Svar från HTC om betalapps i market

Diskussion i 'Allmänt' startad av exore, 9 apr 2010.

1. pacman

pacman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105

MINA ENHETER

Orsakerna till att det är svårt att få till Market i Sverige är många, bland annat:
    1) Den höga Momsen. Man tar ut samma pris för applikationerna i alla länder. De flesta länder har 7-15% MOMS, Sverige har 25%. Mindre pengar kvar till Google och till utvecklaren. Hur förklarar man för utvecklaren att de bara får 50% av vissa inbetalningar och 70% av andra?
    2) Konsumentlagarna. Ett exempel är att ångerrätten vid postorderköp är 14 dagar. Detta gäller även mjukvara! Fungerar inte med Googles reglemente. Hur förklara för utvecklaren?
    3) Kreditkortskostnaden för småbetalningar. Uppenbarligen ligger prisbilden för dessa helt annorlunda i andra länder eftersom man där kan handla på kreditkort för runt 10kr utan problem, i Sverige tar ofta inte butikerna kreditkort på inköp under 100kr. Många webb-/postorder-butiker går runt detta genom att ha expeditionen gratis över ett visst belopp och där ingår även kreditkortskostnaden som en del av expeditionskostnaderna som efterskänkes. Här kan man tänka sig att införa någon form av pre-paid, men det är mycket runt detta som kostar också, så jag tycker nog att Google gör rätt i att försöka få bankerna att ta detta ansvaret!
    4) Språket. Det är inte trivialt att underhålla en komplett uppsättning av språk i OS och på webben. Är då marknaden för liten så prioriterar man inte detta om pengarna kan användas bättre till expansion på annat håll, exempelvis satsas på OS-utveckling för Engelskspråkiga länder istället.
    5) Finns säkert fler saker som jag inte tänker på just nu...

En och en är dessa saker inte så farliga, men lägger man ihop dem alla, så förstår jag att vi inte är prioriterade i Sverige...

Att Apple "klarar av" att lösa detta är troligtvis för att det för dem är viktigare att ge "helhetsupplevelsen" än att tjäna pengar i vissa länder (framförallt de nordiska länderna, men i princip gäller det ju större delen av Europa). Sedan har de ju större marginaler också. Jämför priset på en iPhone med priset på en Nexus One så inser man ju att de tjänar mer...
    ...komponenterna kostar ju ungefär samma...

2. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Sverige är ju inte direkt ensamt om att inte ha fått betal-apps, jag köper inte allt det där.
    Särskilt inte 4'an, vem bryr sig om mjukvara på svenska?

3. fleischer444

fleischer444 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tror att momsen inte är så viktig heller. När market kommer hit lär det ju säker stå i kr som på app store. Dom kommer bara lägga på typ 25% på grund priset.

På appstore så drar dom ju inte pengarna direkt från kredit kortet utan det dröjer några dagar. Så när dom väl drar pengarna så kanske man har handlat 5 apps istället. Vilket gör att det funkar bättre med kreditkorts kostnaderna skulle jag tro.

4. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Jag funderar på hur det är, Google tar ju redan en avgift för att man ska få lämna sin app i Market, så jag skulle nästan gissa på att google inte tar något av pengarna man betalar, de gör ju inte det med andra tjänster på det sättet.

Tror mer det är operatörerna/banker som vill få in sin fot. Det funkar ju bra i vissa länder ser man ju.

5. Mr_Miyagi

Mr_Miyagi Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det finns ju andra länder i Europa som är inkorpererade i Android market. T.ex. Nederländerna 19% moms, Österrike 20%, Frankrike 19,6% så sådär extremt mycket högre moms har vi inte i Sverige.
    Kreditkortskostnader, om alla betalningar går via google så blir det ju oerhört stora summor pengar så jag tror nog det kan lösas ganska lätt.
    Konsumentköplagen vet jag inte exakt hur man skulle lösa men jag tror knappast att alla andra länder som ingår i systemet har samma regelverk så om man kan lösa det där så kan man garanterat lösa det här.

6. ChristianSR

ChristianSR Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det är helt bisarrt att en telefon som sålts i nästan ett år fortfarande säljs med den förmodligen viktigaste funktionen fortfarande i beta. Det är fan skandal.

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Men vilken beta å andra sidan!

8. canfield

canfield Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Men skaffa ett amerikanskt simkort så länge? Funkar utmärkt att tanka ner betalapps med ett sådant. Behöver inte ens vara aktiverat.

9. coolof

coolof Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Stämmer verkligen det där då? När jag använder Market Enabler står alla priser i utvecklarens valuta.

Jag är lite intresserad av hur sånt här egentligen funkar. När jag köper ett spel från gog.com betalar jag endast 17% amerikansk VAT. Hur kommer det sig att de kan göra så men inte Google? Om all försäljning sköts från USA och den enda förändring kunden ser är att priset står översatt till kr istället för $, vart blir problemet då? Varför kan Apple sälja $1-apps för 7kr men inte Google? Vad gör de som är så pass stor skillnad? Jag har inte hört att bankerna klagar och då tjänar både Apple och många utvecklare mycket pengar på sina apps (nu är marknaden såklart större där men är det den enda skillnaden?).

Massa dumma frågor från någon som inte förstår ekonomi för fem öre...

10. ChristianSR

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Man kan roota och installera Market Enabler också. Men hur vettigt känns det för en produkt som faktiskt säljs, dyrt, till kunder?

Det här slår ju mot den svenska apputvecklingen också. Det går idag inte att tjäna pengar på att göra kommersiella appar eftersom kunderna inte kan köpa dem i den befintliga affären.

Det finns ju inte ens ett officiellt startdatum. "Oktober 2009" är senaste budet jag sett, men det visade ju sig vara bogus (Och med en lansering av Magic i juni så var oktober helt rimligt. Men att inget hänt i snart maj året efter är fullständigt obegripligt).

Last edited: 21 apr 2010
  11. Granath

Granath Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det funkar ju onekligen bra för Iphone och deras app store.
    Är det så stor skillnad mot Market?

12. Brain

Brain Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Om Google gjorde som till exempel Nokia och tillät att man betalade via telefonräkningen så skulle väl problemet i stort sett vara löst? För de som kan tänka sig att göra så åtminstone. Då lär man ju inte få några problem med ångerrätt och liknande. Visst, det blir lättare för ungarna att ruinera sina föräldrar, men market är ju å andra sidan ingen prenumerationstjänst, och det har ju bevisats att ungar likväl kan komma över kreditkort, så det skulle nog kunna funka ändå.
    Men jag är också nyfiken på vad det är som sätter käppar i hjulet för Google men inte Apple. Eftersom Google inte vill göra något evil så antar jag att dom kämpar för fullt för att öppna marknaden i fler länder.

13. SwedBear

SwedBear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S7 Edge
    Telefon 2:
    Samsung S6 Edge
    Telefon 3:
    iPhone 6s
    Platta:
    Nexus 9
    Platta 2:
    Nvidia Shield Tablet
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV. Samsung Gear S2 Sport.
    "1) Den höga Momsen. Man tar ut samma pris för applikationerna i alla länder. De flesta länder har 7-15% MOMS, Sverige har 25%. Mindre pengar kvar till Google och till utvecklaren. Hur förklarar man för utvecklaren att de bara får 50% av vissa inbetalningar och 70% av andra?"

Inga problem. Ta bort momsen från priset och lägg på respektive lands moms. Borde inte vara några större problem att hantera det. Frågan är om de ens har någon moms pålagd.

"Konsumentlagarna. Ett exempel är att ångerrätten vid postorderköp är 14 dagar. Detta gäller även mjukvara! Fungerar inte med Googles reglemente. Hur förklara för utvecklaren? "

Är du säker på det? Enligt distansförsäljningslagen gäller inte ångerrätt om:

"* varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas,
    * l förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagning eller datorprogram. Med försegling avses även teknisk plombering"

Hur kommer det siog att Apple, Microsoft och Sony (PSN) inte har några problem med det?

"Kreditkortskostnaden för småbetalningar. Uppenbarligen ligger prisbilden för dessa helt annorlunda i andra länder eftersom man där kan handla på kreditkort för runt 10kr utan problem, i Sverige tar ofta inte butikerna kreditkort på inköp under 100kr. Många webb-/postorder-butiker går runt detta genom att ha expeditionen gratis över ett visst belopp och där ingår även kreditkortskostnaden som en del av expeditionskostnaderna som efterskänkes. Här kan man tänka sig att införa någon form av pre-paid, men det är mycket runt detta som kostar också, så jag tycker nog att Google gör rätt i att försöka få bankerna att ta detta ansvaret! "

Google har inlösningsavtal via Google Checkout redan idag. Frågan är vad för extra avgifter de måste betala till Svenska banker när de använder sig av sin egen tjänst. Det är möjligt jag har fel, och det är intressant att du kan köpa vissa program/spel med AMEX och andra inte) men om Apple, Sony, Microsoft etc. klarar av det, varför inte Google?

"Språket. Det är inte trivialt att underhålla en komplett uppsättning av språk i OS och på webben. Är då marknaden för liten så prioriterar man inte detta om pengarna kan användas bättre till expansion på annat håll, exempelvis satsas på OS-utveckling för Engelskspråkiga länder istället. "

Men Android Market finns ju redan på svenska. Och du menar allvarligt att ett såpdant globalt och stort företag som Google inte skulle klara av att hantera fler språk? Isåfall handlar det om en rejäl felprioritering med resurser.

Sluta ursäkta Google. Det finns inga ursäkter för att de fortfarande bara rullat ut möjligheten att köpa (och för den delen sälja) program till så få länder. Om de vill konkurrera med t ex Apple så måste de sluta göra halvmesyrer. Sen tror jag inte en sekund på att de skulle gå förlust på att låta oss handla appar. Vi svenskar är väldigt taknikmogna och köper mycket på nätet. Vi må vara färre men det vägs delvis upp av att vi har en bra teknikmognad.

14. ChristianSR

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det finns ju andra internationella bolag som lyckats sälja digitalt också. Steam distribuerar ju tex spel. Så visst går det.

15. tidsoptimist

tidsoptimist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro MAX
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Pixel 3a XL
    Övrigt:
    Samsung Gear S3 Frontier, Chromecast, Nvidia Shield mflr..
    Hittade ett par rader efter att ha sökt på moms programvaror: https://www.flashback.org/t276846

"*Information about VAT
    Any digital products sold into the European Union include a VAT (Tax) charge of 17.5%.
    Any physical products sold into the European Union include a VAT charge. However the VAT rate, and hence the total price, may alter once your shipping destination has been selected.
    For customers from Austria 20%, Belgium 21%, Denmark 25%, France19.6%, Germany16%, Ireland 21%, Italy 20%, Netherlands 19%, Spain 16%, Sweden 25%, and UK the national VAT rate of 17.5% will be applied. For all other EU customers, the UK VAT rate of 17.5% will be applied.
    Registreringskod = digital handel, upp till säljaren att lägga på VAT. (Just uppgifterna ovan gällde just för en registreringskod ).

Paypal skyfflar bara runt pengar de kollar inte skatt & liknande på dina inköp."

Samt ifrån http://www.aftonbladet.se/pryl/dator/article285513.ab

"Priset för att köpa en låt på Itunes är 9 kronor. Ett helt album kostar 99 kronor. De svenska priserna ligger på samma nivå som i de övriga 16 europeiska länder där Apple nu öppnat butiker. Men de är nästan 30 procent högre än priserna på Itunes i USA.
    Lägre moms
    -Skillnaden består i princip helt av vår moms. I de svenska priserna ingår moms och i USA är den låg eller finns inte alls, säger Fredrik Hallstan, pr-chef för Apple i Norden."

Så så kommer det väl fungera eller något liknande iaf..

16. tidsoptimist

tidsoptimist Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro MAX

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 12 Pro MAX
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Pixel 3a XL
    Övrigt:
    Samsung Gear S3 Frontier, Chromecast, Nvidia Shield mflr..
    Problemet med Steam i mina ögon är att det är sjukt dyrt att köpa spel som inte är rejält sänkta, mot att beställa dem på nätet.

17. ChristianSR

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Men det går att köpa dem i varje fall...

18. mickes

mickes Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Platta:
    Lenovo Yoga tab3 pro
    Måste bara säga att när det för en gångs skull finns en målgrupp som faktiskt vill betala för vad de hämtar på nätet så sätter leverantören stopp?? Se på musik industrin. De väntade tills filidelning var etablerad i var mans hem. Sedan hoppade de på tåget och försöker få folk att lära om och betala för vad de vant sig att få/ta gratis. Det kanske är så att fildelningen måste komma igång innan de vaknar och öppnar butiken?

19. ChristianSR

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

20. Spike71

Spike71 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan man inte köpa ett kontantkort i Tyskland eller England. Aktivera de och sedan handla med sitt Google konto?