Diskussion: Svårt att rättfärdiga Sony Xperia 1 V

Diskussion i 'Xperia 1 V & Xperia 5 V (2023)' startad av Mozze, 29 jun 2023.

1. Samoht

Samoht Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Jag började med Ericsson som sen blev Sony Ericsson och slutligen Sony så jag har kört med Sony-lurar sen de blev Sony så att säga. Det som fick mig att byta märke var att de tre senaste(Z3 Compact, X Performance och XZ Premium) fick en gul fläck på skärmen på samma ställe och fick skickas in på garantirep och skärmbyte. Klev över till Samsung iom senaste skärmbytet och har hållit mig till det märket sen dess då jag inte har någon lust att chansa på att lägga en massa pengar på en Sony igen. Synd då det är trevliga mobiler men har halkat efter lite dock inte prismässigt.
    Dock så gav Sonymobilerna naturligare färger än Samsung men det är lätt att rätta till.

2. Mozze

Mozze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Jag lyckades hitta en ny och oöppnad på blocket för 5000kr, så nu är det plötsligt den mest prisvärda telefonen jag har ägt .

Nöjd så länge över hur rapp allt är och ett skönt byte från Samsung för egen del :)

Janne303 gillar detta.
  3. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    5000 kr?! Hur tänkte säljaren...Men grattis :)

Mozze gillar detta.
  4. Bamsefar

Bamsefar Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101

MINA ENHETER

Luktar stöldgods... originalkvitto?

5. Mozze

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Jag fick med kvitto och allt, hon hade fått den i present men ville hålla sig till sin Samsung:). Ibland har man tur xD. Jag frågade varför hon släppte den billigt och hon sa att hon ville bara att den skulle iväg fort. Hon var en trevlig kvinna på kanske 40? Jag kände mig lugn .

6. Ascended

Ascended Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 307
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 13 16/512
    Jag är otroligt nöjd med min Xperia 1 V, håller med om att telefoto inte håller måttet, men i övrigt så är kameran helt underbar. Bilderna blir så naturtrogna, det finns så många verktyg i ett interface som påminner om riktiga DSRLs. S-Cinetone är också ett spännande verktyg när du filmar videos.

1V har också egenskaper som är smått unikt utöver kameramjukvaran, t ex de front riktade högtalarna, avsaknaden av kameraö, det långsmala formatet, lätt vikt för sin storlek och SD-kortplats...bara för att nämna några. Allt detta i en ganska så ren mjukvara, det är något jag föredrar alla dagar i veckan framför t ex One UI.

Även befriande med en kapacitiv fingeravtrycksläsare framför optiskt/ultrasonic som oftast sitter väldigt illa placerat.

Vågar också påstå att den är mycket prisvärd nu några månader efter lansering, för inte så länge sedan så kunde man köpa den för 12k. Just nu kan man köpa den från Tele2 för drygt 15k (med Refunder), då ingår också ett PS5 vars nypris är ca 7k, ta bort 1000 kr om du istället väljer att sälja, då landar man på ca 9000 kr. Otroligt prisvärt om du frågar mig.

Last edited: 23 sept 2023
    Janne303 och bernard gillar detta.
  7. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 283
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    GooglePixel 9 Pro.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    GooglePixel 9 Pro.
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    En sak som Sony är bra på är att kameramodulen inte sticker ut för mycket. Även på det mindre syskonet 5 V.
    Trenden nu är rätt groteska utstick på de flesta märken, hjälper som inte längre att skaffa ett plånboksfodral.
    Jag hoppas att Sony även framöver kan begränsa utsticket med modern teknik.
    kamera.jpg

8. DioDox

DioDox Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52
    Du måste har gjort årets köp. 5000 kr för en sprillans ny 1 V. Det är bara att Gratta till fyndet.

Ps eftersom du fick den för ett bagatell pris så kan du nu väl sälja den för 2500 kr? ;) :D

9. Mozze

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

Byttes för ett tag sedan mot en S23 Ultra 512gb svart. Och nej, jag hade nog velat ha 10k för den :P

10. carlbanan

carlbanan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Om man är van med Sonys formfaktor, från xperia 1i och 1iii, antar jag att Google Pixel 8 pro kommer kännas väldigt annorlunda?

Börjar bli dags att byta ut 1iii nu och väljer mellan 1v och P8p.

11. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 283
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    GooglePixel 9 Pro.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    GooglePixel 9 Pro.
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
  12. carlbanan

carlbanan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Jag gillar ju formatet, och ser att man får betala ungefär samma pris på 1v som P8p hos Telia genom att de ger mer rabatt på 1v om man binder 24 mån. Tänker att jag haft Telia i drygt 20 år och att det inte blir några större skillnader för familjeabonnemang hos andra, så det gör inget att binda.

Givet att det är samma pris på båda, och att man uppskattar formatet och fingeravtrycksläsaren på sidan. Vad finns det då för motiv att byta till P8p?

13. Johnh3

Mottagna gillanden:
    5 283
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    GooglePixel 9 Pro.

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    GooglePixel 9 Pro.
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a.
    Platta:
    iPad
    Om man ska behålla mobilen i några år så får man långa uppdateringar till Google Pixel.