Tänkte starta en svensk webbshop för android tablets... [Shopen öppnad!]

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av behnaam, 27 nov 2010.

1. behnaam

behnaam Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Candyraver här är svaret på din fråga:

Jag hade två alternativ. Antingen beställde jag den obrandad direkt från nån leverantör i HK eller Kina (fastland). Jag skulle då kunna få ett billigare FOB pris, dock så övervägde jag ifall det var en tillräckligt stor fördel med tanke på eventuell införselsskatt som jag skulle få betala om jag beställde utanför Europa. Alternativ två var att hitta en Europeisk leverantör.

Jag hade redan kontakt med POV långt tillbaka, men beskedet var att dom hade helt slutsålt och skulle starta produktionen igen Q1 2011. Så därför valde jag att beställa ett demo-ex från den kinesiska leverantören. Därav avsaknaden av POV branding, då den inte är direkt från POV. Dock så är plattan densamma (Shuttle P10AN01). De första specsen jag fick från kineserna var de jag postade tidigare i tråden, och det är inte samma som på POV:n.

Jag har förklarat detta några gånger tidigare i tråden, men jag gör det igen. Det finns ett företag som sköter R&D och tillverkning av komponenterna. Andra företag kollar sedan på referensdesignerna och hittar en som dom vill branda. Dom beställer produkten som OEM, vilket innebär att dom kan lägga till/ta bort komponenter samt lägga sin touch på logotypen, färgen osv. Företaget (t.ex. POV) får sin brandade variant, och säljer den som deras egen-tillverkade produkt, trots att det aldrig är fallet. Vill man skära ner på kostnaderna kan man t.ex. sätta ihop komponenterna själv, därav väljer många företag att kalla sig för "tillverkare" av plattan. Trots att all R&D skett på annat håll och likaså produktionen av komponenterna.

Så nej, plattan på videon är ingen Point of View, dock så är det samma modell (P10AN01). Den jag säljer på shoppen är från Point of View, vilket jag klart och tydligt skrivit på hemsidan samt plattans specifikationer, vilket är Point of View's platta.

Hoppas detta förtydligade lite saker för dig. Och om du fortfarande är skeptisk så kan du maila POV och fråga om jag är kund hos dom, du finner mitt namn osv. på www.droidpads.se.

Case closed.

PS: Till nästa gång du har funderingar, läs igenom tråden ordentligt. Det mesta du ställt frågor kring finns besvarat i tråden. Dessutom har jag postat svaret från POV angående Honeycomb osv.

Last edited: 3 feb 2011
  2. behnaam

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Beställ idag senast i så fall.

10.1". Dom har förmodligen skrivit fel på sin sida :) Jag hoppas att dom hinner skicka den så att jag kan skicka ut dom på Måndag. Mailade min order idag till dom, men Marcel har inte svarat än.

Vilket ROM har du? Kan vara en kernel panic eller liknande som leder till att systemet krashar. Händer ibland, t.ex. på min N1:a med CyanMOD

3. kallekn

kallekn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag har Higgsys. Nyss tyckte jag den var lite seg när jag skulle scrolla i webbläsaren (Miren, som i övrigt är väldigt bra), kanske ska jag byta system senare. Men verkar jobbigt om man måste installera om allting varje gång... Alla appar går ju inte heller att flytta till sd-kortet, har jag upptäckt.

Förresten, finns det något enklare sätt att få över biblioteksböcker till plattan en detta:

http://elibse.wordpress.com/2010/12/22/sa-har-lagger-du-in-kopieringsskyddade-bocker-i-din-android/

Känns lite förlegat att man måste använda en dator för att föra över böcker till en platta som har nätuppkoppling...

4. behnaam

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Testa att ladda ner Overclock Widget och sätt en högre minimum klockning på processorn (dock kan det påverka batteritiden).

Angående e-böcker: jag läser nästan ingenting på tablets, då jag inte är mycket av en bokmänniska :P så jag får nog passa på den frågan.

5. candyraver

candyraver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Hehe, nejfan, har överlag rätt stort förtroende på detta forumet (till skillnad från Flashback :P

Vill bara veta sanningen om spec'sen - helst från TS. (Har fått svar nu)

Sen om behnaam firma går i konkurs (vilket små nätfirmor som denna) har en tendens att "helt plötsligt försvinna" kan göra och då är vår 3 års reklamations-rätt körd.

behnaam, har du ens f-skattesedel?

Sorry om jag är kritiskt men nätet är som Egypten, ett enda stort undantagstillstånd,
    (Man kan nog höra på min ton att jag blivit blåst förr, därav....)

6. behnaam

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Varför skulle jag gå i konkurs? Med tanke på att jag inte har ett bolag, utan driver verksamheten som en enskild näringsidkare så i princip skulle jag inte kunna "begära konkurs". Dock skulle jag kunna lägga ner min verksamhet, men det gör ingen skillnad på vilka skyldigheter jag har som en näringsidkare. Dessutom har du en garanti hos POV vilket gör att du alltid kan kontakta tillverkaren oavsett om ÅF finns eller inte.

7. candyraver

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Du skrev innan idag att fördelen att handla hos dig jämte ebay är garantin & support och nu hänvisar du mer eller mindre till POV för garanti-ärende. Men skitsamma, många gör som du och säljer på ebay/tradera/blocket som "privat-person" och då har man som konsument ännu lägre rättigheter.

Jag tror helt ärligt inte du försöker lura någon, bara tjäna en liten hacka och erbjuda en relativt schysst platta till ett humant pris - Men ska jag rota igenom 23 sidor för att se om HC3 kan installeras tycker jag du kan svara på. Men utan att bli för personlig och kritisk vill jag önska dig/er lycka med er webshoppen och försäljningen. Om HC3 kan installeras när den släpps så ligger jag inte långt ifrån din "köp"-knapp - så får jag väl vara med på nästa batch sålänge du inte bannat mig :P

No heart feelings!

8. Methaniel

Methaniel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Roligt att se att du har kommit igång med shoppen. Jag hann köpa mig en Wopad innan du drog igång men efter att ha testat den nu ett tag så tror jag att jag ska uppgradera till en av dina tablets snarast. (Måste dock köpa diskmaskin först....)

Dock vill jag veta om Kindle funkar. Har försökt få den att funka på min Wopad men det går fan inte. Kan läsa gratis böcker men så fort jag ska öppna en betalbok får jag ett felmeddelande. Det verkar vara ett problem med att wopaden tror att den är i Kina där kindle inte vill/får sälja böcker. Skulle uppskatta om någon kan testa..och då specifikt om böcker man köper i kindlestore funkar.

Sedan har du säkert skrivit det någonstans i tråden men jag lyckas rackarn i mig inte hitta det:
    Vilka funktioner har dockan?

Tacksam för svar! <3

.p.s
    Om det är så att ingen köper böcker via Kindle så kan jag möjligtvis "låna ut" mitt kindle konto i några minuter så att någon kan testa.

9. behnaam

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Fast nu vänder du på vad jag sa precis. Jag sa att OM (notera ordet om) något förfärligt som att jag skulle lägga ner droidpads.se skulle hände (vilket jag inte planerar på att göra), så finns alltid POV's garanti. Jag står för kostnaden att skicka tillbaka en produkt, till tillverkaren, som lämnats tillbaka med hänvisning till garantin, något som jag vet att ingen eBay försäljare står för.

Gillar du inte det, så har du all rätt i världen att handla med exakt vem du vill :) något som är härligheten med en fri marknad. Dock ser jag inte behovet att ifrågasätta min trovärdighet.

10. kallekn

kallekn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kindle funkar utmärkt, köpte en bok häromdan och har snart läst hälften.

Konstigt om Kindle tror att du finns i Kina, det är väl din ip-adress och eventuellt uppgifter i Google-kontot som de kan gå på. Förmodligen är det något annat.

Men som sagt, Kindle funkar utmärkt på den här plattan. Fast nu när jag tänker på det så köpte jag boken på min iPhone innan jag hade fått plattan, och laddade ner den till plattan dagen därpå. Och just nu har jag inte behov av att köpa någon mer bok. :money: Men det gick som sagt alldeles utmärkt att ladda ner en betalbok från Kindle på plattan och öppna den, även om jag inte genomförde själva köpet på plattan.

Methaniel gillar detta.
  11. candyraver

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Om du kan svara på HC3 så lägger jag en order direkt.

12. behnaam

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Honeycomb ska inte vara något problem enligt POV, men kan inte utlova det. Dock är jag 120% säker på att någon fixar en 3.0 custom rom innan tillverkaren ;)

EDIT: Mailet från POV (Suddade ut min kontaktlista för att inte outa deras epostaddresser)

13. candyraver

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    honeycomb 3.0 ;) (Bekräftat) Jag slår till på en! Även om jag kan vara lite "sär" så har du inte blivit personlig på någon nivå vilket är schysst och hållt nivån på diskussionen på en human nivå vilket jag själv måste erkänna jag inte precis varit, sorry!
    Och har nu övertalat mig. Nice med gratis frakt för oss medlemmar också.

14. behnaam

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Alltid trevligt att hålla diskussioner på ett humant sätt på forum, trots att det har tendens att gå överstyr på internet.

Samtidigt är ett bra att vara kritisk som konsument, vilket jag oftast är själv. Bara det inte går från kritisk till "anti" så är det bra.

Lägger du in en order så mailar jag POV på direkten och ber dom lägga till en platta till på PO:n för nästa last :)

15. candyraver

Mottagna gillanden:
    133
    Telefon:
    S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    S10e
    Ironiskt nog så kommer jag inte åt din hemsida.... ?
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

Edit: Ahh nu gick de.
    Edit2: eller inte? problem med servern eller är min burk bråkig?

16. behnaam

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Händer ibland, One.com är inte det bästa webbhotellet, men får leva med det tills att jag byter till Binero (så fort dom löst alla sina problem dom haft på senaste tiden).

17. Methaniel

Methaniel Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    35

MINA ENHETER

Det var precis det svaret jag ville ha :) Har köpt böcker och läst på min Blade men funkade inte att "synka" över till wopaden. Tänkte testa en variant av hacket vi svenskar fick använda för betalapps på market innan google släppte dem här. Simulera ett USA sim kort eller liknande.

18. Jontez

Jontez Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Hann inte lägga en order i fredags eller torsdag, men jag ska nog ändå vänta på MWC för att spana in galaxy taben. Men om det är för sen realsese och den inte har något särskilt lägga jag nog vantarna på en pov från dig :) speciellt nu när det typ är bekräftat med HC3

19. bd85

bd85 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    58

MINA ENHETER

Vill inte vara negativ eller så.

Men bara för att POV nämner att Honeycomb inte ska vara några problem så betyder det inte att de kommer att uppdatera Taben. Och har de tänkt att uppdatera så lär det nog ta rätt så lång tid.

Så var medveten om det och köp inte Taben och tro att den ska få Honeycomb inom den närmaste tiden. För då lär du få vänta.

Utan köp den för vad den är just nu.
    Dvs en prisvärd Tab med bra spec/Android 2.2 och support av ÅF och användare.

Kommer säkert komma ut custom roms med HC som du kan lägga in. Men alla har kanske inte kunnande att själv byta rom och fixa med programvaran.

Sent from my GT-P1000

20. behnaam

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Stämmer. Man kan aldrig förlita sig på sådana uttalanden. Dock finns det en sak som talar för att en HC3 uppdatering kommer till plattan, och det är att denna platta förmodligen blir den enda high-end plattan dom kommer ha på ett gott tag framöver, vilket betyder att dom måste hålla den uppdaterad för att den fortfarande ska vara intressant på marknaden.

Jag lovar att erbjuda enkla installation instruktioner så fort en HC custom ROM finns.