Surfplatta till pensionär.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid82, 17 dec 2016.

1. Droid82

Droid82 Guest

Tack för svaren allihopa, det blir en Ipad om nu inte någon skulle hinna komma med ett bättre förslag innan jag köper. :)

jonko gillar detta.
  2. kabel87

kabel87 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    112
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    iPad air 2 32gb finns på Ica Maxi för 3999kr köpte en till mig själv, väldigt nöjd. Bästa surfplattan jag ägt. Har haft en del olika "billigare" samsung från jobb men använder dem inte. Detta är första surfplattan jag fastnat för och verkligen använder dagligen.

Droid82 gillar detta.
  3. Midas

Midas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    Jag köpte en Samsung platta med 12" skärm till min 75 åriga pappa för 2,5 år sedan. Han älskar den och använder den flera timmar varje dag.
    I onsdags fick han sin första smartphone, en Huawei, efter att ha hållit fast vid sin gamla siemens ME45 sedan 2001.

Droid82 gillar detta.
  4. mobilapan

mobilapan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Tragiskt på ett Android-forum med så gravt missvisande jämförelser (en "Samsung" (Tab 3 eller?) mot dyraste modellen hos Apple). Samma med en random-laptop som kostade 5000 kr mot en Mac som kostade fem gånger så mycket?

Och att iOS skulle vara så fantastiskt användarvänligt är bara en vandringssägen.

Mamma som är pensionär är jättenöjd med sin Tab S 10,5.

kissidor, Bosse.K, Droid82 och 1 annan gillar detta.
  5. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag fick intrycket att det först gärna skulle vara en billigare surfplatta. TS frågade ifall det fanns någon bra androidmotsvarighet (specmässigt) till en iPad Mini 2.

6. Droid_301

Droid_301 Guest

Strunt samma vilket fabrikat,bara farbrorn blir nöjd och belåten.:)

Droid82 gillar detta.
  7. Midas

Midas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    oavsett vilket os du väljer att köpa så kommer de ringa dig för att fråga varför den gör på ett viss sätt och vad de ska göra nu.
    Om du har en yngre bror så säger du att de ska ringa honom och fråga. Eller något barnbarn om det finns.

bernard gillar detta.
  8. Droid82

Droid82 Guest

Intressant, vad fick dig att välja Tab S istället för en Ipad Air eller vad som nu är den mest korrekta jämförelsen? :)

9. Droid82

Droid82 Guest

Inte onödigt dyrt i alla fall. :) Jag tror inte att den kraftfullaste spelprestandan kommer att utnyttjas så mycket om man säger så.

10. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 991
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Hur är det idag, har de dator med Windows i kan kanske en windowsplatta vara ett alternativ?

Droid82 gillar detta.
  11. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    iTunes.

Droid82 gillar detta.
  12. Droid82

Droid82 Guest

Windows, hm, det har jag inte ens tänkt på som alternativ då apputbudet kanske inte är lika välsorterat som Android eller Ipad, är det någon här som har en windowsplatta och kan berätta hur det är jämfört med Androidplattor/Ipad?

13. Droid82

Droid82 Guest

Haha, det blir jag som får hjälpa till men det är ingen fara, det gör jag så gärna. :)

14. subwoofer

subwoofer Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Jag har en Windowsplatta som jag använder själv. Det är Windows 10 på den och eftersom det är ett fullt operativsystem behövs inte appar på samma sätt. Det är bara att installera själva programmet. Den stora fördelen är att i princip allt som fungerar på en PC fungerar på plattan (så länge det inte är allt för krävande och man inte kör mängder av processer samtidigt). Sen finns det även en hel del appar att tillgå. Är det några särskilda appar som är viktiga kan du kika in utbudet i Windows Store. Nackdelen är att man behöver ganska stort minne då Windows partionen tar upp mycket utrymme.

Droid82 gillar detta.
  15. mobilapan

Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Om jag ska skriva en lite längre utläggning än ett ord om varför det inte blev iPad så var det valfrihet (eller helt enkelt frihet).

Hade vi köpt iPad så hade vi fått nöjda oss med exakt vad Apple erbjöd, nu kunde vi köpa från olika tillverkare som konkurrerade med varandra och välja bland olika modeller. Och även om vi tyckt nuvarande modell uppfyllde alla krav (vilket den inte gjorde) så hade vi suttit på pottan om det skulle uppgraderas och de nya iPadarna inte alls uppfyllde kraven (precis som de iPhone-ägare som fick en kalldusch när iPhone 7 lanserades utan 3,5mm-kontakt eller när man släppte MacBook Pro med enbart två kontakter varav en används för laddning...).

Sen har min mamma haft Android-telefoner innan, flera med stora skärmar 5,3" och 5,5" och det långt innan Apple snodde konceptet med stora skärmar rakt av och släppte Plus-modellerna. En mobil med en liten fjuttig 4" eller 4,7"-skärm var helt enkelt inte ett alternativ. Stora skärmar är helt överlägset för äldre med lite sämre syn.

Sen finns det säkert fall där Apple-produkter passar bäst (min tjej använder iPad i jobbet med appar som inte finns på Android) men som någon allmän rekommendation tycker jag inte det är lämpligt.

16. Midas

Midas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia
    Telefon:
    HTC M9
    Telefon 2:
    Sony Z2
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S3
    Platta:
    Samsung Tab PRO 12,2"
    Platta 2:
    Nexus 7 LTE Gen2
    Anledningen till att min pappa fick Android och inte Apple var dels för att Samsung just släppt sin platta med 12.3" skärm och dels för att jag bara blir förbannad när jag sitter med sambons iPad och försöker få den att göra ngt jag kan göra på min androidplatta men inte på iPaden.