Tänkte starta en svensk webbshop för android tablets... [Shopen öppnad!]

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av behnaam, 27 nov 2010.

1. kallekn

kallekn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hur går det med Higgsys? Funderar på om jag ska ta den i stället... men instruktionerna är inte lika glasklara som Behnaams, så jag tror att jag tar den enkla varianten till en början i alla fall.

2. nickwarn

nickwarn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Ta higgsys den var klockren allt funkade. Jag fick ingen root när jag körde modaco r6 och Advent rom 1.08 och det är fler på modaco som inte heller fått det. Higgsys installerar du på samma sätt som Advent romen från nvFlash läge sen är allt klart. Jag har lagt in Cyanogen 7 och Higgsys clockwork lösning funkar rätt bra, lite buggar är det förstås men riktigt mjuk och snabb

3. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Gick bra med SD-kortet, sämre med att markera text i webbläsaren, funkar inte alls som i en iPad... Nu ska jag sätta i gång med resten.

(Skickar från nya plattan, lite ovant.)

4. TinyTerror

TinyTerror Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

Då har man gjort en beställning, hoppas man blir nöjd :D

5. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo fast jag förstår inte riktigt vad det där betyder. Hur gör man?

Fick in Advents ROM nu i alla fall, och håller på med nästa steg enligt Behnaans instruktioner. Men hur lång tid ska det ta innan plattan startar om??

6. nickwarn

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Du gör lika dant med Higgsys som du gjrde nyss med Advent romen, sen är allt klart. Jävligt enkelt och bra. Sen tyckte jag att den var lite mindre laggig. Tyckte faktiskt att Modaco och Advent laggade

7. behnaam

behnaam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Vilket steg är du på? Skriv på droidpads forum istället, så slipper vi gå off-topic på Swedroid :)

8. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja, tack, fastnade på Behnaams variant, men fick in Higgsys galant. Tittar på Market nu... Vad är den där Clockwork bra för, har inte installerat den ännu.

9. behnaam

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Det är en recovery.img, som underlättar flashandet av ROMs osv. Dock verkar det finnas lite problem med Clockwork för tillfället, så jag skulle avråda dig från att installera det, då det inte är nödvändigt om du är nöjd med Higgsys :)

10. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

FBreader

Det mesta verkar funka fint, kräver lite vana bara. Men FBreader funkar inte, undrar varför...

11. behnaam

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Testa Aldiko :)

12. Mushi-shi

Mushi-shi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hvor godt køre cyanogen på den... Ved den skal være lidt buggy da den ikke er klar endnu....

13. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tja, den är snygg, men jag behöver FBreader för smidig koppling till litres.ru. Fattar inte varför jag bara får fram enn hjälptext när jag startar, kan någon annan göra ett försök?

14. Mushi-shi

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Bliver også nød til lige og høre.. hvis jeg skal lave et usb kabel til den skal jeg tage en af de USB A han til USB A Han "netværk" kabler som der findes eller kan jeg lave et selv ved og samle 2 usb kabler til et med ! i begge ender...

Tænker på dette usb "netværk" kabel her: http://www.computercity.se/Products/Product.aspx?id=3377651

15. MrJiM

MrJiM Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    812
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    behnaam: e denna helt glömd nu? :P

Tablet 1:
    Android: 2.2 Froyo
    Skärm: 7" WSVGA TFT LCD
    Upplösning: 1024x600
    CPU: Freescale i.MX 51, ARM Cortex-A8 1GHZ
    RAM: 512MB
    Inbyggt minne: 8GB
    WiFi: 802.11b\g
    Bluetooth: 2.1
    3G: HSDPA 7.2Mbps/HSUPA 5.76Mbps
    GPS: A-GPS
    Kamera: 2 megapixel
    Storlek: 197×126×13.8mm
    Pris: Måste få veta inköpspriset först innan jag kan säga detta.
    Övrigt: Accelerometer, ljussensor, 3D acceleration, klarar av 720p videos mm (orkar inte skriva allt :P)

16. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Första intryck och några dumma frågor

Jag borde egentligen posta detta på droidpads.se, men nu kan jag inte alls logga in där, får bara meddelandet att jag måste skriva in mitt användarnamn som jag redan skrivit in... :(

I alla fall, jag installerade Higgsys system enligt dessa instruktioner

http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=927464

och det gick smidigt. Det gick också bra att byta språk till svenska efter installationen. Undrar om det går att lägga till fler språk på något sätt, här saknas ju exempelvis finska som jag hade föredragit. Men förmodligen måste språken finnas med från början.

Market dök upp direkt, och det gick bra att installera både det ena och det andra därifrån. Smidigt.

Själva plattan då. Det långsmala formatet känns lite ovant efter att jag tidigare bara prövat en iPad, men man vänjer sig snabbt. Den metallfärgade plasten runt kanten gör ett lite billigt intryck, ett misslyckat försök att imitera en iPad. Hade hellre haft en helsvart platta, som Advent verkar vara. Nåväl, en petitess. En annan petitess: skyddsväskan luktar bensin.

Det gick bra att stoppa in sd-kortet, behövde ingen penna för det heller. Skärmen är hyfsat bra, men det märks att betraktelsevinkeln är klart sämre än i en iPad. Har man plattan i famnen vill man gärna stötta den mot något så man får rätt vinkel på den.

Ett bekymmer är att bokstäver gärna blir lite pixliga, framför allt märks detta i Kindle och PressReader (har inte prövat så många andra appar än). Jag vet inte om detta beror på för dålig upplösning, på att programmen egentligen är anpassade för mindre skärm, eller brister i återgivningen av typsnitt. Kan vara en kombination. Har märkt lite problem med typsnitt även i några andra appar, exempelvis en RSS-läsare jag experimenterade lite med. I Linux finns det inställningar för typsnittsåtergivning under skärminställningar, kan man göra liknande justeringar i Android på något sätt?

Bytte tangentbord till AnySoftKeyboard, gick smidigt och funkar bra, nu kan jag skriva på de språk jag brukar med bekväma tangentbordslayouter, det är en av många saker som helt enkelt inte går med iPad, och en viktig anledning till att jag inte vill ha en iPad.

Dottern spelade lite Angry Birds, verkar funka bra och ser snyggt ut, hyfsat ljud också.

Och så några dumma frågor, hoppas någon kan svara:

1. Typsnittsåtergivning (se ovan) - kan man göra något åt detta?

2. Bra webbläsare? Vilken rekommenderas? Installerade Dolphin, men den verkar komma med annonser, vilket ju känns jobbigt. Den inbyggda läsaren verkar lite konstig i vissa lägen.

3. Bra epostklient? IMAP?

4. Bra RSS-läsare, snygg och synkar med Google Reader i båda riktningar?

5. Bra Twitterklient?

6. Bra radioapp, podcastapp?

7. Och varför kan jag inte få i gång FBreader? Får bara en hjälpskärm som ser ut som en webbsida, ser ut som om man borde klicka sig förbi den på något sätt, men hittar inget sätt att komma vidare. FBreader har fått bra betyg och kan kopplas ihop med webbokhandeln Litres.Ru som jag använder fligtigt, därför vill jag gärna använda just den appen. Men får inte i gång den, som sagt.

8. Och till sist: hur tar man bort appar man inte vill ha?? Och hur flyttar man appar till sd-kortet så de inte tar upp hela internminnet? Och ska man stänga av appar på något sätt när man inte använder dem, det verkar ju som om de bara fortsätter att köras när man går ur dem med hemknappen, eller har jag fel?

Återkommer med mer när jag hunnit titta lite mer på plattan. Har inte prövat rörliga bilder och ljud än, exempelvis.

EDIT: Ser nu att FBReader är ett javaprogram. Finns det problem med java i den här versionen av Android?

Last edited: 1 feb 2011
  17. Mushi-shi

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Håber der er noget du kan bruge der :)

EDIT: Har du når du har åbnet FBReader prøvet og trykke på menu knappen... For jeg får også denne "hjælpe skærm/bog" men den er bare til og fortælle hvor du skal ligge pub's hvis du har hentet supported bøger ned fra nettet. Men trykker jeg på menu knappen får jeg nogen valgmuligheder i bunden :)

Last edited: 1 feb 2011
  18. kallekn

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack för svaren!

Ang. FBReaderJ så har jag ingen menyknapp att trycka på, det är det som är problemet. Kan vara bugg i FBReaderJ, finns rapporterad på deras bug tracker:

Summary 0000402: on android 2.2, only opens to About FBReaderJ
    Description on ePad using Android 2.2, no matter which version .7 or less, it only opens to the "about" page, there is no tool bar, there is no way to get out of the page without getting out of FBReader. There is no setting that can be accessed to keep the tool bar from rolling up and away.
    0000424)
    kovesp (reporter)
    2010-12-05 22:33
    I don't see this behaviour in the emulator running Android 2.2.
    (0000432)

Stanislawalways (reporter)
    2011-01-12 15:43
    I have the same problem (2 info pages only) with FBReaderJ on a Motorola Deft. Any suggestions?
    (0000434)

19. Mushi-shi

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jeg har heller ikke en menu knap i programmet det er den på telefonen jeg trykker på... På tableten ville det jo være knappen i toppen af tablen.

Nu ser det ikke ud til at posten har fået taget sig sammen og fået min tablet fra Ånge endnu (Brænder snart centralen ned der... Kan kun blive bedre :) ) så kan ikke teste FBReader på den endnu. Kan give den en test på Toshiba Folio måske i dag men kunne da forestille mig det skulle virke på samme måde som det gør på min Galaxy S.

Var lidt hurtig der...

feb kl 11:14 ICA Supermarket Sveg, Försändelsen har kommit till Postens serviceställe

Men det er først lige blevet opdateret... FFS... lol..

20. nickwarn

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

2. Bra webbläsare? Vilken rekommenderas? Installerade Dolphin, men den verkar komma med annonser, vilket ju känns jobbigt. Den inbyggda läsaren verkar lite konstig i vissa lägen.

3. Bra epostklient? IMAP?

4. Bra RSS-läsare, snygg och synkar med Google Reader i båda riktningar?

5. Bra Twitterklient?

6. Bra radioapp, podcastapp?

7. Och varför kan jag inte få i gång FBreader? Får bara en hjälpskärm som ser ut som en webbsida, ser ut som om man borde klicka sig förbi den på något sätt, men hittar inget sätt att komma vidare. FBreader har fått bra betyg och kan kopplas ihop med webbokhandeln Litres.Ru som jag använder fligtigt, därför vill jag gärna använda just den appen. Men får inte i gång den, som sagt.

8. Och till sist: hur tar man bort appar man inte vill ha?? Och hur flyttar man appar till sd-kortet så de inte tar upp hela internminnet? Och ska man stänga av appar på något sätt när man inte använder dem, det verkar ju som om de bara fortsätter att köras när man går ur dem med hemknappen, eller har jag fel?

Återkommer med mer när jag hunnit titta lite mer på plattan. Har inte prövat rörliga bilder och ljud än, exempelvis.

EDIT: Ser nu att FBReader är ett javaprogram. Finns det problem med java i den här versionen av Android?[/QUOTE]
    Webb läsare använder jag MIUI`s Miren browser överlägset bäst. Finns på Market. Twitter där kör jag Tweetdeck och Plume. Plume är riktigt bra och har riktigt bra widget. Att ta bort appar. Använd root explorer gå till system/ app och välj det du vill deleta.

Annars, är det någon mer än jag som tycker att den känns rätt buggig och laggig i mellan åt. Jag kör Higgsys nu igen det flyter väl bra för det mesta,men om man vväcker plattan från standby då laggar det som fan samma går det långsamt mellan menuer. Jag tycker väl att den funkar rätt bra men varje gång jag tar i Folion nu så känns det som en raket och jag uppskattar den som fan. Kör just nu Notion Inks rom på den funkar riktigt bra. Får hoppas att Paul får ut r7 på Modaco så kanske den känns bättre sen