Diskussion: Svullna batterier (iPhone 8/8+)

Diskussion i 'iPhone 8-serien' startad av dt33, 7 okt 2017.

  1. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    De flesta har väl läst om detta problem och nu har 5 fall rapporterats om svullna batteri. En användare säger att det är 9 incidenter nu, vilket jag inte orkar att söka efter.
    De 5 kända fall än så länge är från Hong Kong, Taiwan, Grekland, Canada, Japan.
    Tills Apple undersökt klart och kommer med ett officiellt redogörelse, är det bästa att undvika ladda telefonen under natten medan man sover. Utan bäst är ladda telefonen när man kan ha koll på. Visst låter det inte mycket 5 incidenter av miljoner sålda, men det räcker med 1 incident för man ska ångrar sig efteråt.

    Flera arbetskamrater på jobbet har slutat ladda sina telefoner under natten som dom alltid har gjort genom åren. Det är kloka val säger jag bara. Förstår att folk vill ha sina telefoner fulladdat på morronen innan jobbet, men det är bara ladda telefonen fullt innan sängdags och då slipper man tänka vad som kan hända under natten medan man sover.

    https://www.macrumors.com/2017/10/04/iphone-8-plus-battery-failures/
     
    Englund81 gillar detta.
  2. Droid96

    Droid96 Guest

    Bra tips.

    Oavsett telefon så är det inte smart att ladda när man sover. Jag börjar ladda min direkt när jag kommer hem och drar ur den på 100%. Då har jag dessutom lite koll på battery drain eftersom jag kan jämföra hur mycket laddning den tappat under natten. Att "toppa upp" så att jag får 100% innan jag lämnar hemmet på morgonen tar inte lång tid.

    Man bör också tillägga att trots att batterier till iPhone 8 har svullnat så finns det inga rapporter om att någon telefon skulle ha tagit eld eller exploderat. Ett svullet batteri är dock inget att leka med och en sån telefon måste omedelbart lämnas in i en fysisk butik som har erfarenhet att hantera brandfarliga föremål.
     
  3. Geo007

    Geo007 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2017
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    28
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Telefon 2:
    Samsung S7
    Telefon 3:
    Sony Ericsson T68i
    Nu gäller det inte telefoner utan Apple Watch
    Luckan på klockan expanderas så att batteriet inte sprängs.
    Sa killen på appel care
     
  4. Droid55

    Droid55 Guest

    Brukar inte ladda när jag sover just pga. brandrisken. Det här gäller alla telefoner. Jag är inte perfekt dock utan har också satt den på laddning på kvällen och somnat ifrån. Så fort jag vaknar till eller om jag kommer på det så drar jag dock ut sladden.

    Angående iPhone 8. Det är ju i princip samma formfaktor sen tre generationer tillbaka så konstigt att de får problem med batteriet nu. Kan glaset vara en bidragande faktor eller är det något under huven som har skett men som vi inte ser? Hm...
     
  5. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    En fråga/undran som dyker upp för mig är, har telefonen expanderat under trådlös eller trådburen laddning!? Skulle vara intressant och veta.
    Spontant tror jag på trådlös.
     
  6. Droid96

    Droid96 Guest

    Mig veterligen så har de varit expanderade redan i kartongen vid unboxing.
     
  7. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Min lösning på detta har varit en Aukey batteribank som stänger av sig när telefonen slutat att ladda.

    Jag startar telefonen och klockan och mina airpods på kvällen och efter någon timme när allt är laddat stängs allt av och ligger utan laddning resten av natten.
     
  8. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Under laddning med kabel. 1 person fick det direkt ur boxen.