Tele2 har infört en manuell rutin för portering av nummer.

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Feisson, 7 nov 2025.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 088

MINA ENHETER

Först försvarar du Tele2/Comviq, sen kallar du dem för blufföretag, blir det inte lite motsägelsefullt? ;-)

Nicole gillar detta.
  2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 575
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I USA kan du låsa ditt abonnemang för nummerflytt, det kan vara en lösning. För att en flytt ska gå att genomföras behöver du även en PIN och kontonummer.

Problemet i det hela är dels att de fördröjer hela nummerflytten jämfört med andra operatörer och anledningen till att de gör det är inte för din säkerhet. Det är för att de vill förlora färre kunder. Givetvis är det ett företagsekonomiskt självmord att inte få kunder att stanna kvar - men är detta verkligen rätt sätt? De andra operatörerna klarar att behålla kunder på andra sätt.

Nej, detta är inte ett bra sätt att göra det på. Det är bättre om nummerflyttarna kan gå snabbare att genomföra - självklart får man även se över hur lagstiftningen gällande ånger ska se ut samt andra lösningar för att exempelvis kunna låsa numret för portering själv osv.

Nicole gillar detta.
  3. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1 667
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Yes, var inte kund frivilligt, det var via WiFog jag tog deras kontantkort, som jag sedan fyllde med reda cash, via poäng från WiFog, som jag sedan köpte appar för, gratis, i tio år. Så samtidigt vann jag på affären, men just detta att de vägrar låta kunden portera utan info, det var ruttet, resten jag skrivit om var jag nöjd med :)

Många tycker nog att jag svamlar, men var man med hos WiFog när det begav sig så förstår man, jag tror tom att vissa köpte mobiltelefoner för WiFog-poäng via Comviq :D

Last edited: 14 nov 2025
    svenix gillar detta.
  4. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 088

MINA ENHETER

Wifog använde väl Tres nät.
    Vad är då kopplingen till Tele2/Comviq - varför fanns det ett intresse hos Comviq av att samarbeta med Wifog gällande var man kunde lösa in deras poäng?
    Fanns det liknande samarbete med andra operatörer?

5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 010
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Stämmer
    Ja, det kunde man

Nicole gillar detta.
  6. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1 667
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Man kunde lösa in poäng från Wifog till reda cash på Comviq, som sagt, jag har inte betalat en app på många år *⁠\⁠0⁠/⁠*

Last edited: 14 nov 2025
  7. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 204

MINA ENHETER

Jag har fortfarande inte hört en enda anledning att nummerflytten måste gå så oerhört fort. varför har man så bråttom att man inte kan vänta ett par timmar? Kan man verkligen vänta 15 min, är det inte lika bra att kräva nummerportering på 2 min? Tekniken finns. Fri nummerflytt på 2 min och frihet att byta leverantör varannan minut, är det kanske lösningen? ny leverantör varje samtal?

Last edited: 18 nov 2025
  8. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 204

MINA ENHETER

Jag försvarar att man säkerställer att de som vill portera faktiskt är medvetna om att det sker och att de inte blivit bluffade. Om man gör detta igenom telefonsamtal där man försöker skapa merförsäljning må vara hänt. Att vänta till "lagar förändras ang ångermöjligheter" som en del tycker man skall göra är inte genomförbart, kommer ta minst 4 år att få igenom en sån förändring.

Man kan faktiskt tycka att ett företag som normalt inte har den bästa moralen faktiskt gör något bra och premiera just detta.

Du kanske kan svara på min eviga fråga. Vad gör att man måste få sin nummerportering på 15 minuter? Vad gör att man inte kan vänta ett par timmar? Kan man verkligen vänta 15 min, är det inte lika bra att kräva nummerportering på 2 min? Tekniken finns.

jogge gillar detta.
  9. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 575
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att det tar en vecka förändrar ju inget egentligen, det kommer fortsatt vara samma risk att någon blir lurad. Problemet är då istället att det tar längre tid att upptäcka det. Vissa operatörer (Tele2) tillåter exempelvis inte att nummerflytten görs under ångerrätten, dvs att när numret flyttas över är ångerrätten slut.

Att nummerflytten inte blir godkänd på flera timmar gör att försäljningar inte kan slutföras i butik till exempel. Säg att du själv går in och vill byta operatör om du kan behålla numret, så går inte försäljningen egentligen att genomföra ordentligt förrän nummerflytten godkänts.

Hade det gått snabbare att göra en nummerflytt hade det går snabbare att flytta tillbaka numret om något fel skett, det hade även skapat ökade konkurrensmöjligheter för operatörerna.

Hade det enbart varit så att de ringde och informerade att en nummerflytt skulle ske hade deras anledning varit rimlig - men att de aktivt säljer mer och försöker behålla kunden är bara fulspel. Det försenar bara processer och hjälper inget egentligen. Det finns bättre sätt att göra detta på.

Det hade varit toppen om de ringde och informerade och inte försökte behålla kunden med rabatter. Då hade Tele2 kunnat få beröm för detta. De skickar sedan tidigare SMS om att en nummerflytt begärts.

10. Forst

Forst Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Cupcakes och KTM gillar detta.
  11. Feisson

Feisson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    949
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold6
    Tele2 kommer att granskas av Post och telestyrelsen

Tele2 granskas – efter konkurrenternas raseri

Tre, Telenor och Telia har gemensamt gått till attack och anklagat Tele2 för att bryta mot lagen när mobilkunder försöker byta till konkurrenterna.

Nu går konflikten in i nästa fas när Post- och telestyrelsen inleder en granskning av Xavier Niels svenska teleoperatör.

Tele2 granskas – efter konkurrenternas raseri

6150 gillar detta.
  12. 4ndroidz

4ndroidz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    708
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Xiaomi Mi 10T Lite 5G
    Telefon 2:
    Alcatel 1S (2020)
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Plus (jobb)
    Hoppas att Tele2 fälls för det här och får dryga böter. Samtidigt tycker jag att det porteringsförfanade vi har i Sverige är lite ålderdomligt. Det borde finnas möjlighet att bekräfta din portering på annat sätt än att gå över till manuellt förfarande. Tyvärr ser vi allt mer otyg i branschen att man medvetet vill förhala och fördröja för kunder att utöva sin konsumenträttigamakt. Det kan handla om att avslut av abonnemang måste ske genom en kundtjänst som bara jobbar vissa tider. Jag tycker att konsumentverket borde tydliggöra om du kan skaffa ett abonemang på fem minuter ska du också kunna avsluta det på fem minuter och båda fallen ska vara rättssäkert dvs bank-id eller motsvarande identifikation.

stengaard och Cupcakes gillar detta.
  13. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    21 010
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
  14. Feisson

Feisson Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    949
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold6
    Det ska var samma rutin för alla företag så ingen får fördelar. Antingen tar Tele2 bort rutinen eller får dom andra operatörer gör samma sak då får Post och styrelse sätta upp regler om det missgynnar slutanvändare. Svårare än så behövs det inte.

Cupcakes gillar detta.
  15. Forst

Forst Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2