Diskussion: Suunto 7 med Wear OS

Diskussion i 'Övriga tillverkare' startad av ingetminne, 26 jan 2020.

  1. ingetminne

    ingetminne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    7
    [​IMG]

    Vad tror ni om denna klocka.? https://www.suunto.com/sv-se/Produkter/Sportklockor/suunto-7/


    Känns som man försöker skapa en klocka som är anpassad för både träning och vardag på ett bra sätt?

    Frågan blir om denna klocka blir succé eller fiasko?

    Gillar utsende på klockan och priset känns endå helt okej.

    Men frågan är om batteritiden är lite för dålig för att slå som alt om man vill ha sportklocka?
     
    Last edited by a moderator: 26 jan 2020
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 090
    Mottagna gillanden:
    4 798
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jag tror nog den kan lyckas. Suunto är ett anrikt företag med lång erfarenhet inom kompasser och klockor.
     
  3. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Nackdelen är ju att än så länge att den inte fixar dagliga steg. Men det ska väl lösas så småning om.
     
  4. ingetminne

    ingetminne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    7
    Kollar man specifationer så står det
    Stegräknare
    Google Fit™

    Lite korkat att man ev måste använda 2 appar. Men nog borde dom komma med en uppdatering som gör att stegräkning funkar?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 622
    Mottagna gillanden:
    44 542
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag lade till i rubriken att den kommer med Google Wear @ingetminne@ingetminne, och slängde in en länk.

    Här är Suntos app om man vill se hur den ser ut: https://play.google.com/store/apps/...LDYwV_5VGFpo9OrW0lF_nA_Uid8O5SFhoC9mcQAvD_BwE

    Rätt överraskande att de övergått till Wear OS, men det var väl bara en tidsfråga då det är krävande att underhålla ett eget OS i takt som fler förväntar sig utökat appstöd.

    Priset var inte helt avskräckande i alla fall, hade nästan förväntat mig att den skulle vara lite dyrare när det nu är en "fullvärdig" smartklocka.

    Här är mer om batteritiden som väl är bland det viktigaste: Suunto 7: batteriinformation

    Men om man lyssnar genom klockan då?



    Undrar förresten hur exakt pulsmätning från handleden är. Blir kul att se DC Rainmaker testa denna. Brukar ju variera väldigt mellan smartklockorna på den punkten.
     
  6. ingetminne

    ingetminne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    7



    View: https://youtu.be/vv9tp5Rl9Kg
     
    bernard gillar detta.
  7. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 735
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Verkar ändå lovande, men som redan nämnts är nog batteritiden det avgörande. Är man vid tidigare Suunto eller Garmin finns risken att man blir redigt besviken om man tänker ha klockan även som smartwatch. 2 dagars teoretisk batteritid som smartwatch låter oroväckande.
     
  8. ingetminne

    ingetminne Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2016
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    7

    Batteritiden är det som oroar mig. Ska köpa ny klocka om någon vecka. Har idag en garmin forunner 235.

    Står och velar mellan denna eller garmin forunner 245 musik.

    Lite olika klockor men lite lockande med lite mera smartafunktioner och kartor som lockar med denna.

    Men 245 kan man lägga in musiken och skippa tel. Plus modern pulsmätning på garmin.

    Svårt val men lär dyka upp recension på denna när den släpps och alla uppdateringar är släppta
     
  9. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 735
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Yes, förstår dig. Jag har en Garmin Vivoactive 3 som jag är väldigt nöjd med, skaplig smart och batteriet räcker åtminstone en vecka om jag inte tränar för mkt med den. Kopplad dygnet runt till telefonen. Att gå ner sig till 2 dagars batteritid är för dåligt känner jag, även om en Google wear självklart har klart fler smarta funktioner.
     
  10. Elliott B

    Elliott B Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2019
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som kan dela med sin erfarenhet av Suunto klockor
     
  11. Johan HP

    Johan HP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag köpte Suunto 7 efter att lämnat tillbaka Fossil gen 5. Jag var fett besviken på fossils batteritid särskilt om jag tog en löptur. Hade fossilen i en vecka men lyckades inte klara en full dag om jag sprang typ en timme. Suunton klarar detta mycket bättre.

    Jag har på det jag vill och alltid på skärmen med en dimmad visning av tid. Tilt och touch to wake på så att den visar det jag vill när jag tittar på den.

    Jag har på de notifieringar jag vill och ok Google alltid på. Lite besviken på dialoger med assistenten (typ lägg till i kalender...) men enkla kommandon funkar nästan alltid (typ lägg till jordnötssmör på inköpslistan, eller tänd i vardagsrummet). Detta är mer ett wear OS problem än Suunto antar jag.

    Jag är mycket nöjd med träningsloggning, gps, puls och höjd (konstigt nog sågad av vissa recensenter, men också hyllad av andra). Klarar batteriet lätt en lång dag med typ 3 h GPS loggning (andra som har den klarar mer men troligen inte på lika mycket funktion som jag har). Det räcker för mig. Jag gillar knapparna som styr Suunto appen. Inte tappat en enda loggning hittills (haft den sedan februari). Det problemet hade jag med min LG G watch R och även min korta erfarenhet av fossilen.

    Det alternativ för mig har varit Garmin med smarta funktioner och lång batteritid. Jag förstår de som vill ha det men jag gillar funktionerna I wear OS, assistenten och mitt watch face som Jag också hade på LGn. Jag har inget problem med att ladda varje natt.

    Saknar inte högtalaren och möjlighet att svara i klockan. Det har jag headset till.
    Google pay hade varit fint om det funkade i Sverige (finns i Suunto 7 men funkar inte i Sverige än) men saknar inte egentligen. Har med mig telefonen när jag handlar.

    Det finns nog ingen klocka som fyller hela min kravlista men Suunto 7 fyller det mesta. Smartwatch och träning i ett . Visst hade jag önskat e-sim, en månads batteri, högtalare med BOSE ljud, Spotify stand alone etc men man skall veta att allt detta drar ström och ingen klocka erbjuder allt detta idag.
     
  12. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Hur upplever du storleken? Funderar på att uppgradera min "gamla" Garmin vivoactive 3 music. Men ingen ny Garmin faller mig helt i smaken. Kan leva med endags batteritid så länge den klarar de som du säger.
     
  13. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Tack för en bra sammanfattning av dina upplevelser! Jag sitter också med en Garmin Vivoactive 3. En av de saker jagar gillar mest är dess förmåga att mäta vilopulsen på ett bra sätt. Hur tycker du att detta funkar på Suunton?
     
  14. Johan HP

    Johan HP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    9
    Det är Google fittnes som sköter detta. Funkar bra tycker jag. Jag kikar mest på en funktionen i min watch face app ultimate watch 2, där man kan ställa intervallet för när den skall mäta puls. Jag har ställt in 10 minuter tycker det funkar för mig.


    Allt är så individuellt hur och vad man använder. Tex lyssnade jag på pod i klockan till bluetooth headset när jag sprang igår, dvs utan mobil. Då drar den massa batteri och eftersom jag alltid har med mobilen (känns bra att kunna ringa om det händer nåt) så kan jag lika gärna använda headset mot mobilen och spara på klockbatteriet. Detta är ju ett mindre problem för den som har en Garmin Spotify klocka med bättre batteritid och vill lyssna på tex Spotify och inte vill ha mobilen med. Eller den som har e-sim klocka etc etc...

    Det bästa är att testa själv. Många butiker har generöst öppetköp så man kan prova och skicka tillbaks om man inte gillar det man köper. Jag hade 90 dagar på mig och behöll den.

    Storleken är inget problem. Jag trodde det var en exceptionell jätte men den är som andra i storleken tycker jag. Klart om man vill ha en liten för man är tunn så kanske man väljer en liten. Jag ser ingen direkt jättestorleksskillnad från min LG G watch R och Suunto 7.
     

    Bifogade filer:

    bernard och Maqqan gillar detta.
  15. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    611
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    bernard gillar detta.
  16. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Den kom igår så har inte hunnit testa så mycket.
    Är en del UI förändringar till de bättre tycker jag.
    Men får återkomma om batteritiden när jag använt den några dagar
     
  17. Johan HP

    Johan HP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag har testat 10s gps och den mäter sträckan bra (hoppigare momentan hastighet bara, som störde mig) och drar mindre. Bra om man skall göra långa loggningar och jag kommer att använda det speciellt för cykling. Nu joggar jag vanligen under 1h och har inga problem med batteriet sedan innan. Klarar en dag med ett par timmar gps...

    Jag har Side laddat Spotify och det drar en del att köra musik och gps samtidigt. Brukar klara en hel dag och min joggning med spotify utan problem...

    När jag ändå fixade med klockans inställningar vid uppdateringen bestämde mig för att att köra ljusare ambient watchface alltid på (fick idén från att suunto bake den vägen vid sport mode) och skippa tilt to wake. Använder bara touch to wake nu. Det funkar jättebra och jag har all info alltid på och ändå klarar sig klockan mer än en dag. Drar till och med mindre än förut per timme

    Allt detta med batteri beror ju på vad man gör och vilka aktiviteter man gör. Tex skulle jag inte få för mig att surfa på klockan eller spela spel då den typen av aktivitet drar massor och funkar så mycket bättre på mobilen. Dock kollar jag väder, kalender, svarar på sms, använder Google assistenten och sport gps och för mig funkar det mycket bra. För en som cyklar 10h måste kanske ladda precis innan och också efter, ni fattar vad jag försöker säga. Suunto 7 är en bra kombo men ingen klocka för att logga en veckas fjällvandring (om nu någon klocka ens klarar det utan att spara på användandet av andra funktioner)
     
    Pettapan, bernard och kupster gillar detta.
  18. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    811
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Är det någon som fortfarande använder Suunto 7:an?
    Sen jag sålde min har jag varit igenom 2 Garmin samt en active watch 2 som jag har idag.
    Men saknar den gamla Suunto 7:an.
    Ser att xxl har den för 3500:- denna helg
    Håller den sig än idag 2021?
     
  19. Pettapan

    Pettapan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2018
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    611
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15PM | 14 | S10
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Intressant, är också intresserad av denna fråga. Hade Suunto 7 när den släpptes och då var den inte ingen höjdare. Men mycket verkar vara åtgärdat nu och den 19:e april släpper dom en uppdatering som ska ge sömn tracking mm. Har försökt få klart i om den nya de släpper nu, Suunto 7 titanium, om de gjort nåt med hårdvaran, men det verkar inte vara fallet. Så då känns ju 3500 på XXL som en bättre deal tycker jag.

    Som nämnt ovan, väldigt intressant om någon här har den kvar.
     
    kupster gillar detta.
  20. Johan HP

    Johan HP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2019
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    9
    Suunto 7 Still going strong. Ett år drygt nu och fortfarande en bra klocka. Jag gillar träningsfunktionen som jag tycker är tillförlitlig och som har definierade knappar. Sedan gillar jag mitt egnendesignade watchface (watchmaker appen) med massa funktioner. Fattar dock inte varför Google inte får ok Google att funka, men trycker man på en knapp får man ju den funktionen ändå.

    Flera förbättringar under det gångna året och nu kommer lite till den 19e april.

    Som sagt så finns det ingen klocka som klarar allt bäst. Jag har inget problem med batteriet under en dag. Jag har Side loadat Spotify och har den numera offline musik på det viset. Det är bra men att lyssna långa perioder på detta eller pod drar ännu mer betteri när man springer, men nån timmes träning och musik funkar.

    Den har knappt nåt märke på sig efter ett år och jag har på den jämt även när jag mekar. Inget extra skärmskydd på skall tilläggas.
     
    kupster gillar detta.