För min del tycker jag detta är rätt drag av
Tele2. Dock är det ju värt att påpeka att tidigare former med "förhöjd månadsavgift" ju också är avbetalning av telefonen. Regelrätt subventionering började ju avskaffas då detta system infördes - traditionell variant av det är ju när telefonkostnaden är direkt inbakad i abonnemanget utan att det syns, t.ex genom höga månadsavgifter och samtalskostnader.
Genom att unbundla telefon och abonnemang vill jag hävda att det även tillåter att marknaden öppnas upp, d.v.s att urvalet blir större eftersom det minskar operatörens roll i mobildistributionskedjan. Det konventionella sättet att sälja på är ju att en operatör tar in ett antal mobilmodeller som den räknar med säljer, vilket begränsar utbudet medan en separation av telefon och abonnemang ihop med överflytt av försäljning av hårdvaran till rena försäljare av detta (jämför t.ex TV-apparater) även medger ett ökat utbud. Det finns ju ingen operatör som t.ex vill branda enheterna och som har full kontroll över vad som säljs.
Detta märks dock inte direkt men på sikt kommer det att bli uppenbart eftersom försäljningen av hårdvaran lär flyttas över mer och mer till renodlade "mobilbutiker" i högre grad än idag, alltså olika elektronikåterförsäljare som även satsar på olåsta enheter. Det innebär mindre operatörsbutik, mer The Phone House s.a.s. Eftersom mobilpriset blir synligt ökar det också pressen att erbjuda prisvärde. I den traditionella modellen är det ju operatörerna som "äter" en del av priserna eftersom tillverkarna vet att det är den huvudsakliga distributionsvägen, vilket även medger rejäla påslag (märks tydligt i USA exempelvis). På en marknad där kunden betalar fullt pris för mobilen utan att en operatör går in och subventionerar eller bundlar blir det då ett ökat tryck mot lägre prisnivå. D.v.s det blir svårt att sälja en enhet för 7000 kronor om konkurrenterna tar 5000 kronor för motsvarande produkt.
Jag är all-in för att köpa min mobil i butik A och sedan gå till
Tele2 exempelvis för abonnemanget istället för att vara inlåst i så mening att mitt val "begränsas" till av
Tele2 tillgängliga produkter enbart för att man uppfattar det som attraktivt med en liten subvention.
Som sagt, jag tror att detta kommer att bli lyckat på sikt.
Click to expand...