Orsakerna till att det är svårt att få till Market i Sverige är många, bland annat:
1) Den höga Momsen. Man tar ut samma pris för applikationerna i alla länder. De flesta länder har 7-15% MOMS, Sverige har 25%. Mindre pengar kvar till Google och till utvecklaren. Hur förklarar man för utvecklaren att de bara får 50% av vissa inbetalningar och 70% av andra?
2) Konsumentlagarna. Ett exempel är att ångerrätten vid postorderköp är 14 dagar. Detta gäller även mjukvara! Fungerar inte med Googles reglemente. Hur förklara för utvecklaren?
3) Kreditkortskostnaden för småbetalningar. Uppenbarligen ligger prisbilden för dessa helt annorlunda i andra länder eftersom man där kan handla på kreditkort för runt 10kr utan problem, i Sverige tar ofta inte butikerna kreditkort på inköp under 100kr. Många webb-/postorder-butiker går runt detta genom att ha expeditionen gratis över ett visst belopp och där ingår även kreditkortskostnaden som en del av expeditionskostnaderna som efterskänkes. Här kan man tänka sig att införa någon form av pre-paid, men det är mycket runt detta som kostar också, så jag tycker nog att Google gör rätt i att försöka få bankerna att ta detta ansvaret!
4) Språket. Det är inte trivialt att underhålla en
komplett uppsättning av språk i OS och på webben. Är då marknaden för liten så prioriterar man inte detta om pengarna kan användas bättre till expansion på annat håll, exempelvis satsas på OS-utveckling för Engelskspråkiga länder istället.
5) Finns säkert fler saker som jag inte tänker på just nu...
En och en är dessa saker inte så farliga, men lägger man ihop dem alla, så förstår jag att vi inte är prioriterade i Sverige...
Att Apple "klarar av" att lösa detta är troligtvis för att det för dem är viktigare att ge "helhetsupplevelsen" än att tjäna pengar i vissa länder (framförallt de nordiska länderna, men i princip gäller det ju större delen av Europa). Sedan har de ju större marginaler också. Jämför priset på en iPhone med priset på en Nexus One så inser man ju att de tjänar mer...
...komponenterna kostar ju ungefär samma...
Click to expand...