Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

1. pimmen

pimmen Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

vad ska ändelsen vara i filer som ska kunna importeras som profil i tasker?

2. fireon

fireon Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    144

MINA ENHETER

profilnamn.prf.xml :)

3. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Jag försöker göra en liknande variant... JAg vill att när telefonen inte är ansluten till någon strömkälla, så skall autosyncen slås på varannan timme.
    Så jag har då satt
    State --> Power --> Any (och invert)
    men hur skall jag göra med tiden? Skall jag inte välja någon start och sluttid och endast bocka i "repeat every 2 hour" ?
    Eller hur skall jag få til ldet ?

4. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Skaffade Tasker igår och har nu lekt lite med den ett tag.
    Förutom att göra det vanliga med wifi on/off och ljudlös på natten så gjorde jag en task som loggar en position till en .kml-fil på minneskortet.

Fick idén från en annan tråd här på Swedroid där någon som skulle ut och resa letade efter en app som kunde spara ner positionen till minneskortet var 30e minut så att de kunde ladda upp filen till Google maps och se var de varit.

"Tasken" sparar positionsfilerna under /Tasker/Position_[dagensdatum].kml och en tempfil, som inte ska tas bort, under /Tasker/tmp/logpos.tmp.
    Filerna är som sagt i KML-format och går att ladda upp till Google Maps eller lägga in i Google Earth.

Här finns "tasken":
    http://dl.dropbox.com/u/21839701/Logga_Position.tsk.xml

Går t.ex. koppla den till en timer för att logga med jämna intervaller eller till en widget för att logga på beställning.
    Eller varför inte skriva om den att logga inkommande SMS och skriva ut dom på Google Maps. (eller något helt annat) ;)

Skrev den igår kväll så jag har inte hunnit testa den så jättemycket än och alla lösningar kanske inte är de snyggaste men det verka funka.

OT: Varför ligger den här tråden under X10 Mini-forumet??

5. sweban

sweban Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Har skapat en profil som gör att skärmen bara kan vändas när jag surfar,smsar och mailar, tyckte bara det var irriterande när den vände sig i i launcherläget..

Sedan har jag en profil som stänger av all datakommunikation när skärmen slås av, men skulle vilja göra ett undantag på detta om jag har gtalk igång, ngt tips på hur jag ska lösa det?

6. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Hmm, vilken launcher använder du? I launcherpro kan man stänga av rotation bara när man är inne i själva launchern

Vet inte exakt hur jag ska beskriva, men skapa en variabel typ %gtalk och sätt till 1 när gtalk körs. Lägg sen till IF %gtalk = 1 i tasken som stänger data, then set data on eller reverse eller liknande. Kan tyvärr inte ge ett bättre svar då jag själv är sämst på tasker

Sent from my Desire HD using Tapatalk

7. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Nu har jag ett problem, har 5 tasks för varje vardag som sätter volym på vibration under tiden jag är i skolan. Problemet är att den fortfarande är på vibration om jag hade det innan tasken startade. Har provat med en massa tasks för att få volymen till max varje morgon kl 7 utan att lyckas, tips?

8. sweban

sweban Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Sedärja, den hade jag missat, typiskt, då försvann nyttan med min program, jag som såg hur pengarna skulle strömma in från android market :) Får se till att börja bli irriterad på att skärmen vänder sig när jag skriver sms så finns nyttan kvar..

Tror jag fick det att funka, tack så mkt. Försökte lösa problemet i den befintliga profilen, men det behövs alltså skapas en profil för just "%gtalk=1"? Vet inte om jag själv hänger med på min förklaring riktigt, men om det är så som jag försöker förklara så kommer ju det bli fullt med profiler efter ett tags användning?

9. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Jag har skapat en profile som sänker volymen under natten.
    Den ser ut som följer:

New Profile -> Time -> From: 22:00 To: 06:00
    Task: Ringer Volume: 3 -> Notification volume: 3
    Exit Task: Ringer Volume: 7 -> Notification Volume: 5

Den ser till så att jag får volym-nivå 3 varje natt och startar alltid varje morgon med nivå 7. Och funkar klockrent varje gång.
    Går ju också att komplettera Exit Tasken med: "Silent mode: Off" då kommer den automatiskt att se till att vibrate INTE är aktiverat på morgonen, oavsett inställningen kvällen innan.

Hoppas du fick nåt tips som du kan använda.

10. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Började genom att vi hakade på i en annan tråd här ang Locale, då vi inte ville "hijacka" den tråden så skapades en ny. Och det blev i samma forum-del, borde kanske flyttas då vi skulle nå ut till bra många fler användare...:cool:

11. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Nu ska jag inte lägga mig i er lekstuga men känns inte detta oerhört komplicerat för att utföra rätt enkla saker (typ sätta telefonen på ljudlös)? Är det inte lite "over engineering" att fixa en task för att göra det automatiskt när det tar ca 0.5s att göra manuellt?

Många av grejerna ni pratar om finns det ju appar som stödjer också (t.ex. att öppna ett nytt sms vid upplåsning av skärm).

Å andra sidan, det kanske är själva grejandet som är det roliga för er :-)

12. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Är man nörd så är man. :P
    Tror inte man köper Tasker om man inte har intresse för att "pilla". Finns betydligt enklare och billigare program om man bara vill stänga av ljudet eller wifi.

Det roliga med Tasker är att det, förutom alla enkla saker, också går att göra så mycket mer utan att behöva en massa olika appar.

13. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Hehe, jo lekstuga är nog en rätt bra förklaring. :P
    Jag skaffade Tasker från början just för att jag tycker det är skoj att pilla, och detta är klart lagom "programmering".

Och skillnaden blir nog att jag gillar att saker sköts automatiskt istället för manuellt, är lite det som är grejen tror jag, att slippa komma ihåg att manuellt sänka ljudet på möten etc.

Och visst finns det säkert apps som "kan" samma saker som man kan fixa med tasks i Tasker, men jag vill hellre ha en app som sköter det mesta på det sättet som jag vill än att ha 15 som jag inte kan confa enl mina önskemål.. :cool:

14. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Tack, hoppas det funkar

15. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Nu ska jag inte ge mig in i det här träsket för mycket ;) men hur 17 vet telefonen när du är i ett möte och inte?

16. Ondskan

Ondskan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Ett sätt är att sätta in möten i kalendern och sätta en Task i tasker som reagerar på när det står möte i kalendern ;)

17. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Förutsätter inga spontana möten, att möten startar och slutar på utsatt tid (har aldrig hänt mig iaf), att jobbkalendern är synkad med google kalendern o.s.v. o.s.v.

I stället för att lägga 0.5s varje gång ett möte startar och sätta telefonen på ljudlös....

Jag vet vad jag väljer iaf.... ;)

18. TpS

TpS Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    88

MINA ENHETER

Synkar min outlook-kalender på jobbet med en jobb-kalender jag skapat i google calender.
    Sedan så kollar Tasker av om det finns några appointments i kalendern och sätter sedan automatiskt Vibrate under dessa tider. fantastiskt :P

Och vi är rätt bra på att hålla tiderna på vårt företag... ;)

19. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Huuur i hela friden har jag missat detta program!
    Min sambo har redan börjat snickra på ett hotbrev till utvecklarna.. (ligger efter med lite "sopkörning", städning och diskning tack vare detta Eminenta, underbara, fantastiska (ja jag kan fortsätta med superlativen) program!
    Jääklar vad det ska pulas (inte den norska varianten).

ursäkta, jag var bara tvungen att få uttrycka min glädje för några som förstår.. vännerna kör med Nokia 3310 fortfarande och fruns reaktion på teknik är jag redan nämnt... ;)

PolliSoft gillar detta.
  20. googleye

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Kan någon förklara minimalistic text och tasker? Har faktiskt ingen aning, det jag vill ha är nya sms missade samtal och nya mail