Tele2 eller Tre?

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Lias08, 8 apr 2012.

1. Niklase

Niklase Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jo de kommer köra hårt på utbyggnad mkt pga deras kassa 3G nät.

2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 374
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Dom har sagt det ett bra tag nu, jag har själv inte märkt någon skillnad. Jag skaffade Tele2 abonnemang i december för att deras säljare sa att det var jätte mycket bättre nu och att nätet i hela Sverige var uppgraderat för att kunna mäta sig med 3s nät.

Det slutade med att jag fick reklamera abonnemanget pga för dålig hastighet och täckning. Deras kundtjänst personal har även sagt, både på chatt och telefon att de fortfarande har problem med överbelastning i nätet och att de jobbar med det. Jag tycker dock att det går ganska långsamt..

-Det är min personliga upplevelse, mobiloperatörer skiljer sig extremt mellan varandra beroende på i vilken del av vår avlånga land man befinner sig i.

3. Niklase

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Nja i sammanhanget är det inte lång tid. De har lanserat 4g på väldigt många orter och 800 bandet rullas ut i höst. Överbelastning i 4g nätet? 3G tror jag på men inte 4g det är inte många som har det ännu.

Tres 4g satsning däremot verkar dra ut på tiden.

4. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 374
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag syftade på 3G nätet, jag kan inte uttala mig om deras 4G nät då jag aldrig testat det. Det började ju under sommaren 2011, så det har gått typ 3 kvartal och ingen markant bättring har skett, visst är det inte lika överbelastat längre, men långt ifrån bra.

Jag vet inte hur mycket dom byggt ut än osv, men de har inte varit så pigga på att lansera det, en anledning är att dom satsar extra på deras 3G nät för att inte hamna in samma sits som Tele2 och Telia. Innan sommar är deras plan ju, så vi får se hur långt dom hunnit då! :)

Återigen, personlig åsikt. Andra personer kan uppleva det annorlunda.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Last edited: 11 apr 2012
  5. Droid119

Droid119 Guest

Har haft alla operatörer i princip men tre suger helt ärligt och nu har jag Tele2/Comviq vilket är betydligt bättre än tre!;)

6. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Kom på att jag läste det någonstans, att TPH körde olåsta iPhones ett tag.
    Man kunde alltså ha besökt en TPH-butik och tecknat ett 3-abb på 349:- i mån och fått med sig en olåst iPhone 4S utan några dolda eller extra kostnader?

Då har man ju verkligen gått på nit - ska sälja min iPhone 4S men man får ju bra mycket mer för en olåst än en låst!

7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 374
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det gick inte, iPhones som såldes med abonnemanget var låsta även genom TPH. Frågan har varit uppe tidigare!

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

8. Lias08

Lias08 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 13
    Jag tecknade min Tre 349kr/mån plus HOX olåst hos TPH, luren var slut men de får hem den nästa vecka.
    Hos Tre får man bara låsta telefoner oavsett märke, idag får man bättre betalt för en HOX än iFån.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

9. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Skönt att höra, då blev man inte blåst trots allt.

Mycket möjligt, men ska jag nu leka med telefonen håller sig värdet bättre på iPhonen.

10. Niklase

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Tror inte de drar ut på 4g pga inte hamna i tele2s sits utan de ville nog helst slippa 4g hypen eftersom deras välbyggda 3G är så prisat.
    Telia har stora ekonomiska muskler och tele2/telenor kör sin grej, 3 är utan sammarbetspartner den här gången och har nog inte lika lätt för att hävda sig mot de andra 2.

11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 374
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    3Sverige har inte samma pengar som Telia eller Telenor/Tele2 tillsammans, men å andra sidan så har de två stora investment bolag i ryggen som kan skjuta till med pengar vid behov samt en bra kundbas i Danmark och Sverige - det är ju samma bolag, 3 Skandinavien, vilket tillsammans med två stora investmentbolag (Hutchison Whampoa LTD och Investor AB) tror jag ger dem väldigt bra förutsättningar.

Om du ser till mobils täckningstest så klarade de operatörer med minst samarbeten testet bäst, Tele2 och Telenor samarbetar med alla sina olika typer av nät - GSM och LTE med Tele2 och 3G med 3. Telia samarbetar med Tele2 för 3G-nätet och driver sitt GSM nät själva och vann röstsamtalsdelen. 3 bygger ut 3G-nätet med Telenor men bygger även ett helt eget 3G-nät i 900-bandet, samt ett eget LTE-nät. De vann delen för mobilt bredband och surf.

-Vem som vinner i slutet sedan och vem som får det bästa 4G-nätet återstår att se.

12. mikaelgo

mikaelgo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag fick ett värdebevis på 5800kr hos TPH när jag täckande 3 total under deras kampanj efter som jag inte vill ah en brandad HOX och fick en grå obrandad istället och fick lägga lite emellan.

13. Lias08

Lias08 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 13
    Sorry men jag förstår inte vad du menar,
    Så du fick båda en HOX och värdebevis på 5800kr?

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

14. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Antar att han menar att han använde värdebeviset på 5800 + la till lite egna pengar för att få en obrandad grå. :)

mikaelgo och Lias08 gillar detta.
  15. Niklase

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

BeslutsÅngest x100. Tecknat abb hos både tre o tele2 på deras maxerbjudande.

Eftersom man är sån jävla vel-Pelle kan jag inte bestämma mig vilken operatör jag ska välja!
    Har väl vart hyffsat nöjd med tele2 under de 18 månader jag haft de utom att som sagt surren är seg emellanåt och kundtjänsten är bristfällig ibland.

De som gör mig tveksam till tre är gammal dålig erfarenhet och deras täckning i Nyköping och på vischan. Ni som har tre och bor mer på landet utanför städer vad har ni för erfarenhet med tre???

16. mikaelgo

mikaelgo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

What he said :P

Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk

17. DiiM

DiiM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    274

MINA ENHETER

Jag bor på Hisingen i Göteborg och har beställt en ifrån båda! Nu gjorde jag så för att jag e utomlands o kommer inte hem fören i maj. Hade tänkt att ajg skulle låta Hoxen ifrån TPH gå tillbaka och invänta den ifrån Tele2 som hade 6v leveranstid.

Efter att ha läst all skit om Tele2 så börjar jag bli orolig! Har ju ingen lust att binda upp mig i 2 år om skiten inte funkar!! Är det någon som har Tele2 och bor i Göteborg och kan dela sin uppfattning om nätet? Jag bor som sagt på Hisingen.
    Tack! :)

18. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 374
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du inte får lämna tillbaka någon så kan du ju alltid överlåta abonnemanget med en telefon till någon :)

När jag var i Göteborg i somras var Tele2s 3G nät inget att ha, bodde på Elte Plaza Hotell och där kom jag upp i ca 1mbit med ett Tele2 bredband upp till 10mbit och med 3 kom jag upp i ca 24mbit med ett 32mbit bredband. Nu vet jag att jag hade ett snabbare bredband hos 3, men det är ointressant då jag inte ens kom upp i närheten av 10 som jag hade hos Tele2 :)

Dock var det ett tag sedan jag testade, men troligtvis har det inte hänt så mycket på senaste tid.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

DiiM gillar detta.
  19. DiiM

DiiM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    274

MINA ENHETER

Jo det e sant. Jag vill ju hellre ha 3 helt klart! Men får isf betala för 2 månader då jag inte kan använda telefonen eller abonnemanget!

20. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 374
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tänk det som en investering för de kommande två åren. Att ha ett nät och en telefon som du kan använda utan att drabbas pga ett dåligt mobilnät. Eller att efter några dagar börja störa dig på att det går långsamt och är kasst.

Jag fick bråka med Tele2 i tre månader för att fåsäga upp mitt abonnemang då jag inte hade 3G täckning hemma, min maxhastighet någonsin var 2mbit/s, jag låg i snitt på 0,9mbit. Nu är jag tillbaka hos 3 iom kampanjen de körde och ligger nu mellan 8-14mbit/s beroende på klockan. Maxhastighet strax över 14 och snitthastighet är strax över 11mbit/s.

Jag skulle, efter att själv ha erfarenhet med båda operatörerna, betala de två månadsavgifterna som kommer på fakturan för att slippa allt som heter Tele2 :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

DiiM gillar detta.