Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

1. mrY

mrY Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter 7 dagars trial så var köpet givet, en kanonbra app.

Dock har jag ett problem som jag inet vet om det går att lösa med tasker.

Jag har konfat så att det finns 4 olika volym profiler: natt, hemma, jobb och utomhus. Dessa aktiveras automatisk beroende location och time.

Problem 1: I notifikiationsfältet har varje volym profil en notifikationsikon som jag satt till permanent. Problemet är att fastän permanent är markerad så försvinner ikonen efter ett tag.

Problem 2: Om det är möjligt att ha permanent ikon (som inte försvinne såsom jag beskrev i problem 1) hade jag velat kunna klicka på ikonen och få upp en lista med mina volymprofiler(eller volym tasks) och kunna tvinga start av en volymprofil oberoende av location och time. Detta är egentligen en funktion som vilket profil app som helst har, men jag vill lösa det med tasker, vill inte ha en profil app.

Är det någon som gjort något liknande, eller det kanske inte ens går att göra.

2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Du kanske har en profil som tar bort notifikationen? Har du startat om telefonen kanske?

Problem två borde du kunna lösa genom att använda dig av event, notification click eller vad det nu heter. När du klickar på den startar en task som inte körs utan är en meny. Du kan ändra en task till meny genom att trycka på skiftnyckeln när du har öppnat tasken. Tasken som är en meny ska sedan bestå av en "perform task" för varje volymtask du har. När du då väljer en kommer den valda tasken att köras oberoende av tid och position.

Jag hoppas du förstår vad jag menar. Säg till annars så ska jag försöka vara tydligare :)

mrY gillar detta.
  3. strumpan76

strumpan76 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch7 44mm LTE
    Behöver lite hjälp.
    Har gjort en profil som sätter telefonen i silent mode när jag är på jobbet, använder då cell near. Funkar jättebra. Men när jag ska åka hem så sätter jag igång mitt blåtandsheadset och har då en profil med andra volyminställningar och lite annat.
    Men hur får jag jobbprofilen att "stängas" av? Jag är ju enligt cell near fortfarande på jobbet.

4. strumpan76

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Övrigt:
    En fråga till: kan man få tasker att vibrera till när en ny profil blir aktiv?

5. ChipZ

ChipZ Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Du kan säkert göra en profil som gör det ^^

6. strumpan76

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Övrigt:
    Nån som kan förklara hur i sånt fall kanske?
    Tasker är fortfarande ett ganska stort mysterium för mig. :-)

7. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Sätt en högre prioritet på den som startar när du åker hem. Det borde kanske funkar? Dock inte helt säker.

Börja varje task med en vibration

8. strumpan76

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Övrigt:
    Sure, om jag visste hur jag gjorde det.
    Jag är ny på tasker, väldigt ny.
    Nån som kan förklara mer ingående hur jag får till det?

9. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Högsta prioritet är 10. Om två tasks med olika prioritet aktiveras samtidigt kommer den med högst prioritet att köras före den andra. Men jag är osäker på om det funkar eftersom den ena tasken redan har körts. Troligen funkar det inte. Det bästa skulle nog vara att göra så att jobbprofilen inaktiveras när du åker hem. Det är lätt att göra men problemet är att den måste aktiveras igen för att funka nästa dag. Men om du laddar telefonen varje natt går det att lösa ganska enkelt? Har du någon liknande ljudprofil aktiverad innan du kommer till jobbet?

För att göra så att telefonen vibrerar när du en profil aktiveras:
    Gör din profil med dina contexts. När du gör din task är det första som du vill ska hända att telefonen vibrerar. Vibration finns under Alert - Vibrate. Efter det kommer resten av tasken. Tasken kan till exempel se ut så här:
    Vibrate
    Auto-sync on
    Notification volume 5
    o.s.v.
    o.s.v.

Edit: det går att aktivera jobbprofilen även om du inte laddar varje natt. Det går att lösa med cell/wifi near ditt hem.

Last edited: 6 jan 2012
  10. spjerne

spjerne Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Om dina tasks krockar kan du använda Shush! istället för att sätta mobilen på ljudlös.
    Ange antalet timmar, sen sätter den på ringsignalen igen automatiskt.
    Tycker det är ett "lättanvänt" sätt...
    https://market.android.com/details?...GwsMSwyLDEsImNvbS5wdWJsaWNvYmplY3Quc2h1c2giXQ..

11. Gwypaas

Gwypaas Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej! Laddade ner trial versionen idag och började pilla runt och behöver nulite hjälp.

Jag vill att varje morgon innan jag vaknar så syncar min surfplatta sig via Wifi, hur gör jag detta?

Wifi är konstant på men stängs av efter några minuter när skärmen stängs av för att spara batteri. Räcker det med att köra "Wifi - On" och den sköter sig själv? Att köra "Wifi - Off" efter en timeout känns dumt för då då bör det vara avstängt när jag ska kolla på den syncade informationen.

För övrigt är Autosync på hela dagarna (Dock stängs WIFI av som tidigare nämnt.) Vill bara få till en syncning på morgonen när skärmen är släckt och Wifi automatiskt avstängt.

Tacksam för svar.

Last edited: 8 jan 2012
  12. DanielMalmgren

DanielMalmgren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Hej alla.
    Inte satt min fot i denna tråd sedan den var ung och levde i X10-mini-forumet. Eftersom det är här Tasker-expertisen verkar finnas så har jag en liten fråga:

Jag har en profil som slår på datatrafik varje timme och så slår av det igen efter tre minuter. Sparar härligt mycket batteri att ha det av och samtidigt blir det lite synkat ibland i varje fall. Jag har även en profil som slår på datatrafik när skärmen är på. Och så har jag en liten variabel som jag kan sätta om jag vill ha datatrafik konstant på, vilket jag vill ibland. Jag har med andra ord satt att datatrafiken bara ska slå av om denna variabel inte är satt.

Problemet jag har nu är att OM jag har skärmen på och sitter och gör någonting säg klockan 11:03 så tycker jag det är ganska frustrerande att Tasker helt plötsligt stänger av datatrafiken. Jag skulle ju enkelt kunna lösa detta genom att säga att den bara ska stänga av datatrafiken OM skärmen är av. Jag har ju dock redan använt OM-fältet till ovan nämnda variabel. Frågan är med andra ord om det finns något sätt att få en händelse att bero på flera variabler.

Någon som är med på vad jag menar och har en bra lösning?

/Daniel

13. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Prova. Wifi on borde funka. Jag vet inte om det stängs av efter ett tag, men prova och se :)

Skapa din task och tryck på plus. Välj Task. Där finns en sak som heter If. Välj den och ställ in den som du vill. Lägg alla saker du vill ska hända efter if-saken i din task. Exempelvis Data off och Auto sync off eller vad du nu vill. Avsluta med en End if som också finns under Task.

Hoppas du förstår :)

DanielMalmgren gillar detta.
  14. DanielMalmgren

DanielMalmgren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Ah! Magiskt! En ny värld öppnar sig! Har alltid stört mig på att det är lite begränsat med det där, har aldrig hittat in till det rätta stället med andra ord! Tackar!

/Daniel

15. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    vet inte hur ja ska lösa det
    detta vill ja
    1.
    när hörlurar kopplas in ska spotify öppnas (hittar inte det brode vara enkelt)
    2.
    när ja sätter i laddaren så ska aouto sync sättas på
    3.
    att en gps postion bestämmer när wifii ska sättas på (detta fall när ja är hemma)

tackar på förahand

16. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

1.
    Context: State - Hardware - Headset Plugged - Type:No mic
    Task: App - Load App - Spotify

2.
    Context: State - Power - Power
    Task: Net - Auto-Sync

3.
    Det är inte att rekommendera att använda GPS-position om syftet är att spara batteri med Wifi. Jag rekommenderar istället Cell Near.
    Läs mer här: Tasker: Location Without Tears

Context: State - Phone - Cell Near - Kör sedan Scan och gå omkring hemma för att "fånga" de mobilmaster som du använder hemma.
    Task: Net - WiFi

Vill du ändå använda GPS så blir context: Location - New Location - Rita på kartan

Eos95 gillar detta.
  17. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Ny med tasker till android, bekant med det till PC dock. Köpet var givet, frågan är om det finns någon app med mer potential!

Försökte mig på tre grejer igår, varav ingen riktigt lyckades.

1. Spotify syncmode, när spotify syncar playlists skalla ljusstyrkantyrkan dras ner till 0% och sleep timer på 1h. Får allt att fungera, utom IF-strängen som ska veta när spotify syncar/inte syncar..

2. Ett tecken som visas på min widget-locker screen när saldot på ett visst konto går under en viss summa. Samma problem här, hur fixar jag IF-strängen som hämtar kontosumman från bankdroid (alltid inloggad jämfört med SHB/SEB/Swedbank apps).

3. Riktigt wildcard som jag inte riktigt hann testa ordentligt. Hämta tasks från mail.google.com/tasks och displaya dem med simple text på hemskärmen. Trycker man på texten syns en "dismiss" dialog.

3an är jag osäker på om det är möjligt. De andra borde gå om jag bara lyckas få rätt på det?

18. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    stängs allt av när exmpel laddaren tas bort? (ja är lite noob på deta området)
    *det funkar ej med syncen men wifee verkar funka (körde utan gps men det vissar sig när ja går)

Last edited: 13 jan 2012
  19. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Så länge det inte är ett "event" (som det inte är i det här fallet) så ska ändringarna återgå till så som dom var innan. Var t.ex. auto-sync av innan du satte i laddaren så ska den också stängas av när du tar ur den.

Vill du kan du alltid lägga till en "Exit task" för att stänga av auto-sync oberoende av hur den var ställd innan.

20. MackanL

MackanL Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Hej. Jag är helt ny på det här med Tasker och har läst igenom det mesta här och tycker att det verkar vara väldigt användbart. Men svårt. Kan någon vänlig själ förklara hur man gör för att få telefonen i silent mode när man kopplar in laddaren? Har försökt själv men inte lyckats.