Tips: Ta av skärmskyddet!

Diskussion i 'Xperia Z1 Compact' startad av Kate, 4 apr 2014.

1. Phukkitt

Phukkitt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Nope, skyddet på framsidan är för att hindra att glaset splittras om det skulle gå sönder, så att man t.ex. inte får vassa glasbitar i låret om mobilen går sänder i fickan.

Baksidan är bara plast, så där sitter ingen skyddsfilm.

Vill du ha ordentlig glaskänsla fram så kan du antingen ta bort skyddet eller skaffa ett repskydd i härdat glas och sätta ovanpå. Det finns även skydd i härdat glas till baksidan också om du vill ha samma känsla där, men risken är att mobilen kan bli lite väl hal då. :)

2. Fisherman.

Fisherman. Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 32GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6 32GB
    Telefon 2:
    Sony Z1C
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 3 10.1
    Hur tog du bort skyddet?
    Har fått en stor jäkla repa mitt på skyddet, på Youtube körde de med skalpell men jag äger ingen sådan.
    Edit: lyckades med naglarna.

Last edited: 14 apr 2014
  3. Cobraz

Cobraz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Nu har jag iaf pratat med supporten och frågat om garantin om man tar bort skyddet.

Enligt han så säger Sony själva att all garanti ska ryka då, men i norden är dom inte lika noga och säger istället att all garanti på skärmen försvinner. Däremot kvarstår all garanti ifall kameran m, m skulle balla ur.

Sedan rekommenderar han att faktiskt sätta ett skärmskydd över splitter skyddet få det lätt repas.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

4. Kate

Kate Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Kan väl flika in att glaset under splitterskyddet är ganska repkänsligt. Har fått en rätt stor repa i min skärm nu. Struntar väl egentligen i det. Grejerna ska användas och skärmen är så otroligt mycket bättre utan något skydd.

Men att inte sätta på ordentligt reptåligt glas på båda sidor på en mobil för 4500 Kr är svagt. Mycket svagt...

5. Isengard

Isengard Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Då har du lyckats med det omöjliga så att säga (Y) Jag upplever inte skärmen som repkänslig alls... tvärtom så har den motstått massor, så att du har lyckats med det ska du ha en "eloge" för :P

6. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Såg att du lyckades ändå i via din edit, men som svar på din fråga så kan man köpa en skalpell på Clas Ohlson för 10 Kr. Det är väl inte kirurgkvalitet precis men den duger säkert för ändamålet.

7. Phukkitt

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

AFAIK så ska det vara DragonTrail-glas på framsidan, vilket ska ha ungefär samma reptålighet som Gorilla Glass 1 och 2. M.a.o. är det nog inte superdåligt men det hade ju så klart varit bättre med GG3.

Jag tycker dock det är värt att ha ett skydd på, hade du haft ett så hade du nu enkelt kunna ersätta det och haft en repfri skärm igen. Det du sagt om att responsen skulle bli sämre kan jag inte riktigt förstå, jag har både ASF och härdat glas över min skärm och responsen är det inget fel på.

8. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 285

MINA ENHETER

Har inte haft problem med responsen på någon telefon jag haft med varken plast film eller tempered glass. Tempered glass har jag kört på alla mina senaste telefoner inkl en IPhone 5 som jag har nu parallellt med min Z1c.

Skickat från Tapatalk 2

9. osterlindh

osterlindh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Kör nu endast med tempered glass, sjukt nöjd med resultatet. Reptåligt skydd om något!!

Skickat från mobilen Z1C

10. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Var köper man det? Vad kostar det? är det svårt att få på utan att få in damm?

11. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 285

MINA ENHETER

Dx-Box.com köpte jag mitt på.
    Inga som helst problem att montera, enklare än ett vanligt plastskydd. Dock måste man fortfarande vara noga vid monteringen o se till att displayen är ren. Kostar ca 110-120 kr inkl frakt.

Skickat från Tapatalk 2

12. Phukkitt

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Här har du en lista över de som finns:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2702218

Själv kör jag med samma som Fredriks, ett glas från Nillkin, då det var första gången jag testade ett skydd i härdat glas så ville jag börja med något billigt.

Ett tips gällande monteringen är att göra det i badrummet direkt efter en lång och varm dusch, så att hela badrummet är fuktigt och mycket av dammet sitter fast på väggarna etc. Inte helt fool-proof men man slipper iaf mycket av dammet som normalt flyger runt i luften.

Last edited: 27 apr 2014
  13. osterlindh

osterlindh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    494
    Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia+Telia
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Stock Oxygen
    Jag köpte det för 90kr ungefär på ebay från Kina, fick hem det på 5 arbetsdagar. Då fick jag härdat glas framsida och deras tåliga plastskydd baksida med ett litet rengöringskit.

Men det där tipset om badrummet är smart! Dock gick det för mig utan att få damm under skyddet på köksbordet om man har rutin och vet vad man gör. Dock kommer det alltid finnas mikroskopiska korn kvar då inget är kliniskt rent även om det inte syns ^^

Skickat från mobilen Z1C

Last edited: 27 apr 2014
  14. Kate

Mottagna gillanden:
    1 046

MINA ENHETER

Egentligen borde man göra det i ett renrum i så fall. Finns på väldigt möbga arbetsplatser och institutioner.