verkar funka något bättre nu iaf med den inställningen. hänger sig fortfarande, men allt går bättre iaf
ringde Tre och hörde mig för lite. Han bad mig att först koppla upp den mot en dator och surfa. Gör det nu, funkar riktigt riktigt bra måste jag säga. Kör farmville, Swedroid och msn samtidigt utan några konstigheter i över 30min nu. Sen bad han mig åka till en Tre-butik och prova ett helt nytt simkort. Har jag inte gjort än. Men detta måste ju betyda att just mobilen krånglar när man surfar med just den!
Om mobilen visar H eller enbart 3G är inte 2 olika nät utan det handlar helt enkelt om en quality of service sättning i nätet bakom. Även om mobilen visar H så är du uppkopplad mot 3G nätet (WCDMA). Mobilen kollar aldrig om nya MMS finns utan det pushas ut från operatören iform av ett SMS. När man sedan öppnar det SMSet så laddar den hem MMS innehållet via paket data nätet.
Men faktum återstår, som jag beskriver senare i tråden, att det är endast när jag tappar H och återfår 3G-symbolen som allt jävlas. Gäller både surf och mms. Surfade som sagt via datorn förut, och det funkade utmärkt. Vet inte vad det tyder på riktigt?
Låter mest som om tre skulle behöva trimma nätet lite. Bor själv ett stenkast ifrån polishuset utmed norra promenaden och har aldrig något annat än 3G symbolen men ligger runt 2Mbit/s iaf och är nöjd med det. Har aldrig tidigare varit med om att nergradering från H till 3G eller tvärom ska orsaka sådana stopp. Ett alternativ som jag iofs skulle kunna se är att du flyttas mellan 2 olika RNC'er (Radio Network controller) samt 2 olika sgsn noder men det låter mest otroligt i ett live nät speciellt inom en stad (men otroligt troligt om det vore i labbet på jobbet, ericsson).
Jag har mätt upp allt mellan 1.1-3.3mbit. Tre erkände idag att det kan vara problem om man åker buss osv. Men jag är ju still jämt när jag surfar. Det som bör hänga ihop med detta är ju att jag har svårt att ringa då 50% av mina samtal kopplas ned trots att jag har täckning.
Jag har mätt upp allt mellan 1.1-3.3mbit. Tre erkände idag att det kan vara problem om man åker buss osv. Men jag är ju still jämt när jag surfar. Det som bör hänga ihop med detta är ju att jag har svårt att ringa då 50% av mina samtal kopplas ned trots att jag har täckning.
Skumt detta, tror H/icke-H ska göra minimal skillnad mot 3G och det borde inte vara något problem (eller ens konstigt) när den byter.
Okej. Uppdaterar lite här. Provade mitt simkort i sambons Aino, och det blev samma sak där. TRE skulle ringa upp mig idag, och jag kommer att begära ett nytt simkort till att börja med.
Hej! Jag har samma problem, luren tapper 3g hela tiden. Har kort *#*#info#*#* och sen valt wcmda och det hjälper i och med telefonen inte byter till det vanliga gsm nätet. MEN, det verkar som det är ett problem med hero och inte nätet eftersom problemet finns i många olika nät och i andra länder. http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=2845 Hoppas att en update fixar detta problemet. Jag kör med madaco 2.9 och senaste radio.
Jag har inte alls ditt problem. För det första kör jag Tre som ej använder GSM och har roaming avstängt. Min pendlar mellan H och 3G, aldrig bort från 3G. Ska kolla din länk. För att återgå till min tråd Provade mitt simkort igår i sambons Aino. Blev samma sak där, fungerar ett tag, sen lägger det av i 30-40sek för att sen funka prima igen. Tre fortsätter kolla upp mitt problem och ringer faktiskt dagligen för mer info och fakta. Än så länge sköter dom sitt jobb iaf
Det är inte bara telefonen som ställer till det, operatörerna och sim-korten kan också vara skyldiga. Under några dagar har jag haft en del problem med dataanslutningen och idag hittade jag denna artikeln http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3816285.svd
ja visst kan det vara så. Men Tre felsöker för fullt på mitt abbonemang och dom har skickat ut ett nytt simkort. får det nog på fredag
NICE! Precis *#*#info#*#* var just något jag letat efter hur länge som helst! Nu ska jag bara köra 3g, fick GSM (info = 4636) Grymma menyn med allt som saknas!