Styra saker med mobilen via Wifi eller BT

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av mikecomputing, 19 aug 2009.

1. mikecomputing

mikecomputing Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej funderar på att evetuellt implementera ett generellt XMLRPC protokoll för att styra min egenskrivna jukebox/mediabox och även lite annat via mobilen.

Men samtidigt fundserar jag på om det är dåraktigt för kanske det redan finns färdiga protokoll för sådant?

Vad jag alltså är ute efter är att kunna styra datorer och annat i hemmet via Wifi/3G och senare blåtand när RFCOM profilen nångång blir officiellt stöd i Android...

2. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag hittade inget så jag skickar helt enkelt lite strängar över sockets i mina små program. funkar rätt bra, och rätt enkelt i java.

3. mikecomputing

mikecomputing Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jo snabbhack e inte fel :-) Skulle iofs kunna använda mitt befintliga interna jukebox protokoll med men känns lite föråldrat (skrevs typ runt 2000)

men vore kul göra ett mer genereltt öppet protokoll som kan implementeras på vilken platform som helst intre bara låst til android då förståss :-)

4. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Näslund, vore det inte bättre om ni gick ihop om att friva din tidigare idé (https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=1118) vidare istället med detta som input?

Det sulle ju lösa ännu fler problem. SKulle inte gnälla om jag kunde använda Android-telefonen som fjärr till Mediaportal...

5. Näslund

Näslund Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja, den vore perfekt att ha ett öppet/smart/stabilt protokoll till den. :)
    Vi kanske har någon som kan bidra med serversidan här.

Mediaportal skulle ju inte vara några problem alls att styra om man förverkligar den iden.

6. doep

doep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Använda en kontinuerligt öppen socket och skicka (null-separerade) XML-meddelande är inte fel. Då är det väldigt enkelt att implementera i de flesta språk. Tillexempel kan du använda flashs XMLSockets för att kommunicera (går tex att köra flash-lite på andra mobilplattformar)

7. gunnar-medial

gunnar-medial Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ni kan gå ihop och definiera ett Home Automation API med olika underkategorier för Multimedia, Home Control och Personal.
    Sedan kan ni få stöd från Europeiska Investeringsbanken http://www.eib.org/ :) Visst är det kul att bygga egna tjänster som går in via routern och pratar med egen server i hemmet! Jag skall skriva ihop en fjärrkontroll till Dreamboxen hemma (EPG, styra inspelning, mm)

8. doep

doep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Annars finns det ju alltid UPNP (MediaRenderer, MediaController, MediaServer, etc).

9. Nepsir

Nepsir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu går jag kanske en aning OT här, men bara lite...

Hade det inte varit fantastiskt om man hade kunnat skicka kommandon till sin dator som sedan skickar vidare detta som IR-signaler via USB-UIRT. Då hade man kunnat ha en liten strömsnål dator (varför inte sin HTPC) som hade tagit emot kommandona och sedan skickar vidare dem till alla enheter man har vid sin tv.

http://www.usbuirt.com/

10. hackan

hackan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Fler saker jag kan göra med min telefon ==> Jag blir ännu mer nöjd.

Jag är inte speciellt insatt i allt som har med trafik mellan mobil och något annat, men tycker det skulle vara väldigt spännande att kunna styra saker med mobilen. Säga åt datorn/TVn att börja spela in ett program och styra uppspelning, visst, men att även styra andra saker i hemmet skulle vara underbart. Jag får en massa idéer som jag borde skriva upp någonstans, för att se om de kan bli något på sikt (när jag lärt mig mer). En server i hemmet och lite Bluetooth-enheter (eller annan radio, men då försvinner fördelen med att telefonen kan kommunicera direkt) borde kunna täcka det mesta.