Problem: Telefonen raderar kontakter

Diskussion i 'Galaxy S23 Ultra' startad av Leo83, 15 maj 2023.

1. jadand

jadand Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Det är supermysko kan jag tycka.
    Har kört Malwarescan och har Eset installerat också. De detekterar inga konstigheter så tvivlar på virus/malware.
    Tror problemet är serverrelaterat. Men jag kan ha fel.

2. Oscar den allsmäktige

Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 380

MINA ENHETER

3. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 433

MINA ENHETER

4. jadand

jadand Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    138

MINA ENHETER

Kristy gillar detta.
  5. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Kristy gillar detta.
  6. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

9to5google:s artikel om försvunna kontakter handlar, såvitt jag kan bedöma, om en helt annat grej än problemet som beskrivs i denna tråd.

Google har gjort en medveten ändring i funktionaliteten för kontakter alldeles nyligen, som ni kanske känner till. Tidigare, om man stängde av telefonens synkronisering av google-kontakter, så låg kontakterna kvar lokalt i telefonen och kunde användas TROTS att man stängt av synken. Det var egentligen ganska ologiskt, för om man stängt av synkronisering så är väl det mest logiska att det aktuella innehållet slutar synkas till enheten. Så förändringen är att man numera måste ha synkronisering till molnet påslagen, om man vill ha sina google-kontakter lokalt i telefonen. Det tycks ha skapat förvirring hos många. Lösningen är helt enkelt att slå på synkronisering av nämnda google-kontakter. Google kanske inte gjorde förändringen speciellt tydlig (och kanske informerade dåligt), men att alla kontakter försvunnit för vissa personer bör vara helt i linje med den förändringen.
    Ett videoklipp som postades på förra sidan i tråden handlade om just detta, och jag tolkar det som att 9to5google-artikeln handlar om samma sak. Oklart om något gått fel så att fler människor blivit av med sina kontakter, eller om det bara är de som haft synk avslagen som drabbats. (Jag hoppas på det sistnämnda).
    Men: märk väl att detta inneburit att ALLA kontakter försvunnit för en del personer (men funnits kvar i molnet, på contacts.google.com, dvs inte flyttats till någon papperskorg). Det ska då noteras att problemet som trådskaparen beskriver är att NÅGRA (inte alla) kontakter försvunnit, och då flyttats till papperskorgen. Det är alltså två helt olika problem, som inte överhuvudtaget påminner om varandra.

Vad gäller problemet som TS upplever (och en användare till, Heleg) så tycks den gemensamma nämnaren hittills vara Samsung-telefoner. Men antalet (2 st) är ju för litet för att kunna dra någon säker slutsats.

Jag hittade en kontakt i min papperskorg på contacts.google.com idag. Vid den står det "Exact duplicate automatically deleted". Jag har mängder med (ungefärliga) dubbletter i mina kontakter, denna funktion som automatiskt tar bort en (identisk) dubblett var ny för mig, jag tror inte den funnits tidigare. Bara nämner detta i förbigående.

Kristy gillar detta.