Tele2 hotar att häva mitt abonnemang?

Diskussion i 'Allmänt' startad av chrippe7, 14 maj 2012.

1. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Idag åkte jag in till butiken för att DOA igen då högtalarna va spräckta, då får jag prata med butikschefen som säger att jag inte har någon DOA-rätt för att telefonen köptes i April och då har den gått ut för länge sen, och att om man får en ny mobil så får man ingen förlängd DOA-tid trots att både HTC och Tele2 säger det i sin support. Jag försökte påpeka detta för honom men han var otroligt arrogant och otrevlig, jag kände mig i princip hotad, så det sluta med att jag var tvungen att lämna in telefonen för att den ska på service(!) trots att den är 1 dag gammal. Imorgon(idag) blir det till att ringa Tele2 och skälla ut dom jävlarna och få prata med någon högt uppsatt, jag vill inte skälla ut någon men med Tele2 måste man göra det för att få sin vilja igenom.
    Är det något alla mina polare vet är det att man inte jävlas med mig för då tar jag allt till extrema gränser och hämnas på så många olika sätt, och jag lovar om inte Tele2 gör något för att kompensera detta, då kommer jag jävlas med dom på sätt som dom aldrig kan föreställa sig..

2. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Men shit, lugna ner dig.

DOA finns som sagt inte i lagen, vissa företag har det som luddig benämning på att "byt ut direkt" för att underlätta för sin personal. Ursprungsdatum för köp gäller som garanti, dvs det datum du skrev kontrakt för din första telefon. Att telefonen byttes ut "till en ny" dagen innan idag spelar ingen roll, ursprungsdatum gäller.

Säljaren har i min värld inte rätt att tvinga igenom en hävning av köpet, dock får säljaren reparera varan eller byta ut den till likvärdig om säljaren vill. Att du fått den utbytt tidigare har ingenting med någonting att göra, den här gången valde säljaren att lämna den på reparation och det har säljaren rätt till. Du får godta detta, eller vackert gå hem med en trasig(?) lur.

Du har inte rätt skadestånd (förutsatt att produkten inte har skadat annan egendom), men vid gödkända reklamationer har du rätt till ersättning för transport. Kvitto måste i så fall uppvisas (buss/tåg/fraktsedel), det brukar begränsas till 150-200kr, annars är det inte rimligt (i annat fall är det billigare för säljaren att skicka bud, eller be dig betala porto och lägga på låda). Att komma in och begära 500kr i milersättning fungerar inte, och det kommer inte ARN gå med på heller. Du måste prata med säljaren innan sådana krav ställs för att se vad som är mest lönsamt för denne.

"Bring them hell" innebär egentligen gå till butik --> bli nekad det du vill --> skrika --> bli nekad det du vill --> skrika mer --> gå därifrån --> kontakta ARN --> ARN säger efter ett par månader att du får 200kr i reseersättning.

Eller kontakta media, vilka du kanske inte ska räkna med blir speciellt upphetsade av dina 7-8 godkända reklamationer och där du fortfarande inte önskar häva köpet. Häva köpet är normalt sett "sista steget" för ett företag att bli av med ett problem eftersom problemet då stryks för gott, vilket i detta fall borde ligga i ditt intresse. Detta anser nog media också.

Last edited: 18 maj 2012
    Kurt gillar detta.
  3. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Håller väl med i det mesta av det du skriver. Vad media möjligtvis skulle kunna vara intresserad av är kvaliteten på HTC:s flaggskepp. Vad jag noteat är det rätt många som klagar på än det ena än det andra. Men bortsett från det lär man nog inte tycka att butiken gjort särskilt mycket fel.

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2

4. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Absolut, men detta fall blir isf en del i ett större reportage kan man hoppas. Det värsta TS kan göra är att fortsätta reklamera varan utan att häva köpet gång på gång på gång, vilket kostar säljaren väldigt mycket. Olkart om detta innefattas av "bring them hell", snarare "bring hell upon myself". Detta förutsätter såklart att reklamationerna är godkända, att säljaren inte väljer att gå vidare och tvinga igenom ett hävt köp o att man själv kan vara utan telefon 4v åt gången.

5. hajdii

hajdii Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Här är en till som har tröttnat ordentligt på Tele 2.

Har haft abbonemang som funkat finfint tills i början av April när internet la av på den med jämna mellanrum. Har sedan dess ringt och pratat med dem säkert 15 gånger men det blir ju aldrig bättre :( Har startat om uppkopplingen, har fått nytt simkort, provat (både det gamla och det nya) simkortet i flera olika mobiler - ingenting funkar. Har nästan två år kvar på abbonemanget (förnyade det i Februari). Kul.. :(

De senaste två veckorna har det hänt ett par gånger (tjugo? trettio?) att jag inte kan ringa eller ta emot samtal samt skicka sms. Bor mitt i Malmö.

Deras "lösning" är oftast ett par månaders fri surf - vad ska jag med till när jag inte kommer ut på internet? Eller så säger de (efter att pratat med dem i en kvart) att "vi har just nu störningar i Malmö, beräknat vara åtgärdat då och då" - men det blir det aldrig. Så fruktansvärt trött på dem.

6. Bjarne

Bjarne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Det där beror på att deras nät är överbelastat, problemen började i samband med deras maxi-kampanj. Det har ingenting med lokala problem att göra, det är lika på många platser i landet... Finns för övrigt en tråd om detta någonstans här på swedroid...

7. gizmo

gizmo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Här -->Spontandör din datatrafik? [Tele2]

8. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 150
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Har också Tele2 men kan inte kännas vid problemen som nämns här. Visst, tillfälligt nån gång men aldrig nåt som hållt i sig längre tid.

Sent from my Lumia 800 using Board Express

9. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Hur har det gått?