Problem: Tappar konstant kontakt med mobildata

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av hoxjävel, 17 apr 2014.

  1. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    Då verkar det ha varit något fel med hennes abonnemang eller telefon.


    Skickat från min iPhone via Tapatalk
     
    Last edited: 19 maj 2014
  2. hoxjävel

    hoxjävel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    -WR-@: Har redan provat med tejp bakom kortet utan framgång.

    Har nu suttit en halvtimme i telefon med 3:s tekniska avdelning, dom hävdar bestämt att det finns inget problem med nätet i min omgivning. Jag testade häromdagen SIM-kortet i en äldre SE C510, även där försvann H-symbolen titt som tätt, och "jordgloben" blev svartvit, men detta var inte tillförlitligt enligt 3, jag måste testa i en nyare smartphone. Suck
     
  3. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Det sa ju jag också... Olika mobiler hade hon dock. Nu i efterhand misstänker vi allihop att det var SIM-kortet som kanske var repigt eller trasigt.
    Jeje :)
     
  4. hoxjävel

    hoxjävel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Provade nu att reseta hoxjäveln i brist på annat torsdagsnöje, den hann inte ens konfigurera klart innan första avbrottet skedde igen. Trött
     
  5. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Har du ingen polare med ny smartphone som du kan testa SIM-kortet i? Skulle vara lite intressant att testa kortet i en annan HOX också.
    Låter för övrigt lite si och så med 3's svar, att det absolut inte finns några nätproblem i ditt område. Är ju självklart att de säger så, liksom.
     
  6. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    de snackar bara skit på 3, likaså på det företag som de hyr sin externa support från.. många gånger har de lovat saker och ting. De skulle göra en hel felsökning av mitt abonnemang. Det finns inget i min logg som visar att de har gjort det. (snackade med intern personal, ej kundservice)
    Jag skulle få snacka med butikschefen, inte det heller... bortförklaringar om att han satt i möte.
    Jag har även tagit upp denna frågan innan och de hävdar att de inte har några problem med sitt nät..

    Ett av påståendena skrev jag dessutom en logg på. I Karlskrona hoppar signalen mellan tre olika master. En mast sitter på vattentornet, detta berg som de visar i Dr.Mugg när de visar en översiktsbild över Dasseborg. Nästa mast är ute i Lyckeby. Och den tredje masten pekar rakt ut mot havet, längre ut än vad man kan se med kikare.
    Vattentornet är den som används mest, och den ute vid havet pendlar det mot fram och tillbaka hela tiden. I vissa fall kan man nå Lyckeby och då får man en bra hastighet på telefonen.
    Jag kunde två år senare konstatera att det inte gäller enbart Tre utan Telenor också då en i familjen har ett abonnemang hos Telenor och denne personens telefon uppförde sig likadant som min.
     
    Last edited: 24 maj 2014
  7. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Då gjorde jag rätt som undvek 3... (även om jag undvek dem enbart pga den där skitjobbiga ringuppsignalen... "Threeeeeeisthemagicnumber...")
     
  8. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Det kan man plocka bort. Jag har enbart ett tuut tuut när man ringer till mig.
    Jag provade på Tele2 pga de är billigast men jag får inte igång mobilt nätverk i min bostad eftersom den masten de har här i byn sitter på vattentornet och pekar åt motsatt väderstreck. Så att jag har inte mycket annat att välja på om jag inte vill ha en räkning på 400kr+ varje månad med min Xperia Z ultra.

    Betalade totalt 16 000kr ungefär för mitt abonnemang innan då jag hade en Blackberry bold 9900 och bytte senare till en HOX med hjälp av garantin. Ligger nu på en slutsumma på kring 7400kr. Vilket man inte kan komma ned till med tex telenor (11400kr/24mån) eller telia (14-16000kr/24mån)
     
  9. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Man måste väl betala för att få bort den?
    3 har ju låga priser, helt klart, men man betalar på andra vis. Enligt min erfarenhet med syrrorna som har 3 och har usel täckning.
     
  10. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Inte den och magic number. Det är de som är gratis. Vill man ha en annan signal betalar man dock. Vet inte vad det är..kanske 9kr/mån
     
  11. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    nja för några år sedan har jag kunnat hålla med dig om detta men jag är faktiskt lite, bara lite imponerad över att de faktiskt har bättrat på detta avsevärt!
     
  12. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Man betalar på många sätt med 3. Ena syrrans kille sa nyligen att han var trött på att bli rövk*****d av 3.
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Så du vet: 3 har 90% av kundtjänsten hos sig. Ca 10% av de samtal som går till 3 ska dock hanteras av Teleperformance i Göteborg. Resten, ca 200 pers, sitter hos 3 i Stockholm. Telia har också kundtjänsten hos sig. Telenor och Tele2 har outsourcat hela.

    Den låten är numer inte standard utan man måste aktivera den själv. Det har heller ALDRIG kostat pengar att ta bort den, på samma sätt som det nu fortfarande är gratis att aktivera den låten.

    Om man vill ha en annan signal en den vänliga tut-tut och three is a magic number kostar det ca 10kr/månad.

    Sedan 2010 har 3s täckning förbättrats avsevärt. Under året kommer det också att hända mycket med täckningen till det bättre. Man byter också ut all utrustning i det befintliga 3G-nätet på 2100MHz för att förbättra kapacitet och täckning.

    Finns missnöjda kunder hos alla operatörer. Här i Uppsala låter det mer så om Tele2 som har lyckats göra något fel med nätet som inte håller måttet i jämförelse med Telias och 3s sett till täckning och hastighet (3G och 4G hos 3 och 4G hos Telia). :)
     
  14. hoxjävel

    hoxjävel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nej har tyvärr inte det. Kan möjligen fixa nån äldre htc att prova i, men 3 ville det skulle vara en "ny" lur. Angående kortet i annan HOX så har som sagt morsan också HOX med samma problem. Angående närtproblem, jag frågade ju killen på 3 om han inte ser alla mina avbrott. Han bekräftade då att han ser att både jag och morsan haft problem att ringa, men han såg inga som helst avbrott på datatrafiken. Och hävdade som sagt bestämt att det inte föreligger några problem med nätet. Han bekräftade dock att den mast som morsan oftast är uppkopplad till håller på att byggas ut till 4G, men den masten jag oftast är uppkopplad till förekommer inget arbete på, och den ska vara i full funktion. Det är även morsans mast, hävdade han, även om där pågår arbete.

    Varit iväg lite här och där senaste dagarna, så gott som inga avbrott. Men såfort jag kommer hem så börjar det. Verkar som det funkar bättre utomhus, men har för dåligt underlag för att säga det med säkerhet. Spånar nu, kan HTC genom nån uppdatering sänkt effekten på antennen, för att spara ström? Tänker på att det verkar vara allra värst inomhus. Och att det samtidigt föreligger dålig signal just här i stan, även om 3 hävdar motsatsen? Och att vi därför bara får avbrott just här?
     
  15. Ior

    Ior Adult Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    743
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    My mistake, sorry. Trodde att man var påtvingad den ringuppsignalen som standard. Har något minne av att en kompis med 3 påstod att han skulle få pröja 50:- per månad för att slippa den där. Men det var ju fel tydligen. Jag har ju aldrig haft 3 själv, bara hört vad andra sagt vilket har varit uteslutande negativt (brandingen verkar ju alla hata...).

    Det där med kass mottagning inomhus har faktiskt jag också... Har väl som mest tre staplar inomhus, oftast bara en eller två. Funkar fint att ringa och smsa ändå dock. Men så fort jag går utomhus så får jag fulla staplar. Det kan ju ligga något i din spåning, kanske? Men jag tror jag alltid har haft 2-3 staplar inomhus faktiskt, olika mobiler och olika operatörer har jag haft men just inomhus har jag nog bara haft medium på mätaren.
    Om det verkligen är fel på 3's mast fastän de hävdar motsatsen så är det väl tämligen enkelt kollat. Dra dit någon annan med 3 och jämför staplar medan ni går runt :)

    När det gäller just kontakt med mobilnäten inomhus kan jag tillägga att farsan min bor långt ute på landet, och så fort man gick ner i källaren så visade ALLA mobiler oavsett operatör "Endast SOS-samtal" på displayen. Ligger ett litet berg precis vid huset som verkar skugga nätet, men så fort man går förbi det så blir det full mottagning. Telia byggde 3G-torn en knapp kilometer bort för några år sedan, sedan dess har man, vid fint väder, en stapel på mottagningen i källaren. Regnar det så är det dock bara SOS-samtal, lite knas tycker jag... o_O Går man tillbaka i tiden typ 15 år så gick det på den tiden bara att använda Telias nät (kul för familjen som alla hade Comviq då...).

    Vi har olika operatörer i familjen, när jag hade Telia hade jag överlägsen täckning där utanför bondhålan, men nu med mitt Tele2 och farsans Telenor är täckningen stadigt på 2-3 staplar för oss båda (som sagt, det ligger ett litet berg i vägen), och syrrorna som båda har 3 får göra som alla gjorde på 90-talet: sträcka upp mobilen i luften för att skicka sms, stå stilla vid ett fönster för att prata i mobilen, och då och då sträcka upp mobilerna i luften för att kolla om det kommer några sms. Med andra ord: 3-mobilerna tappar kontakten med nätet så fort de kommer inomhus och ner på "bordnivå". Utomhus klarar sig 3-mobilerna dock okej.

    Så det kan variera sjukt mkt. Nu kanske du inte bor mitt ute i ingenstans som min farsa (utanför Dingle, googla...), men dra hem några vänner och jämför mobilstaplar tycker jag :) Kan bli intressant undersökning, om inte en problemlösning.
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 955
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Skulle du kunna skicka din adress till mig i ett PM så kan jag kolla upp hur det ser ut med nätteknikerna hos 3.

    HTC skulle kunna ha påverkat effekten genom en uppdatering. Det känns dock ganska otroligt att så skulle ha skett.

    Upplever du endast problem i ditt hem eller generellt i ditt område/stad?

    Tidigare var det standard men gick som sagt att avaktivera kostnadsfritt. Numer är det tvärt om pga att många kunder ansåg att det var bättre att man fick aktivera den manuellt. Brandingen är självklart tråkig - men den går att komma förbi om man köper telefonen genom The Phone House. Dock så bryr sig majoriteten av kunderna inte om den, utan det är främst mer teknikkunniga som bryr sig.

    Om du vill kan jag kolla upp hur det ser ut med 3s utbyggnad i området som du beskriver att det är dålig täckning. Om du skickar ett PM med postnumret.

    Den bästa lösningen är som du beskriver att be någon annan med 3 testa för att se. Det kan ju vara telefonen som krånglar/har sämre antenn.
     
  17. hoxjävel

    hoxjävel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ior@: Angående staplar så har jag faktiskt i regel fem staplar här hemma, så själva täckningen är nog inget fel på.

    Cupcakes@: Problemen är i särklass störst på min hemadress. Har idag varit hemma i stort sett hela dagen, haft uppskattningsvis 100 avbrott (lågt räknat). Var några timmar iväg på annan adress i stan, hade där bara 2-3 avbrott.

    Jag har fått för mig att det är just när mobilen ska skicka/ta emot något som avbrotten sker, alltså typ att man ska logga in på mailen, man fyller i uppgifterna/lösen, trycker sen "logga in", och DÅ klipper den. Samma med samtal ju, man trycker numret, sen trycker man "ring", och DÅ klipper den. Vet inte, kanske bara som jag fått för mig...

    Hursomhelst
    , igår kväll testade jag mitt sim-kort i en HTC Desire HD i ca en timme i mitt hem. Slösurfade runt lite, inget avbrott. Mobilen tvekade några sekunder ibland, men det kanske beror på slöare mobil rent allmänt. Men H-symbolen försvann aldrig likt den gör på min HOX. Så kanske lutar det åt att det är fel på min lur trots allt. Eller ja, min och morsans, båda får samma sjuka samtidigt, precis när bindningstiden gått ut. Men strular bara på hemmaplan. Allt är väldigt märkligt känner jag...
     
  18. -WR-

    -WR- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    117

    MINA ENHETER

    Vad är status på det här? har du löst problemet?

    Jag har, till min frus förtvivlan, upptäckt att problemen kvarstår. Kopplar inte upp på nätet, hittar liksom inte GSM eller WCDMA-näten. Batteriet dräneras fort som fan, wifi-signalen är dålig som in i helvete. Så vad gör man?

    Är det har mjukvarufel eller är det hårdvarufel? Kan en ny ROM lösa problemet?
     
  19. hoxjävel

    hoxjävel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Problemet kvarstår här. Var häromdagen ute och körde på E6an en bra bit hemifrån, även där hände samma sak vid ett tillfälle. Problemet verkar alltså inte vara lokalt som jag först trodde, även om jag som sagt upplever allra flest avbrott i hemmet.

    Min mobil är inställd på "WCDMA only", detta efter instruktion från 3 för något år sedan då anslutningen bröts frekvent. Har givetvis provat även läget "GSM WCDMA auto" nu, men ingen skillnad. Precis som du säger så bara rinner batteriet iväg ibland numera. WIFI kan jag inte uttala mig om då jag aldrig använder det.
     
  20. hoxjävel

    hoxjävel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Googlade lite på engelska idag, verkar som detta felet är rätt vanligt, fick flera olika sökträffar på frasen "htc one x preparing sim card". Även htc One verkar vara berörd av samma fel? Hittade dock ingen glasklar lösning, många tipsar om att tejpa på simkortet vilket inte hjälper i mitt fall.

    Här är ett träff-exempel: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1730131 där nämns bland annat detta:

    "The HT24 and HT25 build of the HOX, use a different manufacture SIM card reader. Motorola instead of Toshiba. (I will post up the email from HTC about that I can't access it from my phone). The Motorola card reader tray part is 0.02mm deeper. Aperently that's enough for one of the contacts to lift off SIM card. The email also referred to getting AT&T to send a new SIM card (new version of it is a touch thicker) model type 'Q' I think. But when I asked AT&T about it they had no idea what I was talking but they call the sim card issue a manufacturing defect. But, according to HTC the change was made to increase cell signal strength and reliability."


    På ett annat ställe skriver någon "It turns out that the problem is actually a combination of two bugs, one in the Android framework and one in the radio software, each ultimately causing the radio to crash and restart.."

    Även på facebook pratas det om problemet, HTC hänvisar till kundtjänst, men där får man ju som sagt ingen hjälp... https://fr-fr.facebook.com/HTC/posts/10151590402393084 (var inloggad på facebook innan du klickar)

    Vad %&#" ska man tro om detta egentligen???
     
    -WR- gillar detta.