Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

1. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Sorry om jag missförstår dig men jag fattar inte riktigt vad vitsen är med att stänga av GPS:en efter en viss tid. Hela poängen är att jag vill alltid ha igång GPS:en när kameraappen är aktiverad så jag får alla mina bilder gps-taggade. Fast som de är just nu med den task jag skapat så funkar GPS på/av som de ska men kamera-appen tycks kontrollera om gps är aktiverat INNAN kamera appen startar upp ordentligt och sätter då gps-tagg till avstängd. Och för att göra situationen värre så låter kamera appen denna inställning förbli inaktiverad tills jag själv aktiverar den igen. Sjukt irriterande. Så här var det exempelvis inte på min gamla HTC Desire. Men det var så här på min gamla Galaxy S2 och min nuvarande S3.

Hmm en intressant tanke fast det räcker att kamera appen ser att GPS:en är avstängd en endaste gång för att den ska inaktivera GPS-taggningen permanent, och då krävs att jag själv går in och aktiverar den.

2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Då kan det nog bli svårt att lösa. Är positionering via nätverk påslaget? I så fall tycker jag inte att telefonen borde inaktivera geotagging även om GPS:en är avstängd

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

3. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Japp, jag har allt sånt aktiverat. Är inte så nojjig som alla andra utan kör med full julgransbelysning så att säga. Man tycker ju att Kameran borde tagga ändå, fast kanske inte lika träffsäkert men tyvärr så är den rätt puckad. Så här var de som sagt även på S2:an. Störigt. Man tvingas att alltid ha GPS:en aktiverad just för att slippa tänka på om GPS-taggningen ska vara på eller inte.

Jag ska se om jag kan hitta någon moddad kamera.apk. De hade ju fixat mina problem.

4. malajo

malajo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Ska det synas när jag klickar på eller av gps och net?
    Kan klicka på knapparna på vänstersidan men syns inte om dom e på eller av.

Hur skapar jag exit-regel?

Last edited: 27 aug 2012
  5. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    GPS ska INTE lysa grönt. Net ska lysa grönt. När dessa är ställda så här klickar du på ikonen längst ner till höger (GPS ikon). Då ska texten "Asking network only..." visas.. eller nåt sånt. De betyder att den trigulerar din position med hjälp av endast mobilnätet.

Exit-regel skapar du genom att långklicka på din regel i huvudmenyn och väljer "Exit task".

6. malajo

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Tackar så mycket för hjälpen.

Mina knappar lyser inte grönt men jag lyckades få fram rätt resultat ändå.
    Fick upp det där "asking network only" i alla fall
    Kanske inte funkar på Jelly Bean ännu eller nått?

7. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Kan tyvärr inte svara på de. Jag har inte JB på min mobil än ;)

8. malajo

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Kan du förklara lite mer?
    Har skapat en Profil som är aktiv när jag är ansluten till mitt Wlan.
    Har även skapat en task som pausar filmen.
    Men hur ska få göra för att aktivera tasken när luren ringer?

9. malajo

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Har haft liknande problem på andra appar som har fixats efter en uppdatering så e nästan säker på att det beror på JB.
    Men skit samma, det löste sig ändå ju verkar det som och ska till jobbet nu så jag får testa IRL.

10. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Kan du inte låta GPS:en vara på hela tiden också då? Den drar ju inget batteri om den inte används :)

Lägg till contexten State - Phone - Call

11. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:

Jo, fast de är ju inte lika sexigt som att ha 100% kontroll över allt. Lite av poängen med Tasker för min del. Skaffa mig 100% kontroll :D :cool:

lassekongo gillar detta.
  12. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Bra! Tack! Jag kan inte göra annat än att hålla med!

Men det är lite synd att det inte går att fixa. Det kanske skulle funka att köra någon typ av kommando när man startar appen? Men vilket, och om det ens finns, vet jag inte. Men måste väl antagligen anropa någon intern funktion eller något?

Men jag har också funderat på en alternativ lösning. Jag tänkte att man kanske kunde låta Tasker ta reda på positionen och sedan lägga till en geotag automatiskt till bilden man tar. Självklart skulle Tasker bara kolla positionen en gång när kameran startas så alla bilder man vid ett tillfälle skulle få samma position, men för det mesta stänger man ju av kameran när man rör sig längre sträckor.

Ett problem med detta är att jag inte kan hitta något alternativ i Tasker som låter användaren skapa och skriva taggar till filer. Om vi kan komma på något sätt kan kanske det vara en lösning, även om den kanske är lite jobbig? :)

13. malajo

Mottagna gillanden:
    131

MINA ENHETER

Nu verkar det funka, ibland i alla fall.
    Precis som kille med Spotify verkar det bara funka ibland o_O

Nån som vet om man kan använda Officiella XBMC-appen för att pausa?
    Jag har ju ingen sån "play/pause"-url att använda till den appen.
    Eller kan man få tasker att pausa utan det?

14. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag tror de blir svårt att implementera ordentligt. Jag får nog leva med att ha GPS:en aktiv hela tiden. De känns inte lika smart men de funkar. Fast jag håller ögonen öppna efter någon smart lösning på problemet. En moddad kamera.apk hade löst problemet fast jag har inte hittat någon där detta är fixat.

De är skumt ändå hur Samsung har valt att implementera hanteringen kring GPS-taggning. På min gamla HTC var den alltid aktiverad. Var GPS:en avstängd så användes istället 3G-nätet. Jag minns exempelvis att även min gamla trötta Nokia N97 hade denna funktion. Man kunde gps-tagga bilder inne på gallerior där man normalt sett inte hade någon GPS-täckning.

Så de är skumt att dom valt att göra så här. Kanske är inte GPS-taggning något som intresserar så många. Själv tycker jag de är grymt. Man kan ha en mapp med flera tusen bilder i och använder man rätt program kan man få en riktigt bra struktur på allt.

Satt och klurade en dag på om man inte skulle ta fram ett program där man visar en jordglob där du ser alla ställen du har tagit bilder och sedan så har du en slide där du väljer från och till vilket datum. Så ser du att prickarna blir färre. De skulle va rätt coolt. Sorry om de blev lite offtopic nu :)

Last edited: 30 aug 2012
  15. applo

applo Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej är helt ny här på forumet men har sökt mycket innan jag blev medlem. Har hittat lösningar till det mesta jag behöver genom er med tex wifi on/off, gps etc. TACK!

Nu till mitt problem:

Har en övervakningskamera som jag har mms-funktion på. Jag och några delägare till ska få mms till våra telefoner om någon eller något kommer in på området. Det funkar inget vidare förutom att jag får mms men inte dom. Om jag inte är hemma eller vaken så kan jag inte manuellt vidarebefodra mms:n till dom....

Hur ställer jag in tasker på att vidarebefodra mms från ett specifikt nummer till några andra telefon-nummer utan att jag behöver göra något manuellt. Det kommer ju inget annat från det kontantkortet mer än bilder som ska till oss!!

Mvh. Applo

Last edited: 31 aug 2012
  16. frippan

frippan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153

MINA ENHETER

Någon som kan det där med http get, försöker få till att jag vill läsa ut en temperatur från en del av en xml fil på yr.no
    Vill läsa ur vad temperaturen är klockan 7 imorgon, har fått det att fungera men tar en jäkla tid.

http://api.yr.no/weatherapi/locationforecast/1.8/?lat=59.3756;lon=16.5181

har försökt med var. split men tycker inte det blir så bra. Finns det något annat sätt att läsa ur data ur filen?

17. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Det finns en Send SMS-action, dock ingen Send MMS så jag är faktiskt inte helt säker på att det går. Egentligen är det lite konstigt att det inte finns någon sådan funktion. Men du kanske kan hitta något adb shell-kommando som kan skicka MMS? I så fall kanske du kan köra det i Tasker :) Om du hittar någon lösning får du gärna tipsa!

Jag tror nog att det är Variable Split som gäller. Det finns ett inlägg här som behandlar den här frågan. Men jag är själv intresserad av en liknande profil så jag kan ta mig en titt någon gång framöver när jag har tid :)

18. kungmats

kungmats Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag vill att Tasker skall starta "active" när jag slår på gps:en men jag fattar inte hur jag ska få till det.

Har kollat överallt i forumet och försökt på alla sätt och vis men får inte till det.
    Tacksam för tips.

19. lassekongo

Mottagna gillanden:
    1 121
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag förstår inte riktigt vad du menar? Menar du att det står "Active" i notifikationsfältet när telefonen startar och du vill att det ska hända när du slår på GPS:en? Eller vill du aktivera en profil eller task vid namn active när GPS:en startar?

20. kungmats

kungmats Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja, precis. När jag startar GPS vill jag att tasker startar som activ eftersom jag har lagt in händelser beroende av min position.