Betydligt färre både vad gäller spel och andra apps. Men allt du behöver och lite till finns där. Finns googla på android market eller bara kola igenom swedroid så hittar du mycket info och jämförelser mellan android och ifån
Är det någon som har koll på var man kan hämta drivrutiner till datorn för 8220? Säljaren packade upp kartongen i butiken och missade att lägga tillbaka instruktionsboken och cd-skivan. Instruktionsboken är ju skitsamma men drivrutinerna kan ju vara bra att ha.
Tror att det mesta finns att hämta på /www.huaweidevice.com/worldwide/downloadCenter.do?method=list&flay=document&directoryId=30&treeId=0
Premiärinlägg... Tänkte ta mig lite tid att förekomma huvudsitens kommande recension, efter att ha använt 8220 ett par dar nu. Ur en noobs perspektiv dessutom, inget nörderi, eftersom det är min första androidtelefon. Till och med min första smartphone, om man inte räknar Motorolan jag hade för evigheter sen, vilken inte var särskilt smart. Till att börja med blev jag positivt överaskad av finishen på telefonen. Har känt och klämt en del på iPhone och imponerats av den höga kvalitetskänslan på den, och var helt inställd på att det skulle kännas billigt att hålla i den här. Det gör det *inte*. Faktiskt tycker jag den är riktigt snygg, även om den naturligtvis inte når upp till samma klass som sina tre gånger så dyra konkurrenter, men det hade väl ingen räknat med heller? Skärmen är fin, har inte provat den i solljus (råder brist på dylikt för tillfället...) men åtminstone utomhus är den om inte kristallklar så fullt godkänd. Bra respons och känsla på den också, man hittar rätt med fingrarna till och med när man ska klicka på pyttelänkar. Jag är fullt nöjd med telefonen som helhet, även om det finns saker att anmärka på. Dessa är i tur och ordning: batteritiden; som bara är marginellt bättre än ovan nämnda Motorola A900 från artonhundrafrösihjäl, kontakten till headsetet; som för det första som känt är 2,5mm, och även sitter under den lilla luckan där även usbladdningskontakten sitter. Detta gör att man riskerar att bryta loss luckan när man har headsetet i. Har dock beställt ett BT-headset och hoppas och tror att det problemet därmed är löst. Dessutom är det som sägs i uppackningsfilmen riktigt sniket att inte skicka med ens ett litet microSDkort, dessa båda inköp, BT-headset och 8GB minneskort, gör ju genast telefonen nästan en tusenlapp dyrare. Då har jag visserligen inte orkat prisjaga, det går säkert komma undan billigare också. Det är snålt att bara stoppa i android 1.5 också, visserligen säger ryktet att 2.0 (.1?) uppdatering ska komma, men tills vidare får man alltså nöja sig med 1.5. Det interna minnet är dåligt tilltaget. Lyckades mer eller mindre fylla det på en dag, med hejdlöst apptankande. Det är bara att hoppas på att 2.1 gör det möjligt att köra apps från minneskortet, annars är nog android illa ute är jag rädd för. För jag föredrar ändå android jämfört med iPhone, utifrån det lilla jag använt sådana. Multitasking funkar perfekt på den här telefonen, jag är inte i behov av en formel1presterande växling mellan appsen, så jag kan ta att telefonen laggar lite om jag har många igång. Det funkade perfekt att använda telefonen som mobilt bredbandsmodem. På den lilla medföljande skivan finns ett program som heter Dial Up, det installerades, i telefonen kopplades 3G ur, och så var det bara att koppla upp med Dial Up. Ljudet funkar helt ok. Jag har haft tre stycken SE Walkmanmobiler på raken nu, som har ett erkänt bra ljud, och jag vill härleda skillnaden i ljudkvalitet mer till de embarligt dåliga medföljande hörlurarna än till telefonen i sig. Högtalarfunktionen låter bra, både samtal och streamad radio. Funkar klockrent att se på svt.play i luren (tack för det, så jag kan se lite OS på rasterna när jag jobbar kväll nästa vecka!) och helt ok att se på film. Filmen hänger sig någon sekund emellanåt, vet inte om det beror på hårdvaran, appen, filmen eller skiten bakom spakarna... Så, kom med frågor om ni har några, ta hänsyn till att jag är nybörjare, så inget om att roota eller nåt sånt. Sammanfattning: +Prisvärdheten - bra finish för en liten peng. +Skärmen - bra respons, bra upplösning, bra klarhet. +Lätt att använda som bredbandsmodem +Trots 1.5 är det KUL med android! -Batteritiden. Glöm INTE ladda. -Idiotisk placering av lika idiotisk 2,5mmkontakt -Inget minneskort
Bra summering! Har du även provat Wifi på den? Eftersom jag är dåligt bevandrad i android, så undrar jag om den vid tex dålig förbindelse då, plötsligt kan hoppa mellan Wifi och 3G, och om man då i så fall kan se det? Detta kan ju i så fall medföra att man gör av med sin "månadsförbrukning" i förtid om den då råkar tappa och hamnar i 3G nätet, vid ivrigt nedladdande. Rätta mig om jag har fel. Det där du sa om att minnet ev inte räcker till pga många nedladdade appar, gör att jag känner mig en smula oroad, då jag ska hämta min bokade U8220 på onsdag. Jag liksom förutsatte att apparna hamnade på minneskortet. Minnet antog jag var motsvarande arbetsminnet (RAM) i en PC, och minneskortet som hårddisk i en PC. Det skulle i så fall medföra att man inte kan ha så jätte många appar igång samtidigt, men det kan jag nog stå ut med.
Nej, jag har inte provat wi-fi än. Men med tanke på hur lätt allt annat gått borde det inte vara någon stor affär. Nu är jag abonnent hos Tre, så jag lade till MobilSurfMax för 149 spänn i månaden och surfar till max 7,2 mbit/s och upp till 10GB. Internminnet ligger ju på 192 MB, hälften går väl åt till OS:et, och sen är där ju bara dryga 90 kvar som alla apps ska dela på. Men det *måste* ju komma en funktion som gör det möjligt att köra apps från SD...
Men denna: http://wiki.modaco.com/index.php/Huawei_U8220#Windows i kombination med denna: http://www.androlib.com/android.application.org-zenthought-android-su-qxA.aspx och sedan denna: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=512762 borde väl funka för dina behov till dess att det kommer nån rolig custom rom. Någon mer android-erfaren får gärna bekräfta eller dementera innan du gör något sånt här, om det är möjligt osv.
Jag tycker wifi fungerar bra, har aldrig vart med om att den kopplat ifrån och gått på 3G istället men det kanske den automatiskt gör om man förlorar kontakten. Jag har som mest kommit upp i 6 mbit/s på det trådlösa nätverket här hemma. Kan däremot verkligen rekommendera 3G med fast månadskostnad, det är det värt!
Wifi-ikonen ersätter 3G-ikonen i notificationsbaren när wifi aktiveras. Som jag förstår det så går all datatrafik via wifi så länge wifi är aktiverat. Jag har å andra sidan inte haft igång wifi:n utanför hemmets väggar och har således aldrig tappat nätverket. Möjligheten att köra appar från minneskortet kommer väl med android 2.1. Rätta mig gärna om jag har fel.
Tack! Jag provade att leta där men det var ju rena djungeln av downloads. Har du sett den där? Skulle du kunna länka i så fall?
Tråkigt att som androidfantast behöva säga det, men iPhone 3G (och 3GS) är en i mitt tycke bättre telefon än alla androidlurar på marknaden, Nexus One och Motorola Milestone/Droid undantagna. Apple/iPhone faller för mig på grund av Apples drakoniska affärsmodell (inlåsning, inlåsning, inlåsning). Vad gäller underhållning så är iPhone på en helt egen nivå.