Tele2, Sverigs sämsta kundservice

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Cire, 9 apr 2012.

1. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Inte fått något samtal ännu men måste ändå ringa in snart för jag ska föra över numret till tre. Kul grej iaf att jag har bra mottagning i mitt hus med 3 men med tele2 har jag knappt något och ibland går de inte ringa mig. Sjuk skillnad ändå.

2. Jani

Jani Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

MINA ENHETER

Operatör:
    GiffGaff
    Vore intressant med en uppdatering,om nu chefen ringer eller inte.

3. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Jag ringde in nyss förövrigt för att porta mitt nummer och fick prata med en kille och frågade direkt efter vi var klara med det om någon chef var inne så kunde jag likväl ta det nu då.

Men ingen chef var tillgänglig men tjejen jag pratat med igår hade iaf skrivit i noteringen som de får upp att en ansvarig skulle kontakta mig och killen jag pratade med nu efter att även han hört historien skulle påminna henne om att skriva en bättre förklaring så den ansvariga skulle ringa mig.

Tyvärr hade de inte hunnit fixa mitt nummer så måste ändå ringa tillbaka en gång till.

4. KingLouie

KingLouie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Jo, då är jag med! :P

5. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Ok, sista uppdateringen förhoppningsvis.

Jag ringde idag ang portning till tre. Ang det så sa dem i the phone house i måndags "de tar någon dag max" och i tisdags när jag ringde sa han att de bör vara klart på torsdag vart de ändrat till nu idag att "de tar en vecka minst". Skön att dem har koll på hur de fungerar.

Iaf fick jag prata med en avdelningschef nu och de ska bjuda på portningsavgiften som skulle vara en halv månadskostnad för mig tydligen. Dock sa de i TPH när jag pratade där att de kostade 250 kr och en halv månadskostnad för mig är 180 kr på de abonnemanget så jag blir inte förvånad om jag kommer bli tvingad att ringa upp dem igen.

6. AlexE

AlexE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Fick en fatura där de räknat fel på ca 1200:- dvs för mycket. Det tog 4 personer på kundservice (efter 35 min telkö) 2 timmar att lista ut att de inte kunde se problemet och efter mycket om och men kopplade mig högra upp i pyramiden. De på kundservice var trevliga men verkade tyvärr inte besitta någon direkt matematisk kompetans. Blev som sagt kopplad till någon högre uppsatt och även där möttes jag av felaktiga uträkningar.

Efter det att jag redogjort min uträkning och förklarat att den summa de ville ha var orinlig så insåg denna person att fakturan faktiskt var helt felaktig och att de poster som fanns med verkade vara tagna ur luften och ditsatta lite på måfå.

Till slut blev summan rätt och jag blev kompenserad med ett antal månadavgifter.

En eloge till att de var väldigt trevliga hela tiden. Känga till uträkningar och sättet fakturan framställts på.

Lite oroväckande är att en faktura kan bli så pass fel att de som skickat denna inte kan tyda den..

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

7. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Så hade jag första gången ungefär, dock bara kanske 300 kr felräknat. Men jag satt alltså och förklarade för 2-3 st olika varför de va fel men de förstod inte.

8. AlexE

AlexE Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Hur löste det sig i ditt fall? Tog de sitt ansvar och löste detta? Har hört om folk som promt fått betala för att undvika ev. Inkasso och dyl.

Detta kan ju hända alla sorters abmn med mer eller mindre rörliga månadskostnader vilket är trist. Gäller att kolla speccarna medföljande fakturan innan man betalar. Jag kommer nu att bli bra mycket bättre på detta, oavsett operatör etc.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Last edited: 12 apr 2012
  9. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Det är väl inte så kul, men inte konstigt heller eftersom de har olika nät.

Har du provat GSM eller enbart 3G?

10. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

De fakturerade mig 300-400 mer och jag hade redan betalt. Det var 2 första fakturorna jag betalade högre när jag tecknat abonnemang men sen när 3e kom som var rätt så insåg jag att de gjort fel. Så fick bara betala mindre sen.

Jag har provat båda med tele2, och jo jag finner det små roligt med tanke att för 4-5 år sedan hade jag inga problem med mottagning i samma hus men sen 3 år tillbaka har de varit skit. Trodde därför att de kunde vara samma med 3 men inga problem här.

11. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Sitter också och bråkar med Tele2 om en felaktig faktura, dom fakturerar mig för ett abonnemang och telefon som är uppsagt. Jag har hittills väntat i 40 minuter, och har fortfarande en beräknad väntetid på 10-15 minuter. Det började med mellan 30-40 minuter. Så vi får se hur länge jag måste vänta!

12. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Tele2 är en klass för sig själva. De ligger ungefär på samma nivå som Com Hem gör, dvs med enbart missnöjda kunder osv.

Det är lite synd, det var bra på Comviqtiden :(

13. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 209
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Ett tips är att gå in på sociala medier, tex Facebook, gå in på Tele2:s sida och lägga fram problemen där. Då ringer de tom upp dig eftersom effekten på en missnöjd kund är så mycket större. =P

Om de inte hanterar ditt problem så kommer snöbollseffekten igång och det är det sista de vill :)

mikaelgo gillar detta.
  14. CML

CML Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Deras kundservice är verkligen under all kritik, och speciellt vill jag slänga en känga till Brightpoint.

Vet inte om det dykt upp i tidigare trådar, men hur leveranserna sker är ett skämt. Jag tipsade min kompis om maxi, efter att själv ha beställt en htc one x, vit, med leveranstid på 1-2v och han beställde några dagar efter mig med uppskattad leveranstid 3-4veckor. Han fick sin på 5 arbetsdagar. Jag har fortfarande inte fått min.

Ringde för att fråga hur det kommer sig att deras leveranser sker slumpmässigt, och fick prata med en tjej som redan efter mitt hej var skitsur (antar att många ringer och är arga, men det motiverar inte ett otrevligt bemötande).

Tjejen på brightpoint började sedan säga att jag har fel och upprepade 3 gånger: "den som beställer först får telefonen först", trots att jag talade om för henne att jag VET att det INTE är så. Tillslut bad jag henne sluta läsa upp sina fördefinerade svar och då lackade hon ur totalt. Under sin utläggning att det gör hon visst inte, råkade hon säga att vissa ordrar prioriteras (försägning?), men när jag frågade varför vägrade hon svara.

Min leveranstid skulle nu ha ändrats till 3-4v. Detta är ett skämt och fruktansvärt oproffsigt av tele2 och brightpoint.

Om inte kunderna vet det redan, så har dom iaf någon prioriteringsordning som man inte blir notifierad om! Det tycker iaf jag är otroligt respektlöst mot oss som konsumenter!

15. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Samma här. Inte för att jag lider med de som har problem men Tele2 är inte bara skit. Har aldrig haft större problem med täckning eller tjänster. Fakturorna har alltid varit korrekta. Paketen man köper till aktiveras snabbt. Kundtjänsten kan sina saker för de problem jag haft.

Sist hade jag kontakt med dem då Lumia 800 har det lilla SIM-kortet och min gamla telefon det stora. Ringde och kollade om man kunde skynda på aktiveringen av det nya kortet och fick tipset att man kunde logga in och göra det själv. Efter 30 minuter var kortet fungerande!

Har däremot haft REJÄLA problem med 3 och Comhem. 3 hade vi som företagsabonnemang ett tag men efter ett år böt vi snabbt som attan. Tele2 fick ta över. Funkade bättre över lag.

16. LaRoux

LaRoux Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Det enda jag har att säga är -

Är man duktig på teknik och folk, har jobbat med tkenisk support eller kundtjänst tidigare, så är det lättare att bara ringa en felaktig ingång och så snart man får tala med någon, göra jobbet själv. Det om något är helt sjukt, och har hänt mig ett antal gånger vid kontakt med Tele 2.

17. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tycker det är ganska kul att lära ut fakta och hur telefoner funkar till kundtjänstpersonal. Sen när man lärt dom det relevanta så kan man gå vidare och säga till vad dom ska göra för att ens tjänster ska fungera eller hur dom ska göra för att lösa sitt problem :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

18. LaRoux

LaRoux Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja, alla blir vi underhållna av olika saker. Att jobba åt andra är inte ett av mina favorit nöjen.

19. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 376
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att inte jobba åt andra är väl svårt om man inte ska driva ett eget företag? När man jobbar på en kundtjänst så ska man inte som kund behöva säga åt vad personen man pratar med ska göra. De borde själva kolla upp det om dom inte vet istället för att säga att dom inte kan :)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2

20. matti.vx

matti.vx Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Måste erkänna att jag jobbade ett väldigt kort tag på Transcoms Tele2-avdelning i Strömsnäsbruk (det var hårda tider)...
    Blev nästan chockad över hur kunderna behandlades, och det vi fick 'lära oss' under träningen var inte så hoppingivande heller... Men så måste man också tänka på de stackars människorna som jobbar där - Arbetsmiljön är under all kritik. De flesta inhyrs från bemanningsföretag och får en ny arbetskontrakt varje månad (detta lyckas de med genom att ändra arbetstiden varje månad - Ibland 100%, ibland 75% osv), så alla är skiträdda att förlora sina egna jobb. Och hela företagskulturen doftar 1984... Man är så rädd för att inte göra vad som förväntas av ledningen (ledningen som aldrig behöver prata med kunden, och som skiter i den). Många märkliga regler och sådant också.
    Jag bryter formodligen mot flera av dem nu, eftersom jag säger hur det är. Men men.

De tar ungefär 95% av alla som söker - för att folk slutar så fort. Och de verkar riktar in sig på dem som haft svårt att hitta jobb under en längre period - de tar verkligen vem som helst. Det var många som hoppade av redan under 'utbildningen'.

Min historia slutar med att jag blev allvarligt sjuk. Fick gå och prata med HR-människan. Då fick jag beskedet att jag antingen kommer till jobbet och jobba fullt normalt IMORGON eller så får jag 'lämna företaget'. Så klart var det omöjligt att bli botad under en natt - så jag fick gå, och eftersom jag var en slav (inhyrd) kunde de göra så och slippa betala. De tog upp att de redan varit missnöjda med mitt arbete eftersom jag varit 'för snäll' mot kunderna.

Sedan ringde bemanningsföretaget upp och blev skitarga på mig för att jag gått och blivit sjuk. HUR kunde jag göra detta?!

Så ja. Transcom är inget att ha. Och kommer aldrig mer ha med Tele2 att göra.

mikaelgo gillar detta.