Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

1. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    734

MINA ENHETER

Sur på mig själv att jag inte fattar tasker....
    Hur gör jag för att få ljudlöst när jag har ställt alarmet och att vissa valda telnr går igenom ändå?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

2. alexbergsland

alexbergsland Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    LineageOS 14
    Full Silent Button och tidsschema

Jag har lite svårt för taskers logik, inte riktigt hittat ända fram.

Jag har en nfc-tagg i bilen som startar XiiaLive och drar igång en ström, mediavolymen upp till max.

Sen har jag profiler där volymer ställs efter tid på dygnet:
    Sova 00-06
    Lugn Morgon 06-08
    Normal 08-18
    Lugn Kväll 18-00

Samt Full Silent Button enligt wikin.

Taggen och Full Silent Button ska ha högre prio än schemat så att inte mediavolymen sänks när man sitter i bilen och klockan passerar sex.

Jag har gjort så att %AUTOTIME ska vara 1 för att schemat ska köras.

När man drar taggen första gången sätts %AUTOTIME till 0 och musiken startar, när man drar andra gången sätts den till 1. Detta verkar fungera.

Problemet var när jag la till Full Silent Button, det får jag inte ordning på.

Full_Silent_Button.prf.xml
    Full_Silent_Mode.tsk.xml
    Silent_Toggle.tsk.xml
    Sound_Label_On.tsk.xml

Hur ska jag ändra dessa för att få %AUTOTIME till 1 eller 0 så att schemat inte körs när jag valt silent mode?

Om det är nån som har en bättre helhetslösning är det såklart välkommet.

3. alexbergsland

Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    LineageOS 14
    Tror jag fick det att fungera nu.

Lösning:
    Full Silent Mode.tsk
    Variable Clear
    Name: %AUTOTIME

Sound_Label_On.tsk
    Variable Set
    Name: %AUTOTIME
    To: 1

4. S-Droid

Mottagna gillanden:
    734

MINA ENHETER

Behöver hjälp
    När jag kommer till jobbet har jag olika tasks men det jag fastnar på är att jag vill ha full ljustyrka på vissa dagar samt mellan olika tider, hur gör jag?

Hur får jag vissa nr att gå igenom vid ljudlöst?

5. alexbergsland

Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus One
    ROM:
    LineageOS 14
    När du lägger till en context har du en meny som heter "Day", klicka i de dagar som det gäller samt en till context för tiden (Time) det gäller.
    Sen en Task: Display | Display Brightness

Ang. ej ljudlöst för vissa kontakter, det verkar som att du får lägga till varje nummer för sig:
    http://tasker.wikidot.com/sleepmode

6. S-Droid

Mottagna gillanden:
    734

MINA ENHETER

tack,fick till jobb task men inte det andra,får den att ringa genom en annan guide som använder en mediafil men den slår inte av låten när man svarar

Edit: t.o.m när jag importerar sleepmode så funkar det inte...tjatigt

I keep my phone in vibrate or silent mode most of the time. But when my wife calls, if I happen not to hear/feel the call, I'm in big trouble! Apparently some devices including my HTC Desire do not allow Tasker to change the silent/vibrate mode status once an incoming call sequence has started. So the trick is to play your ringtone file using the media player when that special someone calls, and turn off the media player when the call is answered or declined. The media play should be triggered whenever the ringer volume is lower than some threshold. This covers both silent and vibrate mode. Turning off the media player on call decline can be done in the exit task, but you also need an extra profile triggered by the Phone Offhook event for when the call is answered. Profile "Ring when XX calls" Context State: Incoming Call Caller = XX (push the magnifying glass icon to search for a contact to insert) First task "Play Ringtone" 1. If %VOLR < 5 2. Media Volume = 14 3. Music Play, File = media/audio/ringtones/myringtone.mp3 4. End If Second task "Music Stop" as Exit Task 1. Music Stop Profile "Turn Off Music On Offhook" Context Event: Phone Offhook First task "Music Stop" Thanks to the tips in the mailing list archive for the basic idea.

Last edited: 18 maj 2012
  7. S-Droid

Mottagna gillanden:
    734

MINA ENHETER

Nu hittade jag en bra guide så nu funkar det.
    Sjukt smidigt när man sover efter nattskiftet och jäntan på dagis och frugan i plugget, nu kan dom viktigaste komma fram och jag kan sova ostört

8. Lasse-hatten

Lasse-hatten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vilken guide?

9. S-Droid

Mottagna gillanden:
    734

MINA ENHETER

Här

Lasse-hatten gillar detta.
  10. pete

pete Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    66

MINA ENHETER

Har länge kört ett par "tasks" som använder minimalistic text vilket har fungerat bra, nu nyligen har en av minimalistic texts variabler pajat så att säga, den verkar helt enkelt inte uppdatera sig som den ska. Är tämligen säker på att detta hände efter en uppdatering av minimalistic text men tror inte det beror på något fel av just den versionen av minimalistic text då jag även fick strul flera månader tidigare vid just en uppdatering, då löste jag detta genom att helt enkelt göra om mina profiler, något som jag hoppas slippa denna gång.

Den variabel minimalistic text hämtar sin data från i tasker fungerar som den ska och visar andra värden (för det mesta, som sagt så verkar minimalistic text uppdatera den lite hursomhelt) än vad minimalistic text publicerar. Någon som har råkat ut för liknande eller har några ideer? Att ta bort profilerna helt och sedan bara importera de igen löser det inte, även provat att rensa variablerna, byta namn på de både i tasker minimalistic text, samt skapat helt fräscha widgets. Widgetarna i fråga, som sket sig, består av 2 variabler som minimalistic text hämtar data ifrån tasker som båda verkar uppdateras ok i tasker. Det konstiga är att den en visar ackurat data som uppdateras utan fördröjning, medan den andra inte gör det. Som sagt så gick det sönder hux flux... hjälp om felsökning mottages tacksamt då jag känner mig för lat för att blåsa rent allt och göra om det.

11. Fettkeewl

Fettkeewl Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    Nvm verkar ha löst sig

Last edited: 20 maj 2012
  12. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Fixar det imorgon :)

Frisell gillar detta.
  13. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Finns här: http://db.tt/KjL2RYdd

14. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Om du vill spara batteri så ska hoppas jag att du stängt av datatraffiken också. Datatraffik över 2g drar en jäkla massa batteri just eftersom det tar så lång tid att göra varje sak. Har du datatraffiken igång så lär det dra mer batteri att ligga på 2g om du har ett gäng appar/widgets som uppdaterar i bakgrunden.

15. Sleepwalk

Sleepwalk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Japp, både 3G å datatrafik av.

16. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Jag har en task som läser upp vem som ringer, eller skickar ett sms när jag har hörlurar inkopplade. Men Kan man på något sätt göra så att det endast läses upp i hörlurarna?

Kanske om man använder sig av "media" streamen? Men då måste man väl pausa musiken ?
    Går det i tasker att pausa musik från media spelaren, spotify, tunein och sr player? Då det är dessa som jag oftast använder.

17. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Känns som att denna tråden dog ut lite, tyvärr så har jag inte så mycket att bidra med. Men det borde ju finnas fler som använder detta och har bra tips till oss andra...

18. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Se under "Läs upp avsändaren av ett meddelande om hörlurarna är inkopplade" här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=975310#post975310

Profil 2 och 3 behövs egentligen inte då det finns en inbyggd variabel som heter %SCREEN. Byt bara ut alla %DISP i första profilen mot %SCREEN. Det här gäller dock för SMS och du ville väl ha samtal? Med det är bara att ändra i context.

Men min profil pausar musiken om den är på och om den inte är det läses avsändarens namn upp direkt.

Edit: det där med musik funkar bara om %MTRACK har ett värde dock... Har tyvärr inte kommit på en lösning för appar som inte ger den variabeln ett värde. Hoppas att vi får se en State - Notification snart istället för bara Event - Notification. I så fall är det lätt att lösa!

19. look2

look2 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

@lassekongo
    Det är typ så jag har gjort, men problemet är att att namnet läses upp i telefonens högtalare, och hörlurarna, jag skulle vilja att det läses upp i endast hörlurarna.

Det borde fungera om jag media streamen? Men det kan ju bli lite problematiskt om det inte går att pausa musiken, skall se om man kan få det att lira ikväll...

20. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag kör media och det spelas bara upp i hörlurarna.

Du skulle ju kunna göra så att Tasker alltid pausar musiken även om den inte spelas. Problemet är bara att musiken inte skulle startas när du har fått höra användarens namn. Du kan ju förstås lägga till en play efter men då skulle ju musiken kunna starta även om du inte lyssnade på musik tidigare :/

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2