Jag kan meddela att hos
Tele2 så dyker inte själva VoLTE symbolen upp i statusfältet på Samsung S7.Detta trots att VoLTE (VoLTE ="Voice Over LTE" samtal över 4g nätet, LTE är ett annat namn för 4g) är påslaget och aktivt både på telefonen och abonnemanget.
Jag bytte nyss från Telia där den symbolen syns om VoLTE är aktiverat och ringde därför
Tele2 kundtjänst och frågade om VoLTE var aktiverat på abonnemanget vilket det var enligt dem. Frågade då varför inte symbolen dök upp och det hela satte igång ett ärende som innebar flera timmar i ett antal olika samtal med supporten som var lika frågande de varför det inte fungerade.
Efter ett antal eskaleringar uppåt till de som sysslar med svårare fall så visade det sig att utvecklarna hos
Tele2 medvetet valt att inte låta VoLTE indikeringssymbolen visas i telefonen utan den är avaktiverad i mjukvaran hos
Tele2 till skillnad då mot Telia med precis samma mjukvara där symbolen istället är aktiverad och fungerar som avsett.
Naturligtvis talar de inte om detta för sin egen kundtjänst, inte ens tekniska supporten visste.
Därav den förvånande frågan hos kundtjänst,(va finns det en symbol för det) men när jag förklarade att jag hade nämda symbol hos Telia men inte
Tele2 med samma telefon, så fick de undersöka varför och detta fick eskaleras till högsta supportnivån innan svaret kunde ges.
Hos
Tele2 får man i nuläget helt enkelt kolla om vanliga 4g symbolen syns under samtal, gör den det så går samtalet över VoLTE.
Att man kanske körde detta ibörjan när man testade är en sak men nu är det dags att
Tele2 aktiverar symbolen igen då det är av värde för en del av oss som mig exempelvis att veta om man kör VoLTE eller ej.
Åtminstone på de telefoner som stöder det som Samsung, vet att det visserligen finns andra telefoner som Iphone som saknar den indikeringen helt.
Men då kan man skriva en förklaring om att ikonen inte finns hos Iphone alls istället för att plocka bort en funktion det finns behov av för oss som har telefoner där indikeringen finns.
Detta vill man veta därför att ibland missar man samtal på att det går bort några ringsignaler när telefonen kopplar om från 4g till 3g eller 2g eftersom samtal inte fungerar i 4g utan telefonen måste då byta nät från 4g till 3g eller 2g under samtal när VoLTE inte är aktivt.
Har man då den aktiva VoLTE symbolen synlig så vet man också att samtalet kopplas utan fördröjning och tappade ringsignaler som annars sker utan VoLTE då det bara är via VoLTE som samtal går över 4g.
Väntar man viktiga samtal fick man då innan VoLTE fanns tillgängligt helt enkelt manuellt ställa telefonen i 3g eller 2g läge istället för 4g, detta för att slippa ifrån fördröjningen när telefonen annars bytte ned sig från 4g vilket annars är det normala driftsläget om man vill använda data.
Så en av de stora poängerna med VoLTE är att slippa just denna omkoppling med fördröjningar förutom då den bättre samtalskvaliteten och att data fungerar ostört med full 4g hastighet även under samtal.
Det andra skälet är att under VoLTE så fungerar som sagt 4g data även under samtal vilket gör att man kan fortsätta att använda data effektivt under samtal vilket sällan fungerar bra under 3g och inte alls med 2g.
Click to expand...