[Tele2] Tråden om Tele2

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Cupcakes, 10 jun 2013.

  1. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Du är ute och cyklar. Om det inte finns några operatörer under namnen Comviq, Vimla, Halebop eller Hallon hos PTS, så är de inga operatörer, inte heller MVNO. Det finns heller inga företag registrerade med de namnen. Däremot finns varunamnen registrerade hos resp operatör. Hur de arbetar inom resp operatör förändrar inte något alls i detta avseende.

    Comviq blir inte en företag/operatör för att Tele2 utbildar sin personal att ljuga om Comviq som företag och operatör.

    Många företag säljer produkter under olika namn. Det är inget ovanligt. Det förekommer nog i alla branscher.

    MyBeat, Fello, Lycamobile och Wifog är däremot både företag och MVNO.

    PS. Företaget du länkar till har många fel i sina listor coh har inte visat nåt intresse för att rätta. Listorna är fulla av rena sakfel och gammal information.
     
    Last edited: 29 dec 2018
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det är kanske dags för Swedroid och ha en sida som visar rätt info om operatörer, underoperatörer och virtuella operatörer, etc. Det hade hjälpt till en stor del.
     
    induktion och 6150 gillar detta.
  3. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Om just svenska MVNO finns en bra lista här:

    https://www.telecompaper.com/research/mvno-list/sweden

    Där kan man också se avslutade MVNOs.
     
    GunnarWik och night77 gillar detta.
  4. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Någon här som är kund hos Tele2, och som har beställt telefon från Tele2 under black friday (/slutet av november) och fått;

    A: någon faktura för delbetalning av telefonen?
    B: enheten synlig under "mitt tele2" på tele2.se?
     
  5. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Inte kommit något hos mig heller.
     
    Glis gillar detta.
  6. tontmobil

    tontmobil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2011
    Inlägg:
    1 600
    Mottagna gillanden:
    471
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Tror att det står att den är färdigbetalad eller något liknande trots att jag ha inte betalat av någonting
     
    Glis gillar detta.
  7. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    För mig så ligger en annan telefon köpt tidigare i Mitt Tele2, och det står att den är färdigbetalad. Nya telefonen syns inte alls. (Förutom att den är levererad.)

    När man beställde så stod det att det bara gick att välja avbetalning av telefonen på 12 eller 24 månader vid beställning. Och att man får ändra till att betala hela i Mitt Tele2 om man vill betala den direkt. (Jag ser inte alls någon inställning för det.)

    Ser att Tele2 dragit 159 kr på autogirot igår. Och bara den fakturan syns i Mitt Tele2. Hade förväntat mig att det drogs för telefonen också nu i december. o_O
     
  8. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Beställde en S9 på BF och tre Samsung plattor några veckor tidigare. För några veckor sen dök det upp pappersräkningar i posten för de två av plattorna. En sa jag till om slutbetalning för nästan direkt efter köpet och efaktura har jag annars haft i ett par år. Aja Tele2 får väl bestämma sig vad dom vill ha och skicka fakturor. [emoji1]
     
  9. bedinooo

    bedinooo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2018
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2
    borde e-sim komma till comviq också nu när tele2 håller på att utveckla tjänsten till januari eller kommer det dröja ett tag tills de implementerat det i comviq?
     
  10. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det dröjer säkert ett bra tag innan det blir tillgängligt även för Comviq. Troligtvis när e-Sim blir mer utspridd och alla operatörer använder det så kommer det även till dotterbolagen, det måste finnas skillnad mellan premium och lågpris operatör.
     
  11. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Som vi har konstaterat tidigare så är alltså Comviq INTE ett dotterbolag till Tele2 utan en avdelning inom Tele2 med uppgift att marknadsföra en billigare produkt för Tele2. Comviq är således inte heller en separat operatör. Däremot står det Tele2 helt fritt att, där det fyller något propagandistiskt syfte, INTE inkludera vissa funktioner för deras Comviq-kunder. Jag kontaktade Comviqs support om eSIM, och de visste inte just nu när det skulle inkluderas hos dem, men det kommer.
     
    induktion och Cupcakes gillar detta.
  12. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

  13. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag kunde se hela artikeln för typ en timme sen utan att vara PLUS abonnent. I vilket fall som helst är det låst nu.

    Det handlar om en stor härva där folk beställde mobiltelefoner/surfplattor med BANK ID där ofta är det "målvakter" som står för det. Tele2 skyller också på hur PostNord hanterar det då är det viktigt att man legitimerar sig för att hämta upp telefonerna. Tele2 uppger att samtliga telefoner är nu spärrade och ingen av de som blev drabbade kommer att betala något. Dessutom så har Tele2 ringt till de personerna som har fått sitt ID kapad eller där deras Personnummer använts.

    Jag kan också se i PostNord Androi app att BANK ID identifiering är ur funktion! Det står tydligt med text längst upp.
     
    Mundane gillar detta.
  14. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    På så vis. Tack så mycket.
     
    night77 gillar detta.
  15. Hanseman

    Hanseman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2014
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    252
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Google Pixel 6A
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Tror att ni missuppfattat lite. Jag har tillgång till artikeln och där påpekas noga att inga bankid är kapade däremot har personid/adresser kapats/använts. Så här tolkar, tror jag det gått till. Bedragare beställer mobil i kapat namn, får paketid i beställning/mail. Därefter hämtas paketet ut av en målvakt som knappat in paketid i sin postnord app och därefter identifierat sig med sitt eget bankid som inte på något sätt är kopplat till den kapade personen. Har själv hämtat ut paket med appen och märkte inte någon koppling mellan paketeras adress och inloggadt bankid. Antagligen därför möjligheten är avstängd.
     
  16. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är inte så att namnen på mottagaren och personen som identifierade sig med sitt BankID behövde stämma överens? Om inte är det ju en dålig lösning som inte alls är speciellt säker
     
  17. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Låter mycket märkligt! Har själv tyckt att det är konstigt att dom ändå inte tar ID på den som hämtar ut paketet efter man signerat.
     
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Precis! Det tog jag för givet att namnet på BankID skulle matcha adressaten. Annars är det ju rent otroligt osäkert!

    Då är ju vitsen med att identifiera sig med BankID helt borta om man ändå måste ha vanlig ID.
     
  19. Evian

    Evian Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    781
    Mottagna gillanden:
    279

    MINA ENHETER

    Nja den stora vinsten för mig är att jag och min fru kan hämta varandras packet medan nån av oss är förbi affären. Och då utan att behöva trixa med att ta varandras körkort/pass först.

    Jag har ju alltid med plånboken med körkort i fickan så då kan jag ju ändå identifiera mig med det.
     
    Asawi gillar detta.
  20. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Tele2 har så man skriver in personnummer, telefonnummer och e-post och Tele2 skickar till folkbokföringsadress. Så har Tele2 tyckt att det räcker som säkerhet för att veta att beställaren är den enda som kan hämta ut mobilen. Och beställaren behöver visa ID för det är den tjänst (postpaket inte varubrev) som Tele2 har betalat för och anser sig ha rätt till.

    Postnord anser sig däremot inte ha någon skyldighet att behöva kolla leg på personen som hämtar paketet för att visa att det är rätt mottagare. Tele2 får skylla sig själva om dom är korkade nog att skicka paket med Postnord, anser Postnord. Det är inte Postnords problem.

    Så bedragaren letar upp personnummer, namn och adress på folk, skriver in den personens personnummer men sitt eget mobilnummer. Bedragaren får upp paketet i Postnords app i sitt nummer. När paketet är hos ombud så hämtar bedragaren upp paketet och visar sin app där han skrivit in sitt bankID. Men bankID verifierar bedragaren mot bedragarens telefonnummer. Så det visar bara att personen som hämtar paketet har det telefonnumret. Inte att personen som hämtat paketet stämmer med personnumret i beställningen, (det vet inte ens Postnord).

    Måste nog ha gått till så.

    I praktiken har det handlat om att bedragarna beställt mobiltelefoner och surfplattor
    från Tele2 i ovetande personers namn och lyckats hämta ut dessa utan att visa ID hos
    postombuden - genom att använda Postnords app där man i förväg kan legitimera sig
    med bank-id.

    Hur bedrägeriet gått till är fortfarande oklart men Postnord och Tele2 hävdar att felet
    ligger hos den andra parten.
    - Vid köp via Tele2s webbsida har respektive postombud som ansvar att genomföra en
    korrekt id-kontroll vid utlämning av paketen. Hur id-kontrollen går tillväga kan vi som
    operatör inte svara på, säger Louise Ekman, pressansvarig på Tele2.

    Postnords säkerhetschef Alexis Larsson säger i sin tur:
    - Det har ingenting med appen att göra över huvud taget. Här är det bedragare som har
    lyckats göra en beställning från en e-handlare vilket har lett till att vi har fått hantera
    hundratals paket som inte ska vara i våra system över huvud taget.


    Offret vet ingenting förens ett par veckor senare då får offret ett brev som säger "Vi är bisnode, Tele2 har tagit en kreditupplysning på dig bla bla bla".

    Tele2 kräver bankID vid köp, men bara för köp över 5000 kr som är på avbetalning. Så det går bra att beställa en P20 Pro utan bankID. Men inte en Mate 20 Pro. Vilket känns som en korkad lösning - när dom borde kunna ta bankID vid alla köp.
     
    Last edited: 6 jan 2019
    Moby gillar detta.