Surfplattor med Rockchip 3188 quad core

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av botze, 11 mar 2013.

  1. poengstr

    poengstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER


    Om du inte avinstallerat drivrutinerna på datorn sen du flashade plattan så bör det gå att sätta plattan i upgrade-läge och flasha in en tidigare stockrom.
    Vad va det för rom du försökte flasha in nu btw, iom att den bootloopar?

    Att ge upp nu är bara dumt, om du inte kommer till flash läge eller får det att fungera på annat vis så kan du alltid testa adb-client...
     
    Last edited: 5 apr 2013
  2. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    nej men hur i allsin dar menar du att jag ska kunna sätta plattan i flashläge när den är helt låst och reagerar på precis alla knappar på samma sätt, dvs som jag skrev att den från avstängd platta bara slår på den?

    det var den här rommen: http://www.freaktab.com/showthread.php?4351-Cube-U30GT-2-(1-03)-900-supersport-ROM

    hur menar du att adb-client skulle kunna hjälpa mig?
     
  3. shcizo

    shcizo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    förstår inte hur du lyckats "bricka" den genom att flasha en ny rom. det borde inte gå men det kanske är ett annat förfarande när det gäller tablets eller just för denna Cube.

    jag antar att du redan läst detta men postar det för säkerhets skull
    http://www.freaktab.com/showthread.php?1532-Don-t-Panic!-When-flashing-goes-wrong
     
    kissidor gillar detta.
  4. poengstr

    poengstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER



    Jag kanske missat något, men du går väl in i "upgrade-mode" från avstängt läge genom att hålla inne nån knappkombination? Som jag förstått din tidigare förklaring så bootloopar plattan och startar aldrig upp fullt ut? eller har jag missat något?:P

    Med adb kan du komunicera med plattan via datorn och återställa / flasha ny rom den vägen.
    shcizo"s länk bör ju provas först och främst om du inte gjort det...
     
    Last edited: 5 apr 2013
  5. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    inte jag heller, det är inte som att jag aldrig flashat rommar förut - aldrig haft minsta problem.
    nej jag hade inte läst den tråden förut - men det blir till att plocka fram skruvmejsel då och försöka den vägen, för inget av det andra är ju tillämpligt i det läge den är nu
     
  6. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    ja men alla knappar och alla kombinationer av knappar för mig ju bara till samma läge - dvs som jag skrev så går det inte att trycka sig in i upgrade mode längre.

    jo jag vet vad adb är även om jag inte är haj på det - men hur skulle det hjälpa när inte datorn kan känna igen och kommunicera med plattan?
     
  7. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    kissidor - du ska bara lösa detta, så enkelt är det, ge inte upp :)

    I absolut värsta fall får du väl skicka tillbaka plattan och påstå att den var sådan när du fick den...?
     
  8. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    ok, tack för peppen botze ;). jag ska som sagt kavla upp ärmarna och leta upp rätt sorts skruvmejslar också, men det kan ta ett tag för de är skitsmå och torx eller nåt tror jag, tror inte vi har såna hemma.

    nja då står jag nog hellre mitt kast och ser det som lärpengar - blir nog svårt att övertyga dem om att jag fick den med kraschad custom rom... :teeth:
     
  9. poengstr

    poengstr Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Brukar gå att få kontakt och komunicera med adb även om man inte får kontakt med plattan på andra sätt...
     
  10. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    på så vis - ok men då faller det på att jag inte har lärt mig använda det. är inte dummare än att jag kan följa en instruktion, och iaf efteråt förstå lite mer om vad jag gjorde - men nån hacker är jag inte :P.
     
  11. Timjan256

    Timjan256 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Är det bara ett mjukvaruproblem så är det oftast inga problem att skicka den tillbaks till Kina. Jag har själv gjort det en gång (Pandawill). Visserligen tog det två månader att få tillbaks den och 300 kr i frakt. Men mejlsupporten var väldigt bra.

    Skruvar du upp bryts garanti.
     
  12. shcizo

    shcizo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    i min värld är ju dock firmware något annat är roms, nämligen något som är nere och grottar på en hårdvarunivå, och detta fall bygger ju romsen på officiella firmwares. det kan ju vara så att man kan bricka den då?
     
  13. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    menar du att du tror att de skulle åtgärda en platta som jag har brickat :eek:? fast ja... man kanske ska fråga dem iaf. den betedde sig ju faktiskt konstigt redan från början, och de tillhandahöll ju själva rommen och alla de andra filerna. det borde ju inte vara nån svår sak för dem att åtgärda heller. så om de fixar det på garanti och jag får stå för frakten så får man ju vara nöjd ändå. det kommer ändå att dröja innan jag får tag i rätt skruvmejslar, så jag kan lika gott skriva och fråga dem hur de ser på det.
     
  14. Timjan256

    Timjan256 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    I ditt läge just nu tror jag faktiskt det inte är några problem. Skickade tillbaka min rootade U30gt, som jag själv rootade en gång i tiden, som hade ett visst battriproblem (en extra laddare från Clasohlson sabbade den direkt, klantigt! jag vet), samt att powerknappen var helt intryckt (orsakat av mig). Skickade ett melj och berättade att plattan var obrukbar. Inga problem, svarade dom, ge oss bara ditt kollinummer.

    Men skulle jag ha öppnat plattan så skulle det nog vara kört att skicka tillbaka den (vilket jag senare fick göra ändå - skruva upp den, men det är en annan historia. Min u30gt har nämligen 9 liv och det är därför jag inte tycker man ska ge upp : )
     
    Last edited: 5 apr 2013
    kissidor gillar detta.
  15. ssspacman

    ssspacman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    En ny platta som uppför sig onormalt, klart att man kollar om det bara beror på att den är ny. Att det gjorde det 3 gånger kan bero på att jag hade för brottom att slå av strömmen för att kolla om det var normalt.
     
  16. Soniz

    Soniz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fick min Cube U9GT5 för ett tag sen.

    Inte hunnit använda den så mycket. Hade tidigare en väldigt simpel Dmtech 816HDC så det är mest den jag jämför med. Skärmen är såklart grym. Kan ana lite lite lagg främst när man stänger appar. Växla mellan homescreens flyter dock fint.
    Körde antutu, 14 800 pinnar.
    Den går då på 1600mhz. Är det lätt, värt, möjlligt, nödvändigt att clocka den till 1800? Risker?

    Enligt antutu är det en ARMv7 processor i. Är inte rk3188 ARMv9? (Har noll aning vad detta egentligen betyder). Står även att "CPU hardware" är RK30board?
    Antutu som inte har rk3188 info i sig?

    Problemen:
    Wifi. Precis som kissidor angett gällande U30GT så är wifin kass. Routern står i hallen. Efter hallen kommer köket och där fungerar det bra. I slutet av köket från hallen sett så är dörren till sovrummet. Där inne är det knappt att det fungerar över huvudtaget. Dmtech816 fungerade felfritt även i sovrummet.

    Detta är ett stort problem då jag har en extern hd kopplad till routern där all multimedia ligger. Har haft som vana att streama all film och serier till plattan från den hdn, vilket inte går med Cuben.

    Förstår att detta kan gå att ordna med rootning och rom. kissidors upplevelse avskräcker lite dock : )

    En annan sak är att ljudet från högtalarna är rätt kasst. Spelar man upp film är det väldigt låg nivå fastän man har på högsta. Det skulle inte gå att se en film två stycken och använda plattans högtalare. Även här var Dmtechen klart bättre trots att den är mono mot cubens stereo.

    Att wifin fungerar bättre är dock ett måste. Fungerar samma ROM till U9GT5 som till U30GT?
     
  17. shcizo

    shcizo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Svårt att säga men jag gissar att roms till U30GT inte funkar till U9GT5
     
  18. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Tack för ditt omdöme! Intressant läsning. Detta med dålig WiFi och dåliga högtalare verkar vara ett återkommande problem i Kina -plattor. En fråga; är du säker på att du har Cube U9GT5 med RK3188 och inte med RK3066? Iofs skulle RK3066 inte få så högt i Antutu, å andra sidan brukar väl plattor med RK3188 få runt 17000 eller högre..?

    Jag skulle inte prova en U30GT -ROM till U9GT5, de har väl helt olika skärmar t.ex.?
     
  19. Soniz

    Soniz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag tänkte tanken själv. Men det står att det är 4 kärnor. Även andra "system info"-appar rapporterar dock att det är:
    Brand: rk30sdk
    Code name: rk30sdk
    CPU: ARMv7 processor rev 0 (v7I)
    Hardware: rk30board

    Ni som har U30GT, ser det likadant ut?

    De rk3188 som får 17-18k är nog överklockade till 1.8ghz, om jag fattat rätt.

    Okej, att lägga in den ROMen är nog ingen bra idé då. De har olika upplösningar, internminne och tum.

    Förövrigt är den dock riktigt skön. Alla appar fungerar felfritt. Allt finns på google play än så länge. Batteriet verkar riktigt bra.

    Men med såhär kass wifi kvittar det.
    Kör jag wifi analyzer ligger Cuben 10 pinnar sämre än Dmtechen hela tiden. Vid -60 och lite sämre så tappar den ofta kontakten helt, fastän den fortfarande är ansluten till routern och har många pluttar.
     
  20. shcizo

    shcizo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    198
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Du har inte haft problem med dålig WiFi-mottagning som många med Cube-plattor verkar ha?