Problem: Telefonen har oftast ingen täckning trots allt annat funkar

Diskussion i 'G3 - Allmänt' startad av john2376, 13 apr 2017.

  1. john2376

    john2376 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Korta storyn: Mobilen smet ur fickan och hamnade i toaletten (rent vatten), därefter så har mobilen börjat uppvisa ett singulärt problem, vilket är att den oftast inte har täckning mot GSM-nätverket, allt annat funkar, jag har provat att ta isär mobilen för kontrollera antennen, jag har fabriksåterställt den samt ställt in operatören (Comviq) och mottagit ett nytt SIM-kort, problemet består utan förändring, allt annat funkar problemfritt. Frågan jag ställer är: Kan detta lösas, eller är den permanent skadad?

    Kort och kort, jag skrev först en "wall of text", skrivet är skrivet så det kan lika väl tas med, here it goes:
    Jag har en LG G3 som funkat utmärkt för det mesta sen inköp cirka ett år sedan, men mitt problem började med att den smet ur byxfickan och tog ett dopp i en ren toalett, jag fiskade därefter upp telefonen och sköljde telefonen under kranen direkt efter ha fiskat upp den (telefon funkade, tänkte dock inte först att direkt ta ur batteriet), iallafall då med resonemanget då att jag hellre tar risken med problem än att veta att varje gång jag håller luren mot örat så håller jag en skit-lur mot mitt öra.. Inte förrän jag rengjort telefonen under kranen kom jag på tänka på batteriet, därpå jag då tog ur batteriet och lät allt torka, dock så hade lite fukt tagit sig in under skärmen så jag demonterade vad jag kunde av själva mobiltelefonen i tanken om att jag skulle kunna lyfta skärmen och ta bort fukten, dock utan framgång då den var limmat mot ramen, så jag satte ihop allt igen och startade upp telefonen (torr vid detta laget), allt funkade som det skulle, wifi och alla funktioner var utan någon försämring, dock märkte jag inte problemet med nätverket förrän någon dag senare, och här är problemet:
    telefonen har ofta ingen täckning, jag har oftast ingen täckning alls med endast tidvis 2-bars täckning oberoende på miljö(inne/ute/position). Jag har provat fabriksåterställa den, kollat antennen om den var lös eller något möjligt, men "so far" så har inget hjälpt, jag misstänker vad som nästan uppenbart är problemet, vilket är en kortslutning vilket ledde till permanent skada till den kretsen som styr uppkoppling till GSM-nätet.
    Tänkte det var lika bra jag ställde frågan "vad mer kan jag testa", samt om det fanns någon lösning till mitt problem,
    för allt utom telefon-delen av mobilen funkar utmärkt, fukten på skärmen försvann och då jag mest kommunicerar via internet så är problemet inte "så" märkbart, dock om än så skulle jag behöva kunna bli kontaktad samt ringa själv..
    Vore synd att skrota en så utmärkt mobiltelefon.
    Slutligen, för att besvara en fråga ej frågad; Jag skruvade isär telefonen efter toa-plurret då jag antar garantin sket sig efter nämnda doppet.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 705
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, garantin är körd om telefonen åkt i plurret. Vattenskador är bedrägliga; förmodligen behöver du byta moderkortet. Sannolikt är elektroniken skadad framför antennen i sig; den påverkas nog inte nämnvärt av fukten.

    På eBay verkar det gå lös på närmare tusingen, så frågan är om det är lönt:
    http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=LG+G3+D855+motherboard&_sop=15


    Kanske kan du efterfråga en trasig LG G3 i K&S-avdelningen här i forumet, dvs där skärmen gått sönder eller dylikt. Det är ofta så dyrt att laga att många istället säljer dem billigt.


    Annars har du alternativet att köra det på hemförsäkringen. I regel är självrisken 1500 kronor.
     
    john2376 och jnsson gillar detta.
  3. john2376

    john2376 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jo, det är nog frågan det, LG G3 är annars en perfekt mobiltelefon, jag funderar på att införskaffa ett nytt moderkort till enheten om jag kan få tag på ett billigt sådant, men jag kom på att fundera på vad jag skulle behöva göra sen om jag nu väljer att byta ut moderkortet, och det har med Android OSet att göra, jag skulle vilja behålla samma operativsystem (det som kom med enheten/från tillverkaren LG), är det möjligt att kopiera på något sätt kopiera hela Android operativsystemet på nuvarande minnet, byta moderkort och säg genom program och på datorn sen "flasha" innehållet på det nya moderkortets minne?