Dock köper eniro, hitta osv in registret från operatörerna om detta. Det operatörerna gör är att lägger numret offentliga listan och då när eniro, hitta m.fl uppdaterar registret dyker man automatiskt upp. Om nu comviq sagt "nu är det fixat" så har man förmodligen menat tekniskt sätt bara lagt numret som offentligt,alltså tredje part får ta del av nummer och vem som äger det. Jag är en sådan som hatar samtal från försäljare efter kl17.00, enda sättet för att slippa dom till 98% är att man har sagt till sin operatör att man vill ha hemligt nummer i listan dom säljer. Inte ens ratsit ser detta eller polisen, skatteverket OM någon av parterna sparat det manuellt Någon gång givetvis. Så där ifrån har jag ändå fått veta hur det funkar. Sen stämmer det, vill man nu ha numret hos eniro m.fl, ta kontakt med det bolag såsom hitta/eniro.se direkt. Operatörerna har nog(vad jag vet) ingen plikt i sig att publicera numrena på sådana hemsidor som har nämts.
Det stämmer inte helt. Hitta.se använder sig av Bisnode för operatörsinformation. Källa: Om oss | hitta.se
Ja om man skall va petig med detaljer kanske [emoji16] men rent krasst så är det lite "kapital förflyttning" mellan företagen så alla blir glada för tjänsterna. Inte är något gratis här inte för företagen.
Det är en stor skillnad mellan att få informationen direkt från operatörerna och vad Bisnode erbjuder. Men nog om det (lite väl OT). Nog har man koll på den biten, ingen nämnd ingen glömnd.
Intressanta diskussioner! Nummerupplysningar köper in listor på olika sätt, men som standard är du i operatörernas system alltid satt som ”Synligt för nummerupplysningen”. Inga uppdateringar sker i realtid från operatörerna och vill man ändra något är det givetvis nummerupplysningen man ska vända sig till direkt Förutom om man vill markera sitt nummer som ”Dolt för nummerupplysning” i operatörernas system. Hos Tele2 kan telefonsvararen enklast avaktiveras genom att man kontaktar kundtjänst via mail, chatt eller telefon. Samma bör gälla Comviq.
Undrar bara en sak som ni Tele2kunder kanske kan svara på. Varför ska man välja Tele 2 istället för comviq om man är en normalförbrukare av surf? Comviq är 54 kr billigare, 1 gig mer surf (5 gig mer i nuläget), och har avsevärt billigare utlandspriser. Sedan har jag för mig att comviq även har bättre täckning trots samma ägare, i och med att de delar 3g med telia? Men det kanske tele2 också gör, mycket svårt att finna info om det. Finns det någon anledning som talar för Tele2 som jag missat?
Varför skulle Comviq har bättre täckning än Tele2 ? Comviq är en del av Tele2, tänk även på att de delar inte 3G med Telia till 100 % då Telia sedan en tid tillbaka har ett eget 3G nät.
Tele2 äger o marknadsför Comviq, så Comviq använder Tele2s nät, vilket gör att du använder N4M för 2G o 4G samt den delade 3G täckningen på 2100 bandet mellan Telia o Tele2 som kallas SUNAB. Tele2 har t.ex. extra datakort som gör att du kan ha ett SIM-kort i en surfplatta o använda samma abonnemang som du har i din telefon gällande surfen. Eller om man vill ha lite mer surf
Tack. Men andra ord är då täckningen identisk mellan de två. Så möjligheten till ett extra-SIM är alltså det enda som talar för Tele2?
Ja, det är identisk Nja, Du kan använda mer EU surf med Tele2. Normalt sett med Comviq kan du bara använda 9GB surf om du har deras 20GB surf inom EU, resten är inom Sverige. Med Tele2 kan man använda upp till 30GB surf inom hela EU, beroende på hur mycket surfmängd du har totalt, men har du 30GB eller mindre i total surfmängd per månad kan du använda den inom EU också. Och längre öppettider för kundtjänst via telefonen
Jag bytte från Tele2 till Comviq och fick ju då mycket billigare per månad. Jag har för mig att de sa att man inte heller kan betala på samma sätt via telefon som med andra abonnemang. Annars har jag inte märkt någon skillnad alls. Jag fick ringa och säga till om att de skulle koppla in VoLTE när jag hade bytt för det hade jag ju hos Tele2. och det kopplade de in på stört medan jag väntade, inga problem! Så nu är det bara WiFi röstsamtal man väntar på!
En fråga! Ska åka utomlands, Danmark & Tyskland, och undrar hur det är med samtal i landet till svenska mobiler som befinner sig i landet! Säg att jag & en kompis åker men kommer ifrån varann & vill ringa varann, är det gratis då?! På Comviq.se står det att samtal från Tys/Dan är gratis till Sverige,hoppas ni förstår frågan :-)
Comviq har förklarat det väldigt bra tycker jag: Destination Fritt Från EU, Norge, Island och Liechtenstein till Sverige Fritt Inom EU, Norge, Island och Liechtenstein Fritt Från EU, Norge, Island och Liechtenstein till övriga Ej fritt Från Sverige till alla länder Ej fritt Vad innebär ”fria samtal, SMS och MMS inom EU”? Trafik från ett EU-land hem till Sverige: fritt Trafik från ett EU-land till ett annat EU-land: fritt Ta emot trafik från Sverige när du är i ett EU-land: fritt Trafik från Sverige till ett EU-land: ej fritt Trafik från ett EU-land till övriga världen: ej fritt Trafik inom EU-land: fritt
Har comviq kontantkort och S7 med Nougat men de samtal jag haft har jag inte sett någon VoLTE / HD icon ??? måste man ringa till comviq kundtjänst för att aktivera det?
VoLTE ikonen kommer du inte ha med Tele2/Comviq, dem har valt o inte visa den. Jag har dock inte hört något om att dem tänker aktivera VoLTE for kontantkortskunder än
Nej även möjligheten till ”obegränsad surf” skiljer. Det i kombo med ett gratis extra datakort är mycket användbart.
Är det någon om det går att finna täckningskarta med frekvensband för tele2? Det är nämligen så att jag provade ett tele2 simkort i en telefon som har begränsad frekvensstöd för LTE. Jag kunde ansluta till Telenor men inte Tele2, som jag förstår så delar de två på 4G nät.
Det sämmer att dem delar själva täckningen. Du kan ringa till Tele2 (0772252525) och prata med dem. Dem kan uppge vad för frekvensband som används i ditt område. Det var inte så att du med Telenor anslöt dig till 3G nätet?