromecast (gen 2) så det alltid finns nåt att casta till när det strular. Den strular aldrig. Nåt säger mig att routern är ett ev problem. Gamla chromecasten använder wifi, medan den nya använder trådbunden WIFI då det ger bättre dataöverföring med 4K filmer. Var kan problemet ligga? Tycker detta med chromecast för övrigt funkar bra för oss och inte vill böka med fjärren till TV:n

    Nån som har en aning om var man kan leta efter en lösning?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 750
    Mottagna gillanden:
    44 748
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Testa ställa in en fast IP-adress antingen på TV:n eller via routern (lås IP baserat på MAC-adressen), och se om det gör någon skillnad.

    Brukar vara det första jag testar när enheter inte hittar varandra på samma nätverk.
     
  3. Brynolfmjelteflis

    Brynolfmjelteflis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Bra ide, ska pilla med det när jag kommer åt.
     
    bernard gillar detta.
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 513
    Mottagna gillanden:
    1 586
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det här problemet bruka bli när den tappar IP till chromecasten bruka ske om man är delvis kabelbunden och WI-FI ansluten samtidigt. Eller om man har haft TV avstängt länge nog så den inte genererar en ny IP om det har genereras även när man slår på TV så får TV ny IP men själva chromecast build-in appen bruka ha svårt hämta uppdateringen av den.

    Så bruka töma Cachen på appen och rensa den i värsta fall avinstallera senaste updaten och updatera den igen så bruka det funka igen.