Tappar bort SIM-kortet då och då.

Diskussion i 'Hero' startad av Zucchini, 30 sept 2009.

1. Keenan

Keenan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag är långt ifrån färdigutbildad. så allt det jag skriver är bara råd.

Bra den är för privatbruk. Då faller det under Konsumentlagstiftningen och du har mycket mer förmåner. Jag råder dig till att reklamera den och säga att den håller inte med vad du med fog kunnat förutse. klarspråk den fungerar inte som den ska.

kika in på konsumetvägledningssida. jag orkar inte just nu slå upp i böckerna men du har en stora rättigheter som konsument. Fördel är ju om du kan "bevisa" felen som ligger till grund. men ofta räcker det bara med säga den duger inte till vad den är avsedd att göra. ang. problemet med ersättningstelefon har jag väl inget annat än köp en billig för 299 spänn och sedan när du får pengarna ge bort den till någon yngre släkting. köp sedan en stabil lur. skriv den på firman.

och köp en hero att leka med när den är stabilare.

blev du klokare??...kan ta fram lite lagrum eller liknande men det ska inte behövas. som konsument har du större makt än vad du tror. långt draget kan du tom få den billiga tlfonen betald av dom men det är långt draget.

känner inte heller till vilka datum du köpt osv.

fan låter för seriös just nu. hoppas jag kunnat hjälpa dig lite.
    har du mera frågor så skicka privat till mig. hjälper gärna till om jag kan.

2. Galaxy

Galaxy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Skummade lite snabbt igenom tråden så jag vet in allt som gjorts för att åtgärda detta men jag hade samma problem.. Jag skaffade nytt simkort... det hjälpte men den tappar kontakten emellanåt ändå dock hittar den tillbaka utan omstart etc om simkortlås/pin är av.. så om du har simkortslås/pinnet aktiverat så prova att inaktivera så kan du åtminstone komma åt nätet utan reboot.

Detta problem är rätt vanligt.. vet inte om det är Android eller HTC.. undrar om folk med Samsung Galaxy har samma problem..!?!?

3. teddan

teddan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

De hade varit ganska intressant att få se ifall felet ligger i android eller iaf de är htc som dummar sig.

4. Zucchini

Zucchini Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kan rapportera att det hjälpte att bända till simkortsluckan. Från att ha tappat bort sim-kortet flera gånger om dagen händer det nu kanske en gång i veckan. Det går säkert att bända lite till. Luckan lossnar ganska lätt så man får vara lite försiktig bara.

5. antroid

antroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hade också problem med tappad kontakt med simkort. Lösningen var - som vissa ovan beskriver - att lirka med simkorthållaren, den satt helt enkelt inte fast tillräckligt hårt.

ang diverse köprättsliga spekulationer ovan: häva köp pga. ett mindre fel är inte möjligt. säljaren har rätt att avhjälpa inte bara en utan två-tre gånger. notera att avhjälpande (reparation) går före utbyte av telefon som i sin tur går före hävning.

tillfällig ersättningstelefon är i praktiken långt ifrån självklart.

Det är skillnad mellan att ha rätt och att få rätt!

6. Keenan

Keenan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Avhjälpande sure. Men är felet bestående och inte reparerbart, så är det rätt bra chans få igenom en solid reklammation.
    Men du får givetvis "kämpa" för din rätt. Jag brukar om butiken krångla ringa högre upp. Men som du sa nummer ett är avhjälpande.

7. J0cke

J0cke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

För de allra flesta beror det på att släden med sim-kortet sitter ej fast ordentligt längre. Plocka ur batteriet och tryck dit släden igen så bör de flesta här uppleva mindre problem.

8. teddan

teddan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag bände till min simkortslucka/hållare. Det hjälpte inte, simkortet satt dock som limmat emot telefonen.. Blir bara trött på sådana här barnsjukdomar som att en telefon inte klarar av att vara telefon.

Att slå av pinkod känns inte heller som en lösning, ska fungera ändå.

Jag fick lämna in min mobil på service och fick efter många om och men en lånetelefon.. (Sony-Ericsson) Som också var trasig. Blir så trött.

Fungerar den inte efter service blir jag helt galen.

9. antroid

antroid Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Trist att det ska krångla, men tyvärr är våra elektronikkedjor/mobilåterförsäljare inte bättre än så.

Keenan har helt rätt taktik; ring högre upp, e-maila marknadsavdelningen etc. Ibland hjälper det.

I värsta fall har man att välja mellan ARN (allmänna reklamationsnämnden), vars beslut ju inte är bindande eller att stämma i domstol. Men det sistnämnda tar emot förstås, då bör man veta vad man gör för att det inte ska gå åt h-e eller få hjälp av någon som vet hur en slipsten ska dras så att säga.

Lycka till och hoppas att det ordnar sig.