Tegra 2: Svagheterna ni inte visste om

Diskussion i 'Allmänt' startad av Sajhe, 16 mar 2011.

1. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

:eek::eek: svära i kyrkan!?

2. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Om det är så att dalvik inte klarar fler än en tråd är detta en extrem brist! Jag har inte sett något om detta innan och faktiskt inte ens funderat på att leta efter information ang det. Har du någon källa? Vet någon hur det fungerar på Apples sida? (jag vet att många inte vill diskutera apple men det är bra att jämföra!)

3. Husknuten

Husknuten Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Det hjälper inte att vara snabbast. En plattform måste ha bra prestanda kontra pris, strömförbrukning och andra liknande faktorer. Där verkar inte Tegra ha mycket att komma med.

Optimus 2X kostar mer än både Desire och SGS för att svara på din fråga.

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Fast strömförbrukningsmässigt skall ju tegran vara het på. Och det vore ju konstigt om en telefon som både är snabbare och har fler funktioner skulle vara billigare än en som inte är/har det :-)

5. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Det har inofficiellt talats om en Android 2.4 Gingerbread med trådad dalvik.
    Vad som stämmer eller ej låter vi tiden utvisa.
    2.3 och 2.2 kommer iaf ha samma dualcorestöd ;)

Kernel däremot har sen en kortare tid tillbaka haft stöd för dualcorearm.
    Du kan ju å andra sidan skriva appen i Nativekod och ha hand om trådningen själv.

Hur det fungerar hos Apple vet jag inte. Skillnaden är ju att hwtillverkaren drar ju inte ifrån
    mjukvarutillverkaren då allt sköts internt.

Nu är det Google som inte hängt med :D

// A

Last edited: 18 mar 2011
  6. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    2.4 ska enligt Google stödja dual core. Om 2.4 kommer fortsätta heta Gingerbread, eller om det blir Ice Cream, lär väl visa sig relativt snart.

Jo, lite ironiskt, med tanke på att de spottar ut nya Androidversioner i den takt de gör...

Last edited: 18 mar 2011
  7. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Ja, sorry om jag var otydlig. Trådning i applikationer/program innebär att flera cpucores kan arbeta
    med det så, ja, 2.4 stöder dualcore.
    Tittar du med ps på en linux/unixburk kan du se att ett program du startat har flera processer.
    Det är trådning och tillåter fler cpuer/cores att arbeta med det.
    Posix Threads och Linux/Linthreads är vanligast under Linux.

8. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Källa på att strömförbrukningen är lägre?

Vad har Optimus 2X för funktioner som inte finns i Desire och SGS menar du?

9. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

http://www.anandtech.com/show/4098/...-more-architectural-details-and-design-wins/3

Du kan säkert leta upp fler. Sen har jag inte sagt att den är lägre. Men vem bryr sig så länge batteritiden är lika bra eller bättre?

Angående funktioner har du väl t.ex. HDMI mirroring. Kan inte mer om 2X men jag kan räkna upp flertalet funktioner som min Atrix klarar av till skillnad ifrån SGS:en.

Sedan förstår jag fortfarande inte varför man inte köper en telefon som är mer framtidssäker än en annan då priset inte skiljer något vidare. Att ha, som i mitt fall, 1 GB RAM och Tegra 2 är väl inget direkt negativt? Eller hur tänker du?

10. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Kommer iaf vänta tills mjukvaran supportar hårdvaran.
    Då kommer de maskinerna som kommer kosta lika mycket som idag och troligtvis
    vara vassare. Och dessutom supportade :D

// A

11. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Fast det där är ju bara en ren genomgång av hur processorn är uppbyggd rent tekniskt och att Nvidia slängt in en massa saker som ska minska strömförbrukningen. Det innebär inte att den är strömsnålare än snapdragon eller hummingbird.

Strömförbrukningen är bland det mest relevanta som finns på en mobil enhet eftersom den tillsammans med tillgänglig batterikapacitet avgör batteritiden. Med en strömsnålare processor kan man få samma batteritid med lägre batterikapacitet eller längre batteritid med samma batterikapacitet. På vilket sätt skulle det vara irrelevant menar du?

Tråden handlar om prestandan hos Tegra och huruvuda den är överhypad eller ej, vilket definitivt är fallet. Så det känns ganska löjligt att gå in på specifika modeller och vilka funktioner det har. Det kan väl nämnas att SE Arc har enkelkärning processor och HDMI

12. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Men för helvete. Jag har inte sagt att den är snålare.

Jag har använt min Atrix hela dagen nu och har 80% kvar nu. Batteriet är på 1950mah så det är bättre än många andra men då har jag också demat Avatar på en TV då jag jobbade. Det är 720p som spelas upp på en TV i runt 20 minuter totalt. Det drar kräm.

Och sen har du fel i att batteritiden är viktigast. Alla telefoner jag vet om räcker över dagen så du laddar på nätterna. Annars räcker de flesta telefoner runt 36 timmar om de används lite mer än normalt. Det spelar ju ingen roll om den håller 24 eller 36 timmar. Du måste likförbannat ladda den över natten.

Och ekonomiskt är det ju ingen skillnad. Jag köpte min Atrix billigare än vad Nexus S går att köpa. Nexusen kostar på Expanys 5390:-. En dualcore som 2x kostar 4600:-. Det är alltså billigare att få en dualcore än single.

Vad är det egentligen du är irriterad över? Att dualcore-telefon inte drar mer kräm än en telefon med en normal processor?

Du verkar alltid vart lite trångsynt men sedan Symbian lades ner har det ju tagit nya höjder.

13. Sajhe

Sajhe Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Du tar orden ur munnen på mig!

14. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Oj, detta väckte reaktioner...

Både 36 och 24 timmar är till att börja med löjligt korta batteritider. För 5 år sedan hade folk skrattat åt våra mobiler.

Men låt oss säga att vi kommer upp i 48 timmar. Det är ingen omöjlighet och då behöver man bara ladda varannan dag. Det fixar för övrigt min SGS utan problem,, trots att batteriet är 9 månader gammalt nu.

Inget säger väl att man har möjlighet att ladda över natten? Jag spenderar inte sällan flera dagar på platser utan tillgång till nätström. Visst går det att ladda från 12-Voltsbatterier och liknande men det är långt ifrån lika smidigt som att inte behöva ladda.

Sedan har du fortfarande inte länkat till någon källa som styrker ditt påstående att Tegra inte skulle dra mer ström.

Last edited: 19 mar 2011
  15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det väcker inte reaktioner. Jag undrar bara varför du är så missnöjd med allt. Vart ifrån kommer bitterheten?

Min Atrix räcker i två dygn i normal användning. Idag har jag kört full synk hela tiden. Jag kopplade ur den klockan ~8:00 och har nu ~80% kvar. Det tycker jag är fullgott.

Om du vill ha en veckas batteritid så behöver du köpa en dumbphone och gå ifrån smartphones. Symbian, som inte finns längre, kanske klarade mer. Min 5800 (tror jag den hette) klarade väl iofs inte mer än 2-3 dagar på sin höjd och den var ju inte i närheten av min Atrix i funktionalitet.

Atrixen har dualcore. Om det nu skulle vart, som du verkar tro, så otroligt strömkrävande skulle det väl således ta slut snabbare än runt 2% per timme?

Det handlar inte om processorn. Det handlar istället om batteriets storlek, batteriets kvalitet och skärmens storlek samt skärmens upplösning. Ifall det är Tegra 2 eller vanlig Hummingbird spelar ju bevisligen inte så stor roll om man jämför min telefon mot alla andras. En HTC Desire tar slut på en dag. En N1:a likaså. Min X8 räcker minst två dagar. Min Atrix; 2%/timme.

Angående laddning går det ju ifrån vilken dator som helst. Ta med en micro USB! I annat fall; köp en dumbphone. Du kanske kan hitta någon gammal Symbian ;)

16. Alto

Alto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    83

MINA ENHETER

LG Optimus 2x kan du få för 4395:- från 3, ej operatörslåst, ej abbonemang, ej bloatware från 3 :)

(eller så får man elgiganten att prismatcha 3 som jag gjorde (tre hadde den inte i lager, men elgiganten hadde))

here u go! :)
    http://androidheadlines.com/2010/12...its-of-tegra-2-and-multi-core-processing.html

bild nummer 2:

17. CaptainC

CaptainC Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 319

MINA ENHETER

Kommer ni inte ihåg hypen förra våren när SGS var på g med sina feta grafik del som kunde rita 90 miljoner trianglar per sekund jämfört med konkurrenterna 20-28 miljoner?
    Hur mycket har vi fått ut av dessa 90 miljoner trianglar med vår SGS? Alltid kul med ny teknik men så länge google inte har krav på hårvara osv så kommer high end telefonerna bromsas av budget lurarna :)

18. Husknuten

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jag är inte bitter. Ifrågasätter bara denna enorma hype runt dual-core, processorkraft i allmänhet och vilken inverkan det har på batteritiden. Att Motorola utrustat Atrix med ett monsterbatteri är väl ett tecken på att den inte är särskilt strömsnål?

Symbian är inte nedlagt. Om det sker så sker det om några år, men inget hindrar andra tillverkare att använda det bara för att Nokia slutar. Vad har det med tråden att göra förresten?

@Alto: Den där bilden har kallats bevis tidigare i tråden, men den bygger enbart på antaganden. Inga praktiska mätningar. Informationen kommer direkt från NVIDIA. Tror du de skulle lyfta fram negativa sidor av sin egen produkt?

Last edited: 20 mar 2011
  19. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Ett tilltaget batteri tror jag dels beror på att tekniken på batterifronten går framåt, men också att behovet finns där, eftersom en skärm med högre upplösning (och storlek) drar mer än en telefon med lägre upplösning. Dessutom tror jag inte att skärmteknologin i Atrix är lika strömsnål som till exempel SAMOLED+.

Ordentliga tester på om dual core drar mer eller mindre skulle vara kul att se, och även att testet inkluderar olika dual core-processorer (Tegra 2, Exynos och OMAP4), så att man slipper gissningslekar..

20. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Batteriet i Atrixen är större då den skall kunna klara av att driva den tillhörande laptopdockan. Inget annat. Nu har jag använt min telefon på helt normalt vis under en dag med 3G och WIFI påslaget. På fem timmar ligger jag på 85% batteritid. Det är ungefär 3% per timme. Att ha full synk HELA tiden över 3G tog alltså 1% per timme.

Då får du tänka på att min telefon är den kraftfullaste som finns på marknaden just nu. Min telefon, med monsterhårdvara, drar alltså mindre batteri än en HTC Desire.

Vad behöver du mer för bevis?