Fråga: Surf (på telefon) i USA

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Zekashi, 7 jun 2024.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 333
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu såg jag att det stod på en bild, borde stått i text form utan att man behöver kolla varje bild tycker jag.

2. Zekashi

Zekashi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Laddade ner appen igår och tittade lite. Ser väldigt smidigt ut. Lite nyfiken, hur är det med täckning osv? Vi skall till GA via NC, skall ut till kusten och strosa lite, men också ut till ett "swamp" och titta lite krokodiler :) Hur står sig täckning tror du? Smidigt även att kunna beställa innan, för tiden börjar inte gälla förns tjänsten startar som jag förstod det?

bernard gillar detta.
  3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Här finns lite information om täckningen i de områdena:
    GA: Carriers with the Best Cell Phone Coverage in Georgia
    NC: Carriers with the Best Cell Phone Coverage in North Carolina

Täckningsmässigt har väl Verizon störst nät överlag medans T-Mobile har störst 5G-nät. Gissar att det fungerar likvärdigt i praktiken på östkusten. T-Mobile är de som är lättast att skaffa kontantkort från verkar det som. Kika på T-Mobiles hemsida för täckningskartan och se hur det ser ut exakt där du ska vara. Här är den kartan: 4G LTE & 5G Coverage Map - Cell Phone Coverage | T-Mobile

AT&T och Verizon verkar svårare att skaffa kontantkort från än T-Mobile. Verizon kräver i princip nästan också att du har en iPhone köpt i USA för att det ska fungera, antagligen för stödet som den har för mmWave.

Fördel med svenskt abonnemang är att du får tillgång till flera operatörer. Tre ger dig tillgång till 4G och 5G hos AT&T och Verizon samt 4G hos T-Mobile. Antagligen något liknande hos Tele2 och Telenor.

bernard gillar detta.
  4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Baserat på dina två länkar så ska ju AT&T ha bäst nät i de två delstaterna i fråga.

Hur som helst, jag har alltid haft uppfattningen - och hört ett flertal beskrivningar av andra - att AT&T är den operatör i USA som har störst nät och överlag bäst täckning på flest ställen. Dvs ungefär som Telia i Sverige, som ju på samma sätt är det företag som hade monopol under 1900-talet.

När jag nu googlade så hittar jag flera källor som talar om motsatsen - att Verizon skulle ha störst nät och bäst täckning överlag, vilket är samma som du skriver. För några år sedan kan jag svära på att det var tvärtom, det har jag läst och hört från flera källor. Vet du när det vände, och något särskilt som fick Verizon att gå om? Blev ganska förvånad över den nya kunskapen.

T-Mobiles nät är ju mindre än de två stora företagen iaf. (Ungefär som Tre, dvs snabbare hastigheter i storstäder men sämre täckning på landsbygden).
    Överlag är nog AT&T och Verizon ungefär lika bra på de flesta platserna.

5. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 333
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Vad jag läst och förstått så har Verizon alltid varit USAs motsvarighet till Telia täckningsmässigt.

6. SwedeWhite

SwedeWhite Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Googel Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Googel Pixel 8
    Kastar mig in i tråden med en fråga på ovan, om någon har något svar:

Jag själv ska till USA i 3 veckor men det är "över ett månadsskifte" 20 aug till 11 sep.
    Jag är lockad att ta 3-abonnemanget som ger mig 60 Gb för 429 kr. MEN - gäller abonnemanget kalendermånad eller 30 dagar? Någon som vet?
    Gäller det kalendermånad blir det ju de-facto 429 kr x 2

7. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 961
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Har inte avtalet framför mig men något säger mig att de har 1 mån uppsägningstid? Ping @Cupcakes@Cupcakes och @jnsson@jnsson

SwedeWhite gillar detta.
  8. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 333
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Vad jag minns så är uppsägningar när det gäller abonnemanger alltid 1 månad från det datum man säger upp det. T.ex. om man säger upp ett abonnemang den 20 juni så avslutas abonnemanget den 20 juli.

chraist och SwedeWhite gillar detta.
  9. SwedeWhite

Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Googel Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Googel Pixel 8
    Tack @jnsson@jnsson och @chraist@chraist
    Jag dubbelkollar med 3s kundtjänst - postar här i tråden om jag får ett tydligt svar

Jag själv har Hallon och vill minnas att där är det kalendermånad som gäller... Men är inte hundra.

chraist gillar detta.
  10. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag har aldrig haft koll på att AT&T skulle vara bättre än Verizon täckningsmässigt generellt i USA. Möjligt att det kan varit något med att Verizon körde CDMA och AT&T hade väl vanlig GSM och det var något snack om det. CDMA har väl krävt andra modeller av telefoner.

Det är 30 dagars uppsägningstid hos Tre. Dvs, om du säger upp ett abonnemang idag avslutas det om 30 dagar. Hallon har ingen uppsägningstid - ditt abonnemang fungerar så länge du har betalat det.

chraist och SwedeWhite gillar detta.
  11. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 333
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Står "Våra abonnemang avslutas vid nästkommande månadsskifte, detta eftersom du betalar i förskott för ditt abonnemang." hos hallon. Källa: https://support.hallon.se/hc/sv/categories/19034476910225-Abonnemang-Kontantkort

För Tre så enligt deras villkor så står det 30 dagars uppsägning. Källa: https://assets.tre.se/dokument/priv...llkor/prislista_master_konsument_20240412.pdf

SwedeWhite gillar detta.
  12. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 333
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, och godkännande från operatören vad jag förstått det som. Har varit väldigt bökigt, om ens möjligt att ta med en telefon till Verizon när de hade CDMA nät.

13. SwedeWhite

Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Googel Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Googel Pixel 8
    Tack @Cupcakes@Cupcakes !

Som ett tillägg från 3s chattbot Trelin:

3Världen kan användas i max 30 dagar i sträck och det räknas från att du kommer till ett 3Världen-land.
    Du kommer få ett SMS när dina 30 dagar håller på att ta slut. Det går inte att förlänga perioden på 30 dagar.
    Du får inte 30 nya dagar om du reser från ett 3Världen-land till ett annat.

14. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Detta skulle alltså fungera bra att göra. Säg att du tecknar abonnemanget den 15 augusti, så kan du säga upp det den 16 och ha några dagars marginal. Smidigast borde vara att skaffa abonnemanget i butik. Har för mig att det alltid skickas ett fysiskt SIM-kort när du beställer ett helt nytt abonnemang på hemsidan, så fort abonnemanget lagts upp och SIM-kortet skickats bör du dock kunna beställa ett eSIM via Mitt3 med BankID som du får direkt.

Det som krävs för att förlänga 3Världen är att du ansluter till ett svenskt nät, då får du 30 nya dagar nästa gång du reser till ett 3Världen-land.

SwedeWhite gillar detta.
  15. SwedeWhite

Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Googel Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Googel Pixel 8
    Många tack och Kudos @Cupcakes@Cupcakes :D

16. chhans

chhans Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    447
    Gällande 3Världen, så bör man dock vara medveten om följande text ur deras villkor för tjänsten (https://assets.tre.se/dokument/privat/tjanster/3varlden/3varlden_villkor_juni_2023.pdf):
    Vet inte hur stor risken är att de kommer anse att man missbrukar tjänsten, men kan som sagt vara bra att vara medveten om åtminstone...

Cupcakes, jnsson och SwedeWhite gillar detta.
  17. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 380
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Reser man mycket är det väl överlag rekommenderat att skaffa ett abonnemang där roaming ingår i flera länder. Exempelvis Tele2 Obegränsat eller ett abonnemang med 3Världen - båda dessa täcker in en stor del länder och båda abonnemangen är rätt prisvärda i jämförelse med att köpa eSIM på resan.

Byta abonnemang kan jag tänka mig också mest handlar om man har ett abonnemang där 3Världen inte ingår till ett annat hos Tre där det ingår och sedan tillbaka igen. Det bör ju inte vara några problem att skaffa det i en månad under en period, men bra att du nämner det!

chhans gillar detta.
  18. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

CDMA-abonnemang använde väl inte SIM-kort, vilket var ett av skälen till att aktivering på plats hos operatören krävdes, vilket innebar strikta krav på vilken telefonmodell man hade. Sen hörde jag att när 4G/LTE infördes så försvann denna skillnad till viss del, för CDMA-användare fick från och med då SIM-kort också (åtminstone för 4G-trafiken).

Idag ska väl all CDMA vara nerstängd. Innebär det att skillnaden är helt utsuddad, eller kan det fortfarande finnas begränsningar om t.ex. en svensk telefon skulle vilja ansluta till Verizon, någon som vet? (Den andra CDMA-operatören, Sprint, är ju nedstängd och övertagen av T-mobile sedan några år).

Jag gissar att all roaming med de gamla CDMA-näten (Verizon, Sprint) var omöjlig för en svensk med våra vanliga GSM-telefoner, på den tiden.

År 2015 besökte jag nationalparken Yosemite under en heldag, i Kalifornien. Ingen i sällskapet hade någon mobiltäckning på hela dagen, inte ens när vi körde genom samhällen i dess närhet. Först när vi återkom till en större stad ett antal mil bort återkom täckningen. Jag har alltid varit nyfiken på varför, om det kan vara dåliga roamingavtal vi hade, dåligt stöd för frekvensbanden i USA, något relaterat till CDMA eller annat problem. Ingen här som har några teorier? Om jag får låna tråden för den frågan.
    Ni som varit i USA på senare år kanske vill säga om ni upplevt liknande "blackouts" där man tappat nätet en längre period. En annan teori skulle ju vara dåligt utbyggt täckning helt enkelt nära nationalparken, men en så välbesökt nationalpark borde ha täckning åtminstone i vissa delar kan tyckas, och åtminstone i samhällen i dess närhet. Vi tappade mobilnätet HELT så att säga.

Då blir ju frågan, hypotetiskt: om man skulle be en bekant hemma i Sverige ladda ner ett e-sim på mitt abonnemang på den bekantes telefon i Sverige, använda det någon dag i Sverige, sen själv aktivera e-sim på nytt där man befinner sig, skulle det upptäckas?

BBU, vad gör den grejen inom telefonnätet, och var är den placerad rent fysiskt, någon som vet?

En karta som ska visa täckning i USA, jag greppar dock inte helt hur pålitlig den är och vad exakt den visar:
    LTE Band 71 rollout
    Men kanske intressant för någon.

19. nickname

nickname Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    175
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Jolla
    ROM:
    Sailfish 3.4
    Platta:
    Asus Transformer Prime TF201
    ROM:
    KatKiss 7.1
    Sambon och jag var i USA i våras ett par veckor. Vi köpte varsitt fysiskt sim-kort från T-mobile i en av deras affärer på stan. De har även butiker på vissa flygplaster, men inte den vi anlände till.
    Den stora fördelen med att köpa lokalt sim/esim istället för att använda svenskt abonnemang, är man får ett lokalt nummer. Vill man bli nådd av amerikaner som tex när man ska åka Uber, hyra bil eller checka in på vissa hotell så är det en stor fördel att kunna uppge ett amerikanskt nummer.

Det kostade oss 55USD/person för 30 dagar, inkl skatt. Det var ett erbjudande om man köpte två samtidigt. Kommer inte ihåg datamängden, kan ha varit obegränsat, men åtminstone var den i paritet med 3s paket. Dollar var sjukt dyr vid tillfället, men notan landade på 580kr/person.

20. Zekashi

Zekashi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Låter smidigt, hur mycket surf fick man? Vi skall åka på Tisdag och jag har super svårt att bestämma mig. Kommer att använda mig utav Google Maps mycket.