Recension: Tangentbordsväska

Diskussion i 'Off Topic' startad av berjatroll, 1 jun 2011.

  1. berjatroll

    berjatroll Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Vi har haft en tangentbordsväska anpassad för Samsung Galaxy Tab inne på redaktionen för kompitablitetstest till ZTE Light.
    Passfom:

    Passformen är inte 100% bra, men nära 95%.

    Fodralet är anpassat efter layouten på Samsung Galaxy tab, och den skiljer sig märkvärt från ZTE Lights, vilket gör att de dedikerade knapparna för hem, meny och bakåt blir något skymda. Detta gör dock inget om man vet vart de sitter då de är resistiva. Man kan med andra ord trycka på fodralet ovanför de dedikerade knapparna så reagerar dem.

    På vänster sida (i liggande format), samma sida som hörlursuttaget sitter är det en "läderbit" i vägen, så man kan inte koppla in hörlurar om man inte modifierar fodralet.

    Även på ovansidan (i liggande format) täcks startknappen av en "läderbit", det är kanterna som håller lighten på plats, men det går att komma åt den om man pillar lite.

    Båda högtalarna på höger och vänster sida är fria, den till vänster är lite täckt.

    På baksidan finns det ett hål för kameran, men eftersom att kameran på Galaxy Tab inte sitter på samma ställe som Lighten så blir kameran skymd.

    När man fäller ihop väskan så ser den ut som en filofax och den har en "skinflärp" med magnetlås som man fäller över på andra sidan för att hålla ihop den när den är stängd. När väskan är utfälld kan man vila Lighten mot ett stöd som sitter i ryggen på väskan så att man får en behaglig vinkel när man skriver på tangentbordet.
    Funktion:

    Tangentbordet är av bluetooth-variant och behöver 3:e-partsprogramvara för att bli ihopparat med ZTE Light, vi testade med "Blue Input Demo" från Market och fick det att fungera.

    Stora nackdelen med detta tangentbord är att det har en engelsk layout, och för närvarande verkar det inte finnas någon smidig lösning för att ändra tangenbordslayouten i android för att kunna skriva åäö.

    Vi har heller inte lyckats att få android eller någon tredjepartsprogramvara att automatiskt byta a mot å eller ä, eller o mot ö när man skriver till exempel "arslon" (årslön).

    Tangentbordet sitter fast med kardborre och går att ta loss, vilket gör att man kan använda väskan utan tangentbord och att man kan använda tangentbordet till andra enheter som har stöd för bluetooth HID.

    Överlag så är det en mycket prisvärd produkt som gör att ZTE Light känns mer exlusiv och smidigare att ta med sig, lyckas man få igång Svensk rättstavning så blir helhetsintrycket så klart ännu bättre.
    Användningsområde:

    Största användningsområdet för tangentbordet just nu känns som kontroll till emulatorer, eftersom att de inte kräver svenskt språkstöd. Tangentbordet ger tillgång till multi touch som den resistiva skärmen inte klarar av, vilket gör att tangentbordet underlättar när man spelar.

    Tangentbordet fungerar självklart bra om man skriver mycket på engelska och inte behöver åäö.

    En rolig notis på tangentbordets övre rad, motsvarande F-tangenterna på ett vanligt tangentbord, är att nästan hela den raden har smile-gubbar, dvs snabbkomandon för dem.

    Tangentbordet är även utrustat med de vanliga android-knapparna för att få tillgång till meny, bakåt, telefon, sök och volym, men dessa verkar inte fungera så bra vid våra test-tillfällen, det verkar som att layouten i android inte är den samma som på tangentbordet.

    Läs mer och se fler bilder på tangentbordsväskan här: http://ztelight.co.cc/index.php/startsida/109-zte-light-tanentbordsvaska-recension
     

    Bifogade filer:

  2. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Det här var intressant! Vi har INTE köpt samma tangentbordsväska!! Själva tangentbordet verkar vara samma men väskan är INTE samma, jag har t.ex. ingen flärp för att stänga väskan. Min verkar också ha lite sämre passform till ZTE Light, skärmen är delvis täckt.

    Jag köpte denna:

    http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl...1&si=dW97xc4dwtDAmOPWhcRvBqUHf7Y%3D&viewitem=

    Nu har jag sålt både Light och tangentbord men mina intryck av tangentbordet var sådär, rätt oskön känsla på tangenterna, väldigt trångt vilket innebar att jag skrev fel hela tiden, samt avsaknad av svenska tecken, gjorde det tämligen oanvändbart för mig. Upplevde även en del lagg när man skrev.
     
  3. Lassehbg

    Lassehbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Telefon 2:
    huawei P8 lite
    Jag köpte idag ett svenskt bluetooth tangentbord till min och trodde att åäö skulle fungera till den men konstigt nog gör det inte det så verkar som om "Blue Input Demo" inte klarar av svenskt stöd tyvärr.
    Provade koppla den till min dator och då fungerar åäö som det ska.
    http://www.netonnet.se/art/dator/su...h-kablar/apple/targus-akb32no-50/150836.5623/
    där är länken till tangenbordet jag köpte
    Finns här någon som har bra tips om annat program som kan funka?
     
  4. yoshy

    yoshy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
  5. Lassehbg

    Lassehbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Telefon 2:
    huawei P8 lite
    Tack ska läsa där
     
  6. berjatroll

    berjatroll Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tack för tipset, funkar riktigt bra, nu kan jag skriva räksmörgås med blåtandstangentbordet!

    Sent from my V9 using Tapatalk
     
  7. MOB_i_L

    MOB_i_L Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Fello, WiFog
    Telefon:
    Alcatel 1C 2019 TCL 5003D_EEA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, WiFog
    Telefon:
    Alcatel 1C 2019 TCL 5003D_EEA
    Telefon 2:
    Alcatel U3 2018 TCL 4034D
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Fame Lite GT-S6790N
    Platta:
    ZTE Light V9
    Platta 2:
    DMTech 724LE
    Övrigt:
    Google Chromecast med Google TV (HD)
    Andersson ADS 2.1 1
    Jag har testat BlueInput Demo med ZTE Ligth och ett blåtandstangentbord (Office One Bluetooth Tangentbord Model: 21404) och kan köra både svenska och engelska utan att behöva byta ut systemfiler. Möjligen beror detta på att BlueInput har förbättrats. Jag har inte köpt registreringsnyckel eftersom jag tyckte den var för dyr (dyrare än tangentbordet). Finns det någon billigare app som fungerar som BlueInput med ZTE Light/V9?