Telefon i prisklass

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Sladdaren, 8 nov 2015.

Taggar:
  1. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Den har ganska klena specs jämfört med vad man kan hitta från kinatillverkarna. Låg upplösning på skärm bland annat. Vill man köpa i Sverige är det ju ett bra alternativ dock.

2. Sladdaren

Sladdaren Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Nu blir det inte lätt att välja. Den här var också intressant. Iofs lite lite dyrare än vad jag tänkt mig. Lutade mest åt en Doogee innan. Wileyfoxen hade väll 1 gb mindre ram än Doogee men detta kanske inte är märkbart när man använder telefonen.

3. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Tänk på att den har klart lägre upplösning på skärm dessutom. Jämfört med DOOGEE.

4. Sladdaren

Sladdaren Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tack Ara, det hade jag inte ens koll på. Då lutar det åt Doogee igen :cool:

Ara gillar detta.
  5. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

6. sydeu

sydeu Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Jobbar du för doogee? :P Ser inget annat än att du sitter i alla trådar och hyllar ett företag som bland annat ljuger om specifikationerna på sina batterier (och då troligen annat också..)

7. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nej, men jag gillar deras mobiler. Jag skriver om andra tillverkare också, bland annat LG och Blackview. Jag skriver om alla tillverkare som gör mobiler som jag tycker är bra och prisvärda.

DOOGEE har ljugit om batterispecsen och det har jag kritiserat hårt i många trådar. Jag har inte hittat att de skulle ha ljugit om andra specs, har du såna uppgifter eller hittar du bara på att det borde vara så?

8. sydeu

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    hehe okej, har enbart sett alla hyllningar till doogee men det är möjligt att du sagt något bra om någon annan också :)

Försöker man lura kunderna på en av sina specs är det troligt att man gör samma sak på andra, kanske saker som inte upptäckts än.

9. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag har för egen del haft fyra olika DOOGEE-mobiler. Ja, de ljuger om batteriprestandan. Har de ljugit om några andra specs? Nej. Är det ovanligt att kinesiska tillverkare överdriver batterikapaciteten i sina mobiler? Nej, tyvärr inte.

Det skulle jag ha upptäckt vid det här laget om de gjort.

10. sydeu

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    De seriösa företagen har aldrig ljugit om specs:
    Xiaomi,
    Meizu,
    Oneplus
    Kanske missar något men om man vill sikta långsiktigt så gör man inte sånt, därför känns doogee precis som andra kinesiska billiga företag som man inte kan lita på.

11. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är klart att det är helt åt fanders att ljuga om batteriet. Det måste DOOGEE sluta med. Men det förändrar inte att de gör välfungerande, välbyggda mobiler med mycket bra mjukvara, till mycket liten prislapp.

Sen skulle jag aldrig kalla One+ för seriösa. Det håller på med extrema överdrifter regelbundet (2016 flagship killer, patetiskt påstående) och håller på med sina extremt fåniga invits som godtyckligt delas ut. De lovar en massa om snabba leveranser men håller tunt. Mer oseriöst får man leta efter.

Last edited: 9 nov 2015
  12. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Absolut är det så. Nu utgick jag dock från första posten där man ville ha något som var lite bättre än en Sony Xperia (E4?) och någon tipsade även om en Moto G3 med 1Gb/8Gb.

Wileyfox Swift är hårdvarumässigt väldigt lika Moto G3 med 2Gb/16Gb samtidigt som den prismässigt ligger ungefär lika som Moto G3 1Gb/16Gb. Både Moto G3 känns ganska trygga mjukvarumässigt. Moto G3 men sin ganska rena Android och Wileyfox med CyanogenMod.

Wileyfox säljs av Orange och Expansys (vågar nästan sätta en slant på Expansys driver webbshoppen åt Orange) och visserligen tror jag inte de fysisk har sin verksamhet i Sverige men det är iaf EU och ingen risk för tull och moms samt förhopppningsvis enklare vid eventuella garantiärenden.

Vill man ha bäst "bang for the buck" så kan man absolut köpa en "kina telefon", det beror ju lite på vad man är ute efter och vilken risk man vill ta. Jag skulle absolut kunna köpa t.ex. en Doogee eller Xaomi telefon, om inte annat för att jag är nyfiken men skulle jag rekommendera någon som inte är lika telefon-nördig och som bara är ute efter en "prisvärd telefon" så hade jag nog bett dem kika på en Moto G3 eller en Wileyfox Swift. (eller kanske något annat som går att köpa på "vanligt" sätt)

sydeu, Rospigg och Carre_80 gillar detta.
  13. Carre_80

Carre_80 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

MINA ENHETER

Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
  14. Carre_80

Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

MINA ENHETER

Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    värd att veta är att den har ett batteri på 1800mAh vilket vid "normal" användning kan vara i minsta laget. använder du den sparsamt bör du dock klara dig.

15. Rospigg

Rospigg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 173
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Värt att tänka på är ju att det kan vara bra att få en bra upplevelse när man köper en telefon.
    Det finns ju de som är lite mer insatta och inte har något emot att flasha Romar och pilla med inställningar.

Då det gäller garantiärenden så kan det också vara bra att tänka på att man kanske vill handla på hemmaplan. Visst går det att returnera lurar från Kina med, men det är ändå lite mer meck, och det tar lite längre tid.

Mitt råd till TS är att hålla koll efter ett bra erbjudande på hemmaplan.
    I alla fall på ett ställe som har en svensk sida med vettiga kontaktuppgifter.

Själv har jag precis köpt en RedMi Note 2 av @jonassandstrom@jonassandstrom och väntar med spänning på att få hem den!
    Den kommer antagligen passas vidare till något av barnen.

Lite mer off topic, Ara, du måste ju vara Oavsett med DIF märket som härjar på om Doogee i var och varannan tråd. Ni skriver i allafall väldigt lika på många sätt.

16. Carre_80

Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

MINA ENHETER

Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    nja... följer man marknaden rätt intensivt i tre år så har man även hört om Doogee. Jag kan, som jag skrev tidigare, ha underskattat dem. Men att Xiaomi är ett bättre märke står jag ändå fast vid! Utan Tvekan!

visst kan jag ha valt fel ord men i det stora hela är det så... det är ytterst sällan det är problem med xiaomi!

och om vi nu ska märka enstaka ord:

MINST lika bra? menar du att de gör snäppet bättre telefoner en xiaomi? som helhet? du kan du inte mena?

17. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Xiaomi är ett bra märke, absolut! Jag har inga som helst problem att rekommendera en Xiaomimobil. De gör bra grejer, till bra pris. Bättre märke säger du, men vilken grund har du för detta? Vad har Xiaomi att erbjuda i prisklassen kring $100?

DOOGEE har en helt fantastiskt fin mobil i $100-klassen:

http://www.gearbest.com/cell-phones...bHCZzcuJqgfW_Fj4MyV20VPFtwFMEeHM_pRoCImDw_wcB

Jag menar att DOOGEE (som är en mindre tillverkare) ger mer prestanda i samma prisklass. Japp. Utan tvekan. Sen gör inte DOOGEE flaggskepp/premiummodeller i dagsläget. Det finns inte. Men det kommer säkert.

Last edited: 9 nov 2015
  18. speedline

speedline Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Flame war! Kan ni inte bara enas om att ni är oeniga?

chraist gillar detta.
  19. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det stämmer ju inte alls. Vi är eniga om det mesta. Vi reder bara ut några frågor.

Carre_80 gillar detta.
  20. Carre_80

Mottagna gillanden:
    284
    Telefon:
    Mate 20x

MINA ENHETER

Telefon:
    Mate 20x
    Telefon 2:
    Mi max 2
    Redmi 1 och 2 kanske? Lite dyrare kanske...

Men du verkar väldigt övertygad om doogee-kvalitén. Det är ju bra med olika åsikter! Det är det som gör forumet intressant!