Ta bort försök till rootning och tillbaka till orginalet 2.2

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Svempa42, 5 mar 2012.

1. Svempa42

Svempa42 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Har en HTC Desire av den äldsta sorten.

Förra året blev jag förbannad då HTC inte försåg oss med en uppdatering till 2.3 så jag försökte göra en rootning men fullföljde den inte fullt ut. Kommer inte ihåg vilken rootning jag var ute efter!

På telefonen finns clockworkmod recovery v2.5.0.7 kvar som vägrar mig att uppdatera till senaste officiella HTC uppdatering. Svaret blir E:failed to verify whole-file signature och installation aborted

Jag vet inte versions numret på officiella uppdateringen som jag vill uppdatera till.

Jag vill bara tillbaka till orginal HTC 2.2 och inget annat!

Under processen tappar telefonen bort SD kortet om den är ansluten med USB kabel.

Nuvarande status är Android version 2.2 programvarunummer 2.29.405.5.

Följande önskan har jag:

1. Backa upp säkert mina appar, sms, telefonbok etc. Vilket program rekommenderas till detta?
    2. Ta bort allt som har med tidigare försök att roota.
    3. Uppdatera till officiell uppdatering! Är det 2.3 tro? Finns det officiell svensk uppdatering till 2.3?
    4. Köra recovery på mina data enl. p. 1
    5. Lösa problemet med SD kortet som kanske inte är ett problem när jag är tillbaka på orginal!

Går det att göra en enkel beskrivning vad jag skall göra så vore jag väldigt tacksam.

Ha en bra dag!

Sven

2. MatDiggy

MatDiggy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

1. Om du har root så kan du backa upp dina appar med Titanium backup, eller något annat backup program. Problemet är om du unrootar till stock, så kommer du inte kunna att lägga tillbaka det som du backat upp.

För sms så är det Sms backup & restore som gäller. Fungerar vare sig du har root eller inte.

Kontakter sköter du via ditt google-konto. När du loggar in med ditt google-konto så får du automatiskt över alla kontakter.

2. Följ DreamHawks unroot guide.

3. Det finns en uppdatering till 2.3, men inte över OTA, och det är en slimmad version. Tror du laddar ner den från HTC/dev eller dylikt, kommer inte ihåg.
    Kanske står här
    https://swedroid.se/htc-slapper-gin...ire-rekommenderas-bara-for-”expertanvandare”/

4. Se punkt 1.

5. Är inte säker på om ditt problem är relaterat till din rootning, men om det är så borde det rätta till sig om du följer DreamHawks unrootguide.

Om du vill göra backup på ditt sd-kort (ska inte spela någon roll i detta fall, eftersom du inte ska partitionera det), så kan du prova att mounta ditt sd-kort via Clockwork recovery. Du hittar det under mounts & storage. Får du upp ditt sd-kort så är det bara att dra innehållet till en mapp på din desktop. Sedan kan du lägga tillbaka om du eventuellt skulle behöva det.

Hoppas att det ska vara till någon hjälp :)

3. Svempa42

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej!

Tack för ditt svar.

Vet egentligen inte hur långt jag kom i rootningen.

Egentligen är det ju sms, bilder och telefonboken man vill ha igen efter unroot.

Skall försöka med dina anvisningar senare i veckan och jag kommer tillbaka och meddelar hur det gick.

Ha en bra dag.

Sven

4. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Om du har root, borde du ha en app som heter Superuser i din appdrawer. Du kan även ladda hem Android Terminal Emulator Om du startar terminalen, skriver su, så ska du få ett # om du har root. Annars kommer den säga ifrån.

5. Svempa42

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Allt funkade enligt anvisningarna. Tillbaka med en ren telefon utan rootning och alla officiella uppdateringar från HTC funkade.

Ha en bra dag,

Sven

6. MatDiggy

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Bra att det löste sig :)