[Tele2] 4g-täckning på landet?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Brödrost, 19 feb 2014.

  1. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Har kört Telia ända sedan första mobilen (nokia 5110). På den tiden hade de överlägset bäst täckning, och det är viktigt om man som jag spenderar den mesta tiden på landsbygden.

    Min bindningstid går ut snart och jag funderar över vad/om jag ska teckna abonnemang. Telia har inget som lockar, utom möjligtvis att gå tillbaka till kontantkort.

    Har aldrig funderat över att byta från telia, av lathet och vana antar jag. Tagit för givet att det inte skiljer så himla mycket prismässigt mellan operatörerna och jag vill ju ha den bästa täckningen.

    Kikade idag på tele 2s abonnemang och hittade ett som skulle passa mig perfekt (Tele2 Smart). Kollar deras täckningskarta för 4g och den täcker in områden jag rör mig i mycket bättre än Telias! Har knappt 3g stora delar av dagen på jobbet.

    Frågan är nu hur mycket man kan lita på deras täckningskarta. Har någon erfarenhet av Tele2 4g utanför städerna? Har beställt ett simkort (man har två veckor "prova på"-tid) men det vore ändå intressant att höra från andra.

    Edit: Gäller Uppland för min del men vill gärna höra ifrån alla utanför städerna.
     
    Last edited: 19 feb 2014
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telia har överlägset störst samtalstäckning idag också, alltså 2G-täckning. Störst 3G-täckning har 3. Störst 4G-täckning har Tele2 och Telenor. Hur det kommer att se ut inom kort och vilken operatör som kommer att fungera bäst om ett år går inte att svara på idag. Alla operatörer har utbyggnadsplaner i miljardklassen för att förbättra täckningen.

    I Uppsala har Tele2 och Telenor problem med kapaciteten i sitt 4G-nät, men det återspeglar ju sig inte i hela Uppland. Om du jobbar inomhus kan du bortse från täckningskartorna då de visar beräknad utomhustäckning och inte inomhustäckning.

    Om du har problem med 3G-täckningen hos Telia, kommer den inte vara bättre med Tele2. Du kan däremot kanske få 4G-täckning med Tele2 istället.

    Men som svar på din fråga: jag har erfarenhet från Tele2s 4G utanför städerna. Deras 4G-täckning finns på flest platser - men det långt ifrån alla platser de är snabbast på.

    Om du vill kan du PMa mig ditt postnummer till jobbet så kan jag kolla hur det ser ut med beräknad inomhustäckning hos Tele2 på platsen. Jag kan även kolla upp hur det ser ut hos de andra operatörerna. Har du flera postnummer du vill veta kring, kan du skicka alla.
     
    Brödrost gillar detta.
  3. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Hoppsan, proffsigt svar! Har aldrig problem med samtal (2g funkar väl överallt antar jag) men data är det sämre med.

    Hur ser Tele2s 2g täckning ut? Vore ju trist om man får bra 4g generellt, men kanske inte ens kan ringa ibland för att 2g är dåligt med Tele2.

    PMar dig!
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    2G-täckningen är bättre än 3G och 4G-täckningen - men generellt sett är täckningen sämre än Telias 2G-täckning (som alltid med mobiltäckning kan det skilja sig mellan olika områden).
     
  5. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Om jag hade varit du så hade jag testa Comviq fastpris först en månad för att se om täckningen fungerar som den ska i och med att Comviq inte har bindningstid eller uppsägningstid. Funkar det så kan du i så fall binda upp dig med en telefon på Comviq eller Tele2 om du vill det.

    Funkar inte Comviq är ju Tele2 bara att glömma och då hade jag gjort samma sak fast med Hallon, och funkar Hallon så kan du ju välja Tre med en telefon.

    Fungerar varken Comviq eller Hallon bra så kan man ganska lätt komma fram till att varken Tre, Tele2 eller Telenor fungerar bra där du bor och befinner dig.
     
  6. besk

    besk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det som är viktigt är att telefonen stödjer 900Mhz lte. Gör långt ifrån alla 4g mobiler idag.
    Vet ej hur det är hos dig men i dalarna så har telenor/tele2 jättebra täckning på 2g/4g men sisådär 3g.
     
  7. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Provkört tele2 litegrann idag ute på vischan, såg inte bra ut. Kanonfart längs gamla E4an. Men så fort man hamnar på grusväg verkar den försvinna och inomhus fanns det ofta inte ens 2g.

    Time on: 6H 30Min.
    Time without signal: 71%
     
  8. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Wow, då kunde du lika gärna aktiverat flygläge på mobilen för att spara batteri.
    Jag har ofta trubbel med 3G från 3 inne i städer, men inte ute på landet. Så det är intressant hur andra upplever sin täckning med sin operatör.
     
  9. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Lustigt nog så körde jag samma sträcka i morse som jag gjorde igår kväll. Mätte åter igen med bredbandskollens app. Nu fick jag 10-15 MB/s utanför samhället, där jag fick mindre än en MB/s igår. Nu hade hade 4G på displayen hela tiden istället för E och H+.
     
  10. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Då verkar det som att något var fel under gårdagen. Men hoppas att det fortsätter att fungera framöver.
     
  11. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 187
    Mottagna gillanden:
    1 507
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Har Tele2 också, och där jag kan använda 4G fungerar det bra, tyvärr så bor jag en i sänka, så hemma så är det inte att tänka på 4G, men annars tycker jag att det fungerar bra för det mesta
     
  12. Brödrost

    Brödrost Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 3a
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Aha, och det är kanske inte så högprioriterat att kolla upp problemet på vischan en fredagskväll. :)
     
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 954
    Mottagna gillanden:
    7 952
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det brukar inte lösas snabbare under helgen utan det är generellt samma problem hela helgen eller så löses det ganska snabbt oavsett tid på dygnet. :)
     
  14. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Har du testat Tre annars? De har ett imponerande välutbyggt 3G-nät. Finns inte många hål i det så länge man håller sig i bebodda delar av landet. 4G är det sämre med däremot, men sålänge man har 3G eller 4G tycker jag att man klarar sig rätt bra. 2G är hopplöst i en smartphone däremot.