Svenskt hårdvarukeyboard i ICS

Diskussion i 'Xperia mini/mini pro' startad av Smiley76, 5 apr 2012.

1. Smiley76

Smiley76 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Lite smoothare känns den.. snabbare transitions när man petar ut keyboardet.. och kalibreringen av displayen känns bättre.. dvs det problemet jag hade att när man klickade på saker så kändes det som att man klickade lite lägre.

jag testar att bygga FXP-kerneln nu med Sourcery cross compiler just nu.

edit: efter diverse skumma fel (undrar hur de ens lyckats bygga kerneln då det verkar blivit något mergefel i en headerfil t.ex) så har jag byggt kernel med den andra wlan drivern för WL1271.. nu är det bara resten kvar med bootimg osv.

edit: kerneln bootade inte ;-) men efter mycket om och men så vad det NDK v5c som ska användas. Nu har jag lyckats boota min kernel iallafall.

Last edited: 11 apr 2012
  2. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Ok. Det verkar vara som så att TI har övergett sin driver och istället börjat supporta linux kerneln så det är därför den gamla drivern inte längre används.

Jag har testat lite grann att försöka få igång den (kräver moduler och sedan en binär wlan_loader som laddar modul + firmware och en enorm ini-fil). Dock utan något resultat än så länge.

Drivern de kör nu är backportad ifrån senare versioner av 2.6-kerneln. Vi får hoppas att det löser sig när SE släpper sourcen till 3.0 kerneln (som jag hoppas deras ICS kör).

Angående FXP vs miniCM.. FXP känns mera smooth och stabilare (har inte haft en enda krasch reboot hittils som med miniCM). Det jag saknar ifrån miniCM är att kunna ha lockscreen + security lock samtidigt.

Batteritiden är ungefär den samma.. Dvs massa wakeups från rpcrouter och wl1251_rx som spammas i loggarna.

Last edited: 12 apr 2012
  3. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Ah tack för infon. Ska flasha in FXP releasen och testa med.

4. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

det fina är att din ICS install i miniCMsandwich har backupats hos google så när du matat in ditt googlekonto så installerar den alla apps du hade innan.

Lite oroande var att den hade backat mitt wifinätverk med WPA-nyckel och allt.

5. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Hehe nja den hade inte backupat det då jag kryssade ur den flaggan vid första uppstarten. Vill alltid ha en nystart och har endast 4-5 appar installerade.

6. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hur har det gått?

Jag har kört fxp115 och nu fxp116 ett tag. inga krascher som med miniCM för mig.

flashade in nya baseband 70.. få se om det gör någon skillnad med batteritiden.

försöker fortfarande förstå allt spammande av rpcrotuer i dmesg och om det är det som påverkar batteritiden. Jämförde med en kompis som kör CM9 på sin Sensation och han hade 2 wakeups från rpcrotuer på 3h. själv hade jag 253 på 3h.

Edit: testar nu Kamarush portade ICS av SEs riktiga release.

Last edited: 19 apr 2012
  7. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Hehe hade glömt av denna tråd. Jag gick tillbaka till kamarush ICS då FXP drog mera batteri för mig och jag fick inte A2DP att fungera.

Ser dock inte samma rpcrotuer problem som du så för mig så fungerar kamarush bra. Lurade på att precis som du bara flasha nya basbandet men har inte orkat göra det ännu. Hur är mottagningen på din xmp med basband .70?

8. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Nä det är verkligen skumt. Börjar fundera på om det kan ha med hårdvaran att göra. Jag köpte min dag 1 som den gick att köpa i butik nånstans i början av Augusti förra året.

Har inte märkt någon större skillnad med .70

Edit: kan har löst problemet med rpc_rotuer! Ska testa lite mer..

Last edited: 19 apr 2012
  9. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Skulle vara intressant att höra vad du kommit fram till. Lyckades du får din xmp att boota från din egna boot.img? skapade du den på din mac eller i en virtuell linux miljö?

Får inte min boot.img att starta alls även om jag kommenterat bort wlan drivers.

10. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

jag trodde jag hade löst det. Jag satte till manuell search av networks och valde Telia. Då minskade faktiskt wakelocks i c:a 5 minuter. Sen dess är det igång igen med några typ 200/minut i count och typ 3/minut i wake count :-( Dock så tycker jag batteritiden känns rätt bra nu med den här portade ICS-rommen. Kan vara för att den stödjer de där RX-FILTER kommandona för wpa_suppliant (man ser det under boot istället för error med FXP och minicm)

Jag lyckades få min boot.img att boota. Jag hade enorma problem att få rätt kompilator men när det löste sig så har det inte varit några problem. Confade lite egna settings för debug osv för att se om jag kan klura ut vad problemen är men kom aldrig så långt i brist på tid. Tror jag ska ligga kvar och köra den här ICS-rommen ett tag nu.. måste bara klura ut hur jag ska ställa om keyboardet till svenska (igen ;-)) SEMC har valt nått annat format än FXP osv.

Jag installerade virtuell ubuntu för att kompilera och skapa bootimages för FXP.

11. ehnvis

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Tack för infon. Får ordna en virtuell maskin jag med.

12. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

har du sett att kamarush har släppt en liteversion av minicm?

petade in den igår och jag är riktigt imponerad av batteritiden. känns som på stock GB-tiden :) det verkar vara en blanding av ASOP och officiella ICS-porten.

nu har jag iofs inte kollat om batteriet dör vid 30% ännu ;) (vilket det gjorde för mig i GB om jag inte kalibrerade batteriet en gång i veckan)