Synka kontakter från Lotus Notes

Diskussion i 'Magic' startad av RawHead, 6 jun 2009.

1. RawHead

RawHead Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Nexus 5
    Telefon 2:
    Galaxy S4
    Platta:
    Nexus 7
  2. jimli128

jimli128 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Ngn som har testat? Hur funkar det?

Behöver verkligen få igång detta.

/Jimmy

3. Danne W

Danne W Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som en av de närmast sörjande till Lotus Notes ska jag ge detta en chans. Jag är dock osäker på om jag får detta att fungera. Sitter i ett nätverk med ett par tusen datorer och möjligheterna till installation och eget tyckande är starkt begränsat.

Har försökt få vår IT-avdelning att lansera den här typen av service men deras kunskap om vad som är möjligt att göra är inte riktigt up-to-date... Återkommer... inom det närmsta

4. BenPool

BenPool Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    HP Elite X3
    ROM:
    Windows 10 for Phone
    Platta:
    Asus S8.0
    Platta 2:
    Lg Gpad X & Nvidia Shield
    Jag har kört med Companionlink sen jag skaffade min Magic i juni eller när det nu var
    Tycker det funkar bra både för kontakter och kalender

5. Danne W

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har även tittat på CompanionLink men hittade ingen av de filer som man programmet vill att man ska synka med.

Jag fortsätter helt enkelt att svära över vår IT-avdelnings inkomptens. Som exempel på min fråga om det går att synka till Google Cal var svaret nej och föreslog att jag använde Onebridge istället... På frågan om man funderar kring att stödja Android-telefoner var svaret - Vad är det?
    Och när min chef frågade om man kan hjälpa till att synka med hans Iphone var svaret - det är inte möjligt.

Förövrigt har ska vi i dagarna uppgradera företagets OP-system till XP. Vi har nämnligen Windows 2000 idag

...gissa om man blir frustrerad.

6. jimli128

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Villka filer är detta? Lika bra att man letar innan man försöker installera ngt...

7. Danne W

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tyvärr kommer jag inte ihåg och testtiden för programmet har gått ut. Men programmet verkade lättanvänt... hur nu detta går ihop.

8. jkarlss7

jkarlss7 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Synka Hero mot Lotus Traveler

Precis verifierat att det fungerar att synka mot Lotus Traveler (8.5.1, den med Active Sync för iPhone).

Installera bara Datawiz Roadsync från Market (finns en eval) så lirar den direkt från "lådan". :)

9. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Hur f*n kan ni kunna uppgradera till något som inte ens är till salu längre??
    MS kommer ju bara peka med hela handen till vista... :P

10. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

De köper helt enkelt Windows Vista licenser. Man har rätt att nergradera ETT steg, alltså får de köra XP. Men att göra det, istället för att istället lägga jobbet ett gå över direkt till Windows 7 låter inte som en helt genomtänkt idé. Möjligheten att nergradera till XP kommer snart att tas bort, då måste de göra om arbetet med en migrering till Vista eller 7. Är kanske iof inte så stort företag så det går hyffsat enkelt men ändå...

11. sixpackbud

sixpackbud Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För mig fungerar det inte helt korrekt. Jag har en HTC Hero.

Hade bara en dag kvar för testning när vi installerade 8.5.1 på jobbet så jag hann inte prova så mycket. Nedan är några noteringar

-kunde endast starta syncning manuellt ("canceled by user" i loggen annars)
    -skickade mail blev tom på text
    -kontakt uppdaterades inte tillbaka till notes

Kan någon konfirmera om det stämmer eller om det fungerar ok för er. Vill inte betala om jag inte vet att det fungerar.

12. BeamingFuture

BeamingFuture Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kontaker kan manuellt synkas mellan Lotus Notes och GMail genom att exportera ut kontakterna till VCard (.vcf) och sedan importera via Gmail. Detta är det absolut enklaste sättet för vanliga användare. När man ska uppdatera får man dock göra proceduren igen. Men den är ju inte direkt svårt att göra.

Själv är jag rätt nöjd med Lotus Notes då denna finns native till Ubuntu. Den version vi använder på jobbet 8.5.1 är dessutom snabb och rätt kraftfull. På tidigare jobb har jag använt Outlook och har aldrig varit förtjust i denna. Det känns dock hugget som stucket då i slutändan man gör ungefär samma saker med respektive klient. En trevlig bonus med Lotus Notes är dessutom att server-delen kan köra på Linux Server. Men nog om detta nu.

Jag har lite insider information gällande Lotus Traveler och Android.
    1) Lotus Traveler kommer att stödja Android. Troligtvis i början av nästa år via ActiveSync-stödet på Lotus Traveler. Tyvärr är ActiveSync-implementeringen på Android fragmenterad. Och detta är ett problem för IBM när de nu ska implemetera stöd. HTC, Motorola osv har alla sin egen implementation. Dessutom är det en stor sorg att Android 2.0 bara har mejlsynk och ej kalendersynk via ActiveSync. Så vi vet alltså inte idag hur pass bra det officiella stödet kommer att vara eller exakt när det kommer.

Eftersom det är version 8.5.1 (kom 12 Oktober) av Lotus Traveler som stöder ActiveSync så funkar det inte med äldre versioner av Lotus Traveler, tex 8.5.0 (kom i Januari). Så om ni vill komma igång med att synka era Android så får ni tjata på IT-avdelningen att göra en uppgradering. Det ska inte vara så stor grej att upgradera från 8.5.0 till 8.5.1.

Idag är det bara 3:e partsprodukter som fungerar. Jag testade själv RoadSync men det funkade inte alls. Dock har jag läst rapporter om att det fungerar bra. Så testa demoversionen först innan ni köper. Det är ju inte så dyrt med 10 dollar med tanke på att telefonen kostade 5000kr eller nått sådant. Betalapplikationer på market i Sverige ska väl dyka upp vilken dag som helst, eller?

Jag har hört rykten om att TouchDown ska fungera bra för detta syfte. Läs denna artikel http://www.jens.bruntt.dk/domino/jbruntt/bruntt.nsf/d6plinks/JBRT-7XJKNX

Har ni frågor så hör av er.

Last edited: 22 nov 2009
  13. sixpackbud

sixpackbud Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Provade och köpte sedan TouchDown (10 USD).

Kör Mail och kalender. Acceptera inbjudningar fungerar inte men det kan jag leva med.

Fick inte med bilder på kontakter tyvärr. Exporterade till Gmail och administrerar mina kontakter där.

Funkar helt ok i väntan på att lotus traveler kommer att stödja androids (2.0) inbyggda aktivsync.

Tack för tipset.

14. BeamingFuture

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Gmail har så pass bra kontaktsynk att det kan vara enklast att använda Gmail till detta. Dvs exportera ut kontakterna från Lotus Notes och importera i Gmail. Jag gör själv det då det var så enkelt. Dock så finns ett par fördelar genom att använda Lotus Traveler :)ActiveSync) för kontakterna, det är att man kommer åt den globala namn och adressboken (corporate address book) och det andra är att man håller sin Lotus Notes-adressbok up-to-date. Men det ena utesluter inte det andra.

Nu vet jag inte om detta med att kontakterna inte synkas är en begränsning i TouchDown eller om det är så att kontakterna inte finns i mejlfilen.

Här kommer en beskrivning hur man synkar kontakterna genom Lotus Notes istället. För att kunna synkronisera kontakter så måste dessa vara insynkade i mejlfilen.

Oftast är ej kontaktsynkronisering mellan lokala namn och adressboken (names.nsf) påslagen mot mejlfilen. Kontakterna måste vara insynkade i mejlfilen för att Lotus Traveler ska kunna komma åt dessa. Endast version 8.X kan kontiunerligt synka kontakterna till mejlfilen.

Steg för steg:

1) Ta kopia av lokal names.nsf som ligger i datakatalogen
    (oftast C:\program\lotus\notes\data eller C:\program\ibm\lotus\notes\data, eller C:\Documents and settings\<ditt användarnamn>\Application Data\Lokala inställningar\lotus\notes\data)

2) Steg 2 är ett tips från mig som har lite erfarenhet av detta. Det kan ligga gammal kontaktinformation i din mejlfil som du inte vill ha in i din lokala adressbok (en synkning kanske gjordes medvetet eller omedvetet för länge sedan, detta måste bort!). Öppna och titta på vilka kontakter som redan finns i mejlfilen genom att göra detta (Version 8.X):
    a) Från mejlfilen gå till menyn "Åtgärder" / "Actions"
    b) Sen Lotus iNotes
    c) Sen "Öppna postfilskopian av kontakterna" / "Open mail file Copy of contacts"
    d) Släng allt! Ty om din lokala names.nsf är up-to-date så är det dessa kontakter du vill ersätta alla kontakter i postfilskopian med. Enda sättet att garantera detta och därmed slippa dubletter är att tömma allt i postfilskopian.

3) Beroende på version 7.X eller 8.X:

Enabling address book synchronization for Notes 8 mail file:
    Enabling address book synchronization keeps your mail file contacts and device contacts up-to-date. Before you can synchronize your contacts, you must set a contacts preference that enables synchronization.
    Use the following steps to enable a contact to be synchronized sing a Lotus Notes 8 mail file:
    1. Open the mail file with the IBM Lotus Notes Client.
    2. Click File > Preferences.
    3. Click Contacts.
    4. Check Enable Synchronize Contacts on the replicator.
    5. Click OK.
    6. Click Open > Replication.
    7. Make sure that Synchronize Contacts is selected.
    8. Click Start Now.

Enabling address book synchronization for Notes 7 mail file:
    Enabling address book synchronization keeps your mail file contacts and device contacts up-to-date.
    Use the following steps to enable a contact to be synchronized using a Lotus Notes 7 mail file:
    1. Open your mail file with your Lotus Notes client.
    2. Select Actions > Synchronize Address Book to enable the mobile device to receive contact data from your mail file. If you want to synchronize contact information from the device back to your mail file, then repeat step 2.

Hör av er om ni har frågor.

Last edited: 1 dec 2009
  15. olofen

olofen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänkte återuppliva denna tråd något :)

Jag sitter på en HTC hero och jobbet kör lotus notes. Jag har testat både touchdown och roadsync men inget fungerar. Det verkar som att telefonen inte ens kan koppla upp till servern. Vår IT avdelning sitter i Norge. Måste de godkänna något först? jag har även en Iphone privat och där fungerar allting utmärkt. Men det är som sagt privat och jag skulle vilja ha jobbmail i jobbmobilen.

I roadsync får jag bara upp "connection was reset" när jag försöker synca.

Eller någon som vet när IBM kommer att lansera sin notes klient till android?

Tacksam för alla svar/hint/tips!

16. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Sitter i lite samma situation som du. Dock var jag bara intresserad av att få med kalenderposterna från Lotus Notes över till min Android-lur (förut en Magic men nu Desire). Jag använder mig av CompanionLink ver 3. Den har stöd för att synka kontakter, kalender och To-Do. Den synkar det helt enkelt först över till Gmail och sedan sköter den vanliga Android-synken resten. Så testa om kanske CompanionLink kan fungera för dig. http://www.companionlink.com

17. olofen

olofen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det finns många möjligheter att få kalender och kontakter, men det viktiga för mig är mailen. Finns nog inte så mycket att göra än att sitta snällt och vänta på att jätten "ibm" får tummen ur...

Tack ändå!

18. jimli128

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Hej!
    Jag använder Awesync för kalendern. Den klarar inte av kontakter, men de behöver jag ändå inte synca.
    Awesync fungerar bra. Kör iofs bara one way, dvs Note till Google. Men den klarar av alla varianter.
    Dock vet jag från tidigare erfarenheter att dubbelriktad sync inte alltid blir som man har tänkt sig... Men har inte provat detta med Awesync.

Awesync är gratis i 30 dagar har jag för mig. Men sen tycker jag att det är värt att betala för.

Lycka till.

19. jimli128

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Såg nu att det har kommit en ny verre av Awesync och där verkar man kunna synca kontakter också.
    Har dock inte provat.

20. BeamingFuture

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Svar på dina fråga finns i denna tråd https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=10536