När jag började med datorer (för ganska länge sedan) så tror jag att det knappt fanns svenska versioner av operativsystem och program, så det kändes väldigt ovant och lite komiskt när det började dyka upp menyer med rubrikerna "Arkiv", "Redigera", etc. Det som dock var väldigt mycket mer irriterande var att det ganska länge inte var konsekvent, man kunde få en dialogruta med ordalydelsen: Vill du spara innan avslut? (Tryck Avbryt för att avbryta.) [Yes] [No] [Cancel] Men man vänjer sig. Språkmixen finns kvar i androidvärlden, det är inte alla apptillverkare som orkar/begriper hur/vill tillhandahålla flera språkversioner och att inte använda engelska som grundspråk i telefonen kommer ofelbart att leda till språkmixar, så egentligen borde man kanske hålla sig till engelska, men jag väljer svenska i alla fall.
Jag kör faktiskt engelska på alla mina prylar (telefoner, datorer osv) - känns helt enkelt rätt. Det är nog på grund av att jag bott i australien i flera år och att min engelska är bättre än min svenska
På Nexus finns bara engelska för India ,UK och US. Själv använder haft morelocale2 för att kunna välja en/SE. Alltså engelska som språk men sverige som "locale". Kräver dock root eller ett PM command efter 4.2 Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Har du root så behövs inget PM-command. Det skall bara vara att ge morelocale2 root-behörighet. PM-command var ett alternativt sätt om man inte har root, finns här på forumet hur man gör om du söker.
Jag kör engelska överallt, dator som mobila enheter. Skippade svenskan i IT-sammanhang runt 1999 när olika uppdateringar till Mac OS 8 och 9 inte gick att installera på svenskt system utan man fick vänta. Då åkte engelskan in och därefter har jag alltid kört det. Föredrar engelska när det gäller teknik och är också allergisk mot dåliga översättningar (min favorit är onekligen Skjut som HTC utmanade med på TP2, glidljud (ger ju lite associationer...) eller varför inte "/€#"%/)=" som vissa program i WM kunde kläcka ur sig om man dristade sig till svensk version (mappstrukturen skiljde sig och menyerna blev då fel i vissa fall). Engelska känns mer naturligt, sedan är det en fördel att slippa svenska nyhetstjänster (att få upp Aftonbladet som källa i Google Now låter otäckt) samtidigt som det mesta jag läser är engelskspråkigt så det blir mer sömlös övergång. Sedan är i princip all litteratur och artiklar jag läser på engelska vilket gör det än mer logiskt att köra det rakt över. Är väl egentligen mest Swedroid och andra forum som står för den mesta svenskan i dator/enhetssammanhang här.
Jag byter fram och tillbaka mellan engelska, svenska och ryska som systemspråk. Det är inget problem med det, krävs inte ens omstart. .
När man läser den här tråden så inser man att svenskan kommer att dö ut förr eller senare. Om det sen blir engelskan eller kinesiskan som tar över återstår att se.
Knappast, de flesta svenskar inkl säkert en majoritet av tråden kan inte ens engelska på en brittisk mellanstadieelevs nivå. Största anledningen till att många tycker engelska "känns bättre" är för att de är så dåliga på engelska att de inte känner av nyanser vilka de känner av i svenskan. Sen finns det ju dåliga översättningar men det är något annat. För de flesta svenskar är det dessutom onödigt att lära sig kinesiska.
Exakt vad ska hända i framtiden? En massa svenskar kommer få engelska som modersmål bara för att deras föräldrar kör engelska på datorn och mobilen?
Vad som händer exakt om 50 100 år kan förstås ingen av oss säga säkert. Men världen blir allt mer global, där de stora språken tar över mer och mer. Den här tråden har gett en liten hint om det. Men ingen tvingar dig att se det.
Kör med engelska bara enbart för att det känns konstigt att använda mobiler i något annat språk. Gjorde det flera år sedan och har blivit så pass van så allting är på engelska nu.