Sveriges Radios Androidspelare

Diskussion i 'Applikationer' startad av ChristianSR, 18 jun 2010.

1. luckeb

luckeb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

FWIW, samma telefon med samma firmware och samma SR player som buffrade som tokig på SR P4 Malmöhus igår, går klockrent just nu...

2. luckeb

luckeb Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

Jag får revidera det uttlandet lite....det har varit tyst pga buffring 2 ggr under en 10minutersperiod), det är ingenting mot igår då det var i princip olyssningsbart pga ständig buffring...

3. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Kan även tillägga att resultatet blir samma ifall man startar strömmen via mobila hemsidan istället för appen...eller ännu sämre eftersom där buffrar den inte om utan man får starta strömmen manuellt igen.

4. smyran

smyran Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har samma beteende och samma felfrekvens oavsett bitrate.

5. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Det som har hänt i 2.3.3 är tydligen följande:
    - AAC+ strömmar över RTSP har helt slutat fungera
    - Mediaspelaren skickat inte längre något "keep-alive" till RTSP servern, eller i fall fall inte tillräckligt ofta.

Det är den andra förändringen som verkar göra att servern stänger ner. När det gäller SR så är strömmarna AAC och inte AAC+ så strömmen fungerar och avkodas korrekt. Tyvärr så säger RFC standarden att klienten måste skicka i alla fall något var 60:e sekund så det finns risk att det inte finns några möjligheter att ställa in detta i servern.

Jag vet inte ifall fler "stjärnor" på en issue gör att google kan prioritera en bugg högre, men det kan inte skada, så ifall ni vill göra ett försök att få dem att höja prioriteten på denna buggen så stjärn markera buggen här.

6. ChristianSR

ChristianSR Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Gjort.

7. exore

exore Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Hjälpte också till på traven.

En fråga: Har du testat om det är fixat i Honeycombs sdk?

8. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Inte ännu, rtsp är struligt att få till i emulatorn men när jag får min xoom så ;)

9. Sed

Sed Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310

MINA ENHETER

Också gjort. Det funkar bara nån minut. Samma i min Hockeystats app där den spelar SRs extra-kanaler.

10. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Får hoppas att man kan konfigurera servern att inte stänga ner vid timeout utan när tcp kopplingen stängs alt. kanske det räcker med ökad timeout.

11. Paralyze

Paralyze Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Vart finns appen att tanka ner till min HTC Hero?
    Mvh
    Jonathan

12. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Den finns på Market, sök på Sveriges Radio. Ifall du inte ser den så har du en konstig ROM som säger att din telefon har Android 1.5 för det är enda som skulle göra att du inte ser den

13. Paralyze

Paralyze Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Kanon. Hittade den direkt. :)
    Tack så mycket :)

14. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Gjort lite fler svar och det verkar som det varit ren tur att det fungerat tidigare. Jag testade med min Hero (stock 2.2.1) som ger lite mer loggar om sin kommunikation med RTSP servern. Detta får man med ca 55s mellanrum:

03-03 19:41:37.762: INFO/RTSPEngine(56): PVMFStatus PVRTSPEngineNode::composeKeepAliveRequest =
    03-03 19:41:37.762: INFO/RTSPEngine(56): OPTIONS rtsp://mobil-live.sr.se/mobilradio/kanaler/p4blekinge-aac-96 RTSP/1.0
    03-03 19:41:37.762: INFO/RTSPEngine(56): CSeq: 3
    03-03 19:41:37.762: INFO/RTSPEngine(56): Session: 316433847
    03-03 19:41:37.762: INFO/RTSPEngine(56): User-Agent: HTC Streaming Player htc_wwe / 1.0 / htc_hero / 2.1-update1
    03-03 19:41:37.762: INFO/RTSPEngine(56):
    03-03 19:41:37.802: INFO/RTSPEngine(56): RTSP Server response:
    03-03 19:41:37.802: INFO/RTSPEngine(56): RTSP/1.0 200 OK
    03-03 19:41:37.802: INFO/RTSPEngine(56): Session: 316433847;timeout=60
    03-03 19:41:37.802: INFO/RTSPEngine(56): Supported: play.basic, con.persistent
    03-03 19:41:37.802: INFO/RTSPEngine(56): Cseq: 3
    03-03 19:41:37.802: INFO/RTSPEngine(56): Server: Wowza Media Server 2.1.2.07 build26027
    03-03 19:41:37.802: INFO/RTSPEngine(56): Public: DESCRIBE, SETUP, TEARDOWN, PLAY, PAUSE, OPTIONS, ANNOUNCE, RECORD, GET_PARAMETER

Det som är intressant är att värdet på timeout är just 60. Jag vet inte ifall klienten tittar på detta värdet och anpassar hur ofta den skickar en keep-alive, om inte så ligger man rätt när att få timeout även i 2.2.

Samma test på 2.3.3 så får man inga loggar alls ifrån mediaspelaren förrän server stänger kopplingen. Det som är lite intressent är att man ca 10s efter att kopplingen stängts får:

ERROR/ARTSPConnection(5910): Error sending rtsp request.

Vilket kan tyda på att den tänkte skicka ett keep alive men gör det helt enkelt för sent.

15. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Problemet med buffring varannan minut verkar vara löst!

Jag har med hjälp av Sveriges Radios tekniker gjort diverse tester för att se ifall vi kan hitta en lösning på 2.3 problemet. Testerna visar att från och med 2.3 så skickas inga keep-alive paket ifrån mediaspelaren. Det räckte således inte att öka tiden men enligt standarden så är det inte krav att servern stänger ner kopplingen utan bara att "den får". Vi har därför testat att konfigurera servern att ignorera timeout med gott resultat!

Ni med Nexus S, Nexus One eller special ROM:ar som bygger på Android 2.3, testa gärna och återkom med feedback.

smyran gillar detta.
  16. ZilverZurfarn

ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Tja, nu har jag lysnat på P4 GBG i 5 minuter utan avbrott i alla fall... Det har jag inte lyckats med senaste månaden. Kanske läge att avinstallera TuneIn igen! :D

17. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

:)...man kan ju säga som så att jag ser inte riktigt fram emot nya Android versioner som jag gjorde förr....just nu känns det som att man mer funderar på vilka ny buggar de kan ha infört.

I detta fallet verkar det som att vi hade vi tur att det gick att konfigurera servern så att det funkar bättre, men det är inte alltid man har sådan tur. Deras MediaFramework måste testas betydligt bättre!

18. Sed

Sed Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    310

MINA ENHETER

Fungerar fint. Nexus One med 2.3.3.

edit: 1 timme nu utan att den slutar. Lite ovanligt många mindre avbrott/buffrande dock.

Last edited: 4 mar 2011
  19. Spooky

Spooky Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128

MINA ENHETER

Hej.
    När ovanstående bugg verkar vara löst så kommer här nästa felrapport.

1: Starta appen.
    2: Gå till Program -> Nyheter -> Nyheter P4 Radio Stockholm.
    3: Långtryck för att få upp menyn.
    4: Vad får jag upp? Jo "Ta bort ifrån favoriter". Jag vill ju lägga till det programmet i mina favoriter.

Samma sak inträffar varje gång jag upprepar steg 3 ovan, oavsett vilket program jag väljer.

Fråga: Hur gör jag för att lägga till ett program i Favoriter?

JDS: Jag kan inte med ord uppskatta den support och det engagemang du visar!

20. JDS

JDS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Den gamla versionen av appen innehåll egentligen inte program alls (även om det kallades det) utan det man listade, när man listade program, var podd-arkiv och det var det man kunde lägga till som favoriter. Det är samma sak i den nya, dvs det man kan lägga till som favoriter är poddarkiv och även sändningsarkiv, kategorier, kanaler och poddavsnitt. Ett program kan ha 0 eller 1 sändningsarkiv och/eller 0 eller flera poddarkiv. Det finns alltså program som har flera poddarkiv.

Man kan i dagsläget, av olika anledningar, inte spara ett program som favorit. Tryck istället på raden för att få upp information av programmet. Du kan därifrån välja att spara deras sändningsarkiv eller deras poddarkiv som favorit.

När du vill lyssna senaste sändningen/poddavsnittet så går du till dina favoriter och trycker på högtalaren så startas senaste poddavsnittet eller sändningen beroende på ifall det var ett sändningsarkiv eller poddarkiv som var favoriten.

Ett tips: Ifall man trycker på högtalaren direkt ifrån programlistan så kommer senaste sändningen att starta (ifall ett sändningsarkiv finns) eller senaste poddavsnittet.

Hoppas det var, även om det var kanske lite luddigt, svar på din fråga och att det löser det du önskar.