Synka bilder smidigast

Diskussion i 'Applikationer' startad av cribbe8, 23 dec 2011.

1. cribbe8

cribbe8 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Undrar om någon har ett smidigt och bra sätt att synka kamera bilderna med ev. datorn eller något moln.

Idag synkar jag mina kamerabilder med dropbox via dropspace. Varje gång jag tar en ny bild så laddar den upp den till dropbox när jag har wifi.
    Dock har dropbox lite begränsat utrymme.

2. drkrupp

drkrupp Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Foldersync lite har samma möjlighet men stöder fler tjänster än bara dropbox.

3. mikil

mikil Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Watch Active 2
    Google+ med instant upload.

4. cribbe8

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hur mycket utrymme har man där?

5. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    603

MINA ENHETER

Som jag uppfattat det, så är det en gräns på 1GB med valfritt upplösning och efter det så kommer alla foto auto konverteras till 2048 x 2048 upplösning.
    Account upload limits - Picasa and Picasa Web Albums Help

Sen erbjuder Box.net 50GB för de som har en Xperia eller LG lur fram till 31 Dec.
    Box.net erbjuder 50GB gratis molnutrymme till ägare av LG- och Sony Ericsson-enheter [Notis] | Swedroid

Enklast är skaffa all, Skydrive, boxnet, sugarsync osv och då har du mer utrymme att ladda upp till. :)
    Es Fileexplorer stödjer auto sync till dropbox, boxnet, skydrive och möjligen mer. Har endast dropbox som jag syncar mina filer till och däremot inte testat syncat till andra ännu.

6. cribbe8

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ok, tackar för tipsen.

7. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Fasiken jag som trodde man kunde ladda upp obegränsat med instant upload google+.... Då blir det att bocka av denna funktion och leta efter ett annat alternativ.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

8. petter11

petter11 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Den skalar väl om bilderna till en storlek som inte räknas till din gräns, därmed obegränsat!

9. theLadder

theLadder Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

För er som inte vill synka till molnet utan direkt till eran dator kan jag rekomendera en svensk app vid namn sweet home:
    https://market.android.com/details?...=W251bGwsMSwxLDEsInN3ZWVzb2Z0LnN3ZWV0aG9tZSJd

Jag kör det själv, har delat ut en mapp på min dator och så fort programmet känner av att jag anslutit till wifi hemma så kollar den om jag tagit några bilder eller filmer och börjar isf ladda upp dom till min dator.

Jag har alltid wifi igång på min telefon så i praktiken börjar den automatiskt ladda upp bilder och filmer till min dator när jag kommer hem, behöver inte ens ta upp telefonen ur fickan :)

Finns hjälpavsnitt i appen, om ni ändå inte får igång det använde jag mig av dessa två guider för att få det att funka:
    Auto Upload (Sync) Android Camera Photos And Videos To PC / Server
    Simple Windows 7 File Sharing: Step-By-Step Procedure
    Appen är dock uppdaterad och nu kan man bläddra bland delade mappar i appen :)

Last edited: 27 dec 2011
    Tiny Turtle gillar detta.
  10. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Verkar ju bra men jag är för dum för att få det att fungera:) hittade inte ens min delade mapp!

11. theLadder

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Men du har delat ut en mapp eller?
    Jag behövde nog göra följande för att få det att funka:
    Kontrollpanelen->Nätverks-och delningscenter->ändra avancerade delningsinställningar(står till vänster)->scrolla ner längst ner och inaktivera lösenordsskyddad delning.

Allt sker på egen risk förståss ;) Alla i nätverket kommer komma åt din delade mapp, men om du är ansluten på ditt hemmanätverk och har lösenord på det så är det ju inga okända som kommer åt det ändå...
    Nån som är lite mer haj på nätverk får gärna beskriva hur man gör för att sätta upp en lösenordskyddad delad mapp, finns ju alternativ i appen för att ha användarnamn och lösenord...

12. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

Tack så mycket! Jag ska kolla om det blir nån skillnad! Jag delade ut mappen genom att högerklicka, egenskaper, delning osv.!
    Men behöver man inte göra nåt i appen för att det ska fungera? Vilken version kör du? Jag provade gratisversionen och där fyllde jag i nätverkets namn och ip nummer till datorn! Men jag hittade inte nåt iallafall!

13. theLadder

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Vad jag minns så skrev inte jag in ip-nummer/namn manuellt utan under inställningar så trcker man på knappen med tre punkter på och bläddrar fram till den mappen man vill ha...

Känns som den här appen skulle behöva en bra och enkel kom-igång-guide...

14. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

OK, jag provade det också! Men jag ska testa senare igen när jag har tid! Tack för hjälpen!

15. wcs

wcs Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Är nog lite fel tråd detta men jag har nyss börjat köra med dropbox och undrar mest om de bilder jag lägger in i den mappen (Photos) som finns i dropbox när man installerar programmet blir synliga för alla eller är det bara jag som kan se bilderna med mitt account?

16. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Har testat allt senaste månaden och hamnat i en sweetspot känner jag nu.
    Molntjänster är bra tills man behöver mer utrymme för t.ex. film och högupplösta bilder. Då blir det snabbt dyrt och opraktiskt. Molntjänsterna begränsar ofta inte bara utrymmet utan även också överföringshastighet och filstorlek.

Jag använder 1 mobil, 1 stationär pc och 1 bärbar (och ibland tjejens bärbar).

I mobilen har jag bara FolderSync (betalversion, helt värt!).
    I stationära PC'n och bärbara har jag installerat Gbridge ( Gbridge Download )
    I stationära PC'n har jag satt igång en webdav-server*

Gbridge är ett gratisprogram som kan spegla/synka valfria mappar i olika datorer med hjälp av ens google-konto. Många valmöjligheter! T.ex. synka med vilken google-kontakt som helst, en- eller tvåvägs synk, ändra behörigheter...osv.
    Webdav är ett sätt att nå mappar i datorn från nätet. Används med fördel tillsammans med t.ex. dyndns. Finns massa guider på nätet.

Så fort mobilen känner uppfyllda kriterier som man ställer in i foldersync, kommer den att synka bilder, video, och filer till min stationära dator, som sen via gbridge håller allt uppdaterat till resten av datorerna. Allt går med ca 2-5 mb/s hemma. (Sugarsync begränsar överföringshastighet så att en 80mb fil tar många minuter som suger batteri ur mobilen!!)

Ändringar i vilken som helst av apparaterna synkas till alla andra alltså.

Det må låta självklart men det är mig veterligen bara FolderSync som klarar av raderingar på ett bra sätt också. Om man kollar på sina nyligen tagna bilder på datorn/stor skärm och tar bort de som blev dåliga, så vill man ju att dessa även försvinner ur mobilen (och alla andra datorer). Annars får man snabbt massa mappar med olika innehåll överallt.

*Om man vill göra det lätt för sig så behöver man inte göra nån webdav-server utan bara göra samma sak med en delad mapp i nätverket, men då kan man bara synka när man är hemma :)

Last edited: 2 jan 2012
    janson gillar detta.