Telefon med bra kamera för video och inomhusbelysning

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid55, 14 nov 2016.

1. Droid55

Droid55 Guest

Ah, du tänker så. Saken är ju den att jag t.o.m. beställde Note 7 men avbröt beställningen. Så det är inte första gången jag är inne på Samsung. Har faktiskt sneglat på Samsung länge men är som sagt tveksam till Grace UI.

Dock har jag svårt att motivera köp av Google Pixel pga. prislappen och jag måste erkänna att Samsung ger mer valuta för pengarna. Inte bara kamera utan mikrofon, vattentät, trådlös laddning och finesser. Gillar att jag kan filma med båda kamerorna samtidigt exempelvis. Så det finns mycket som lockar med Samsung men klart man är tveksam när man kommer från iPhone och de flesta varnar för Samsungs UI (och Samsungs uppdateringar).

Fast om jag nu har min Samsung så pass länge att den slutar få uppdateringar så kanske den fyllt sitt syfte.

OBS! Det är inte ett specifikt användningsområde för kameran. Min uppfattning är att kameran i S7 är bäst överlag, inte bara för mitt specifika ändamål. Kameran har alltid varit viktig i mitt val av telefon.

2. Droid55

Droid55 Guest

Jag var i butik och tittade på S7 Edge. En undran, hur varm blir S7 Edge? Hantera den värme bra eller ej? Jag vet att Sonys telefoner har problem med värme och kan stänga av sig när de filmar i UHD (även hört FHD). Det här är inget S7 Edge lider av? Kommer först och främst filma i FHD.

Fanns himla många funktioner i kameraappen.

3. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Kallare än Sony och troligen inte mycket varmare än iPhone 6s skulle jag tro, kanske ungefär samma. Tycker det borde finnas info om det. Många funktioner är skönt att ha, något jag tycker saknas i IOS. :)

4. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Vill inte vara någon party pooper men mobiltelefoner och dåligt ljus går helt enkelt inte ihop, för liten sensor helt enkelt. Jag har en S7 (ja, du vänjer dig vid TouchWiz om tom jag gjorde det :) ), tycker den är riktigt bra, tar fina bilder och OK klipp utomhus men inomhur blir det inte bra. Föredrar min RX100 alla gånger vid inomhusfilmning.

Visst tar S7 bilder med överdriven skarpa och färger, och hur fel det än är ser det helt enkelt bättre ut. En bild på en strand med min RX100 ser dov och mörk ut i jämförelse.

Har du möjlighet så låna en mobil och testa i just dina ljusförhållanden. Alla recensioner hyllar mobilerna mörkerprestanda och jag har svårt att hålla med. Kanske kan en extra lampa hjälpa till?

5. Droid55

Droid55 Guest

Enheten i butiken var rätt varm men den hade iofs laddaren i. Brukar iPhone bli varm med laddaren i? Har noll minne av det nu alltså.

Fanns en Note 7 plats bredvid S7 Edge. Tänk att Note 7 fanns där för inte så länge sedan. :(

Givetvis finns det kompaktkameror som är bättre än mobilkameror. Det råder det inte tvekan om. Frågan är dock hur bra och om det motivera att köp. Jag har hellre en enhet än två.

Jag kommer använda så mycket konstgjort ljus jag behöver om inte dagsljuset räcker eller finns. Förhoppningsvis lyckas jag med dagsljus men jag föredrar ändå en mobilkamera som är bra i mörker för underlätta inspelning i inomhusmiljö.

Testade kameran lite snabbt i butik (typ i 10+ min) och där inne såg allt bra ut. Fokuserade riktigt snabbt också (hann typ inte se när den bytte fokus).

6. R3b0rn

R3b0rn Impartial Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    6 733
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Apple iPhone 16 Pro Max
    Ja fokusen är riktigt bra när något går fram o tillbaka framför kameran. Som sagt. Grymt nöjd med kameran.

7. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    ROM:
    Kiwi
    Lite varm, alltså normal varm med tanke på att det laddas då.