Seriöst, jag, som alltså arbetar på Sveriges Radio, startade den här tråden för att få input och för att jag tycker det är bättre att vara öppen istället för att vara hemlig. När jag startade tråden fanns överhuvudtaget ingen Androidtelefon på marknaden i Sverige - det är bara knappt fyra månader sedan. Mitt syfte var att se om det överhuvudtaget fanns något intresse och i så fall om det fanns anledning att ändra på det koncept vi använde till Iphone. Då, som nu, tittade vi på samtliga mobiltelefonplattformar.
Vi har begränsade resurser, vi arbetar med lyssnarnas pengar och vi är därför rätt försiktiga med vad vi lägger pengarna på. Om Android hade blivit en smal nischtelefon hade förmodligen alla Symbian-telefonanvändare undrat varför vi la deras licenspengar på en app till ett fåtal istället för till deras lur. Vi kan inte bara anställa någon, någon vecka för att peta ihop något - vi måste prioritera. Ska vi göra en app till bara en telefon, eller till alla som finns? Vilken plattform ska vi göra först? Vad ska krävas för att vi ska lägga pengarna på en app?
Det här är såklart prioriteringar enskilda utvecklare inte alltid behöver göra, därför kommer de alltid vara snabbare.
Jag tycker det är jättekul att så många är positiva till en app, jag är lika positiv till att fristående utvecklare gör egna appar med vårt material. För mig finns det inget egenvärde i att SR sitter och hemlighåller vårt material och kräver att få göra allt själva. Om någon annan kan göra något bättre är det bara bra, både för oss och för användarna. Jag hjälper gärna till med den info jag kan ge härifrån om fler utvecklare vill göra egna appar - det är bara att skicka ett PM här.
Men jag blir rätt trött när folk gnäller på att vi inte väljer att följa just deras tidsplan. Snälla, respektera att vi som företag inte alltid är snabbast i klassen.
Hälsar,
Christian
Last edited: Oct 27, 2009