Hej. Jag surfar en hel del! Har några frågor. 1. När jag skickar MMS så tappar den direkt uppkopplingen till både 3G och H enligt displayen, och surfning blir omöjligt. Ska det vara så? 2. Ibland, kanske var 5-10:e minut så slutar surfning att fungera fullständigt. Har upptäckt att det är alltid när H försvinner, och ersätts med 3G. Det rättar till sig automatiskt på ca: 20-30sek. Det funkar skitbra både före och efter tappet. 3. Har någon TRE och har lust att skriva ner sina inställningar för APN? vet att det finns generella guider osv, men vill veta av någon som verkligen det funkar bra för. Har TRE som operatör, och fast turbo-3G i abbonemanget. Via WLAN hemma går allt utmärkt och inga såna problem uppstår.
Jadå, men den är ju så generell! Det finns ju massor av poster med proxy osv man kan skriva in. Men jag har skrivit in så som jag fattar att det ska vara iaf. Och det funkar ju utmärkt 95% av tiden jag surfar
Har du koll på om det händer överallt? eller bara där du bor? hur många "pinnar" har du när innan det händer? hur många pinnar har du när den har tappat?
har inte varit i någon annan stad än. Bara haft en vecka, och jobbat konstant nästan. När jag är hemma kör jag wlan. Jag har alltid 2-4 pinnar på jobbet, oftast 3 eller 4. Det händer ibland, rätt sällan att det stannar upp trots att det står H. Detta är riktigt irriterande eftersom den är en dröm att surfa på för övrigt
Hmm ok ring din operatör och be dem kolla det på sin sida, försök notera en exakt tid typ 12:42 onsdag 12/10 så det sker, detta underlättar för teknikern att se vad som händer när det sker, om det är deras system som slutar prata eller din telefon som slutar svara osv obs! det funkar inte med vilken dag eller timma bara, deras system spyr ut log data så fort något sker så bara på en dag kan det resultera i flera tusen rader av händelser.
Mm. Jag gick upp till högsta punkten på jobbet, säkert 25meter upp så jag fick klockren täckning. Då upptäckte jag inga problem å fort gick det. Är säkert så att jag ligger i gränslandet här.
Jag har samma problem med min Hero. Har kontaktat min operatör (3), och enligt dem har det inte varit några problem med driftstörningar. Fick ett nytt sim-kort, men problemet är detsamma. Jag använder APN enligt wikin. Täcknings-staplarna är helt fulla, men H och 3G försvinner helt när jag skickar MMS. Ibland när jag surfar i browsern, market, eller något annat program som kräver internetåtkomst så går H över i 3G och nätet upphör att fungera. Man ser att telefonen skickar data genom att ikonen har en pil upp, men pilen ner är "släckt". Fortfarande med staplarna för täckningen helt fulla. Detta sker oavsett vilken stad och plats jag har befunnit mig. Har testat i Stockholm, Göteborg, Varberg, Falkenberg, Halmstad, Lund och Malmö hittills... Ska kanske tillägga att detta händer varje dag, flera ggr om dagen och varar allt från ca. en minut till två tre, minuter innan telefonen återfår H-täckning med pilar åt båda hållen. Jag brukar få starta om den i vissa fall när jag tycker det tar för lång tid och då brukar det vanligtvis fungera.
Låter liknande mitt. Kan ju ha haft rejäl tur när jag provade med full täckning. Måste vara samma problem iaf
Kan vara så att 3 inte supportar HSPA för MMS (inställning för QoS i nätet). Då tvingas även den övriga trafiken över på vanlig 3G och normalt sett är nätet inställt så att man inte byter upp igen förrän efter en timeout på runt 30s (RAB-timeout), men det kan även vara så att det inte sker aöös så länge man är i samma cell. Om ni genomför ett cell-byte (rör på er lite ;-) så borde man komma tillbaka till HSPA igen... Jag skulle kräva att få veta av 3 om de har HSPA-stöd för MMS... Sedan skall man notera att om man har flukturerande täckning (ibland bättre och ibland sämre) så kan man få fenomenet att det stannar upp. Om täckningen försvinner för fort så hinner inte mobilen/nätet med och då väntar man till dess att RABen (den framförhandlade QoS-bäraren) timear ut (30s är vanligt i många nät) innan man återfår täckningen.
Haha, tack vare den här tråden kom jag på att jag sitter med ett simkort som inte stödjer 3G. Ibland är man ju inte riktigt med(har suttit i 2-3 månader med det här simkortet). Men har redan bett om ett nytt simkort så de löser väl sig till veckan
Nä, dom lär inte stödja HSDPA via MMS eftersom faktiskt både 3G och H-symbolen försvinner omedelbart man trycker på skicka. Jag ska se till att jag får utmärkt täckning en gång till för att prova om det fortfarande är problem. Sist gick det ruggigt bra faktiskt. Undrar om det kan hjälpa att köra på bredband.tre.se eller vad den heter, istället för data.tre.se
Fick svar från HTC support angående detta. Nästa uppdatering som ska komma inom en månad, ska lösa dessa problemen.
Jag hoppas verkligen att HTC löser detta, för det börjar göra mig rejält missnöjd. Använder mobilen för surf via 3:s mobilnät väldigt mycket. Varje gång jag ska surfa så funkar praktiskt taget bara första länken jag trycker på, sen får den uppehåll från H-nätet, går ner på 3G och bara uploadar i ungefär 30 sekunder. Sen hittar den H-nätet och kör vidare några minuter tills samma sak upprepas.... Det är så överallt verkar det som, trots full mottagning. Eftersom den tappar H-nätet när den hämtar mms funderar jag på en sak? Hur ofta kollar den mot 3g-nätet om nya mms finns? Inget sånt som dummar sig? Blir att byta mobil om inte detta löser sig. Min livs sämsta affär
Testa att tvinga telefonen att bara köra med 3G. Tryck *#*#info#*#* och sätt den till wcdma only. Har haft liknande problem men de försvann när jag ändrade inställningarna. Tror luren kör 2g så lågt det går för att spara batterierna...
men det står ju 3G och endast upload-symbol ? När det är 2G så syns väl ingen symbol alls? edit: den stod redan på det?