[Tele2] Tråden om Tele2

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Cupcakes, 10 juni 2013.

1. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Jag har varit där flertalet gånger och det har alltid varit suveränt bra service och trevligt bemötande. Jag har till och med fått hjälp med saker som inte hade med Tele2 att göra.

Tele2 är lite dyrare än Comviqalternativet. Men du får också bättre service.

2. Francis

Francis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Hej! Vad kul att höra, jag kommer givetvis föra detta vidare!

Vi har senaste tiden fokuserat mer och mer på att erbjuda våra kunder den i särklass bästa servicen av alla operatörer på alla plan. Enligt våra senaste kundundersökningar är vi på en mycket god väg och era kommentarer intygar alltså detta! Istället för att som hos många andra operatörer mäta vår personal i försäljningssiffror mäts de numera efter sin servicenivå som kollas av väldigt regelbundet.

Ingen skall lämna våra butiker med en för hög räkning i onödan (surfar du bara lite skall du ha ett litet datapaket, ringer du lite skall du ha ett rörligt pris). Vi kommer aldrig heller pracka på dig varor eller tjänster som vi inte genuint tror att du har ett behov för (alla telefoner värderas t.ex. lika provisionsmässigt). En viktig del i kundnöjdhetsprocessen är också våra slopade bindningstider. Är du inte nöjd så har du alltid rätt att lämna oss, vilket gör att vi alltid kommer vara redo att göra vårt bästa för att behålla dig som kund.

3. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

När skulle ni ha slutat att mäta försäljningssiffrorna? För mig låter det helt sjukt, troligtvis har ni lagt större vikt vid NPSen än tidigare. Att driva butiker vars syfte är försäljning samt en save desk där merförsäljning är viktigt utan att mäta försäljning skulle ju vara lite konstigt.

Är det samma sak på Transcom?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

4. Francis

Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Ett tydligt exempel är de butiksanställdas löner som har gått från att vara styrda av deras försäljning till att nu främst vara styrda av den kundnöjdhet och servicenivå som säljaren ger, och som nämnt tidigare mäts detta löpande och både individuellt och teambaserat på flera olika sätt. Givetvis mäts försäljningen, de kanaler som vi driver måste vara lönsamma (vilket även innefattar kundnöjdhet), men det klassika trycket hos operatörer på att "sälja sälja sälja" är numera nästan helt bortblåst inom vår organisation.

Transcom är jag inte insatt i, men vår save desk arbetar också först och främst med att göra våra kunder nöjda så att de stannar kvar hos oss och lyssnar även in och för vidare de anledningar som gör att folk väljer att lämna oss så att vi kan göra om och göra rätt framöver.

5. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Så det här med att man på, bland annat, save desk ska driva merförsäljning och se till att kunden väljer Tele2 som helhetsleverantör är borta? Det var ju en stor del av provisionen där tidigare.

För mig låter det mer som en försköning av hur man beskriver det. Sälj och service går hand i hand, genomförs försäljningen på rätt sätt får man nöjda kunder och säljer mycket. Att Tele2, som går förhållandevis dåligt om man ser vad som händer med kunderna, skulle sluta med försäljningsdelen är för mig svårt att tro. Men att man däremot ser till att de som som arbetar i kundfront gör på rätt sätt, är en annan sak. :)

6. Francis

Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Ja, precis som jag skrev tidigare så går givetvis sälj och service hand i hand. Merförsäljning är givetvis en del i detta, men kunden skall aldrig säljas på något som hn saknar behov för. Senaste statistiken visar på att butikssäljarna SÄNKER folks datapaket och ger de billigare abonnemang efter deras behov nästan lika ofta som folk ber om att få ett större datapaket.

Vi vill helt enkelt vara så transparenta som möjligt gentemot våra kunder. Vår kundbas har totalt sett minskat sedan 2015, till stor del p.g.a. att vi sålt av vår fasta bredbandslösning och skaffat en tydligare position på marknaden. Men, antalet mobilkunder har faktiskt ökat kraftigt sedan 2015 (finns att läsa mer om i vår rapport för Q1 2016).

Jag tycker det är jättekul att du kommer med kritik och ifrågasätter vårt budskap! Jag tolkar det också som att du har en negativ bild av oss. Vad tycker du att vi gör fel, och vad kan vi göra bättre?

Last edited: 24 juni 2016
  7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8.378
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tele2 förlorade väl runt 40000 kunder under Q1 2016? Iaf vad jag kan se enligt rapporten du hänvisar till.

Är mest intresserad av hur Tele2 kommit att ändra sig på ett sådant sätt. Kundnöjdhet har man alltid fått att framstå som viktigt, men man har inte gjort så mycket för det. :)

8. Francis

Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    - Mellan den 31 mars 2015 och den 31 mars 2016 har antalet mobilkunder ökat med över 50 000. Förlusten som skett under Q1 består framförallt av fasta bredbandskunder och kontantkortskunder som flyttar till andra alternativ som har lyckats bättre än oss på att ta fram erbjudanden och alternativ gentemot denna målgruppen! (Kudos till er Vimla och Hallon <3)

- Ett tydligt exempel på förändring är som nämnt tidigare våra slopade bindningstider. Detta tvingar oss att alltid utmana oss själva att vara bäst.

- Kundnöjdheten ligger idag (den 23:e juni) på 84.9% vilket är en rejäl ökning jämfört med bara något år sedan. Både Comviq och Tele2 har numera Sveriges i särklass nöjdaste privatkunder enligt SKI men vi är långt ifrån nöjda.

Som du märker tror jag väldigt starkt på Tele2, det är helt okej om du inte gör det! Det är personer som dig som får oss att jobba lite hårdare varje dag. Vi vill så hemskt gärna bevisa för dig att vi kan bli bäst!

Ivan gillar detta.
  9. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8.717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Vill ni att vi som kunder ska vara riktigt nöjda?

Fine .. då vill vi gärna ha följande:

1. Att vi ska kunna spara vår "oanvänd" data till senare utan "bäst före" datum, precis som Vimla! Vi förlorar våran data i slutet av månaden trots att vi har betalat för det!
    2. Att vår data/samtal skall kunna användas i Nordiska länder utan någon extra kostnad, Telia har löst det i Norden och Baltikum, det kan ni säkert göra samma!
    3. Att belöna era lojala kunder med rabatter i form av billigare månadsavgift om man stannar kvar som kund, kanske extra data, subventionerade telefoner, etc..
    4. Att "Mitt konto" på er webbsida/Android Appen fungerar tillfredsställande utan några konstiga avbrott och felmeddelande hela tiden.
    5. Att slå på "Wi-Fi" calling funktionalitet som operatören TRE har gjort :)

stealth.pilot och Ara gillar detta.
  10. tontmobil

tontmobil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    474
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    4G+ finns i Teleborg centrum och i karlskrona, endast på vissa mastar.

Sent from my SM-G935F using Tapatalk

Francis gillar detta.
  11. night77

Mottagna gillanden:
    8.717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Okej, men du kommenterade inte de andra punkterna?

Ara gillar detta.
  12. Ara

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Din punkt 1) är just den saken som får mig att fundera på att byta till vimla. Jag har haft tele2 sen jag skaffade min första mobil 1995..

13. night77

Mottagna gillanden:
    8.717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Har också haft Tele2/Comviq sen 1994 men även kört lite Europolitan ett tag men slutade när det blev Vodafone...

Såklart tycker jag att den data vi betalar för borde INTE försvinna i slutet av månaden utan sparas upp till en viss nivå, kanske 100GB som max.

Francis och Ara gillar detta.
  14. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Mottagna gillanden:
    20.331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För mig har Vimla för lite surfmängd för att jag ska kunna flytta över, bland annat. Sedan har hela familjen Tele2, så det gör det billigare för syrran, som kör kontantkort

Francis gillar detta.
  15. Ara

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Man kan få 10GB + 20GB engångsbonus och överblivet sparas.

16. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, det vet jag. Men dom där 20GB är bara 1 gång, sen har man inte det mer

17. Ara

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Okej, för egen del så gör jag av med runt 4GB/mån och mer när jag har semester, upp till 8-9GB.

Francis och night77 gillar detta.
  18. night77

Mottagna gillanden:
    8.717
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag blev kund hos Vimla för 4 månader sen, jag var faktiskt nöjd förutom med nätkvaliteten där jag bor eller jobbar!

Trots att Tele2 och Telenor delar nät så var hastigheten och pålitligheten dålig när jag byte från Comviq/Tele2 till Vimla, var i kontakt med Vimlas kundtjänst och deras tekniker gjorde en omstart av mobilmasten där jag bor då blev det bättre men efter några timmar var masten belastad igen, pingtiden var bra men kände som att nätet laggade en del. Så fort jag byte tillbaks till Comviq/Tele2 så var nätet pigg för min del och utan några som helst problem, annars hade gärna stannat med Vimla just för att man får påverka en hel del och samtidigt så kan man spara sin oanvända surfmängd!

Francis och Ara gillar detta.
  19. jnsson

Mottagna gillanden:
    20.331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Precis, man har samma täckning, men hastigheten kan skilja sig mellan operatörerna, då det är egna delar vad jag vet

20. Francis

Mottagna gillanden:
    308
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    Ser nu att en del av mitt förra inlägg inte kom med som tänkt, ber om ursäkt för det! Här kommer det inlägg som skulle publicerats:

1) Vi ser alltid över våra erbjudande för att göra de så attraktiva som möjligt för våra kunder. Vi särskiljer oss genom att erbjuda de mest generösa datapaketen till våra kunder (paket upp till 200GB på både MBB och Telefoni). Jag håller med dig om att det vore supersmidigt om man kunde spara sin oanvända data till nästkommande månad och jag skall föra fram att den möjligheten efterfrågas till berörd avdelning.

2) Vi som arbetar på Tele2 vill lika mycket som ni kunna erbjuda detta. Det efterfrågas av våra kunder väldigt ofta. Det som sätter käppar i hjulet för oss är att vi, till skillnad ifrån våra konkurrenter inte är aktiva eller har något eget nät utanför Sverige. Det har t.ex. förts diskussioner med de nätaktörer som verkar i Danmark (TDC, Telia, Telenor, Tre) men så som jag uppfattat det har det funnits en ovilja ifrån alla dessa att nå en lösning (av uppenbara konkurrensskäl). Tråkigt, men så ser tyvärr läget ut!

3) Vi försöker alltid belöna våra lojala kunder, det var inte så länge sedan vi bjöd nästan alla kunder på 50 eller 100GB data varje månad. Det är ständigt kampanjer gentemot lojala kunder (nyligen gav vi trogna kunder 1500kr rabatt på alla telefoner) och många kunder har också fått rabatt på sina abonnemang när de varit kunder länge.
    Dessa kampanjer kommuniceras aldrig utåt, men vill du se över vad som kan göras för just dig som trogen kund är du välkommen att kontakta kundtjänst eller slänga iväg ett PM till mig.

4) Vad är det som inte fungerar här? Lägg gärna ett PM så för jag vidare det till rätt avdelning. Givetvis skall det fungera tillfredsställande för alla.

5) Vi testar just i detta ögonblicket Wi-Fi calling i vårt nät. Vi var faktiskt den första operatören som erbjöd detta på den Svenska marknaden för några år sedan (Appen hette +46) och tillät kunder att ringa via Wi-Fi vart man än befann sig, även utomlands. Appen avvecklades p.g.a. att vi i en period var nere på 0 aktiva användare. Numera finns det stöd i både hårdvara och mjukvara för detta direkt och marknaden är mogen. Därför testar vi just nu funktionen så att det skall fungera tillfredsställande för alla när den lanseras. Jag är lika exalterad för denna möjlighet som dig!

Ara gillar detta.