Övrigt: Telenor Kontant App

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Cmart, 30 dec 2009.

  1. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Tack!

    Inom en vecka räknar jag med att kunna publicera en ny version på market. Just nu förväntas jag vara lite social med gäster...

    Om det finns någon som kör någon annan variant än messa mera som NiklarO och Nerre eller enkelt som jag själv tar jag gärna emot rapporter från er också på beta-versionen.

    m v h Henrik
     
  2. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    @Henca,
    fungerar den bara till telenor kontant? Kan man använda den till telenor abb också?
     
  3. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Perfekt, nu funkar det. De har en väldig massa luft i sin HTML, därför räckte nog inte de där 250 bytes.
     
  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Så vitt jag vet fungerar den bara till de olika kontantkorts-abbonemangen. Den information som dras ut från "Mina sidor" är:

    Kvarvarande saldo på kortet

    Samt i kommande version även:

    Eventuella kvarvarande fria SMS
    Senaste datum då kortet måste laddas med nya pengar.

    Ingen av ovanstående data är väl relevanta för ett icke kontant-abbonemang?

    Det finns ytterligare en finess som möjligen skulle kunna vara till nytta: Man kan ställa in så att om man klickar på widget öppnas mina sidor färdiginloggat i webläsaren. Det kanske du skulle ha glädje av även om du inte har kontant-abbonemang?

    m v h Henrik
     
  5. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Tack för att även du har testat beta3! Finns det någon frivillig som har snacka mera eller world som är villig att testa? Hittils har beta3 testats med messa mera och enkelt.

    m v h Henrik
     
  6. Rallytönten

    Rallytönten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det skulle ju vara en grymt med en sådan funktion tycker jag! :)
     
  7. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Prova! Det finns nog goda chanser att inloggningsförfarandet är detsamma för kontantabbonemang som andra abbonemang och då fungerar sannolikt automatinloggningen i webläsaren till mina sidor.

    Då du inte har kontant-abbonemang kommer det kanske i widgeten komma något konstigt felmeddelande om att den inte kunde hämta ditt saldo. Om det kommer ett sådant felmeddelande och du stör dig på det kanske jag kan fixa någon vettigare text som passar bättre när man inte har kontantkort, jag är på gång att ge ut en ny version i närtid på market, när jag ändå är i farten kan jag lägga till lite såna här finesser.

    m v h Henrik
     
  8. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Jag har ett sms abb där det ingår x antal sms så just denna borde ju fungera även för mig när din nya funktion finns tillgänglig. Jag får testa helt enkelt.

    Jag har förvisso via opera mini och deras browser lagt in en snabbväg och kommer till mina sidor direkt där tfn och lösen är sparat så det är bara att trycka på logga in.

    Men går det snabbare med din app/widget och det fungerar kan jag ju klart använda denna istället. Jag får testa mig fram och återkoppla hur det gick.
    Mgman
     
  9. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    Fn fungerar inte widgeten men det är väl inte så konstigt då jag har abb.
    jag skulle gärna vilja prova din widget om den länkar mig vidare till mina sidor i en webbläsare. Då behöver jag inte klicka påp opera och klicka min genväg. kanske att jag skulle kunna lösa det genom att dra ut bookmarkets på hemskärmen, Eller att använda en bookmarkswidget. Blir ju samma effekt i slutändan.

    Edit: Efter att ha tryckt dit widgeten på hemskärmen får jag upp följande text.
    ej tillg?ngligt f?r tillf?llet. Texten kan inte visa bokstaven ä. kanske är en bugg?
    Blir en svart fyrkant som står på kantspetsen (kan man säga så?) med ett vitt frågetäcken i.
     
    Last edited: 21 jul 2010
  10. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Nej, jag har inte så stort hopp om att den ens skall visa antalet kvarvarande sms för dig, i koden börjar den med att leta efter saldo och endast om den hittar kvarvarande saldo fortsätter den att leta efter saldot om den kan hitta texten med kvarvarande sms. Detta förfarande är iofs något som jag skulle kunna ändra på.

    Min app består både av en widget och en applikation. För att ändra inställningarna använder man applikationen. Förutom att där mata in telefon-nr och lösenord kan man välja vad som skall hända när man klickar på widgeten. Ett av dessa val är att öppna mina sidor i en webläsare.

    Ja, nu verkar det som att den lösningen ligger närmast...

    Det är en känd bugg att texten som presenteras i widgeten får sådana tecken. Jag skulle tro att det beror på att text i android använder en annan teckentabell än den som används på telenors hemsida. Det skulle gå att konvertera mellan olika teckentabeller, men jag har inte givit det någon prioritet då man i normalfallet inte ser den typen av felmeddelanden och när felet väl syns beror det oftast på att något är fel med telenors web-server.

    Att du nu ser den texten tolkar jag som att inloggningsförfarandet till mina sidor inte är detsamma för dig som till telenor kontant-abbonemang. Därför handlar det nog inte bara om ett skönhetsfel i widgeten, jag har även förlorat hoppet om att det skall gå att klicka sig till mina sidor i webläsaren.

    En liten strimma av hopp finns kvar och det i fall felet just verkligen skulle bero på ett tillfälligt fel hos telenors servrar.

    m v h Henrik
     
  11. mgman

    mgman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    68
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia Z
    Telefon 2:
    One+3
    Platta:
    Asus
    Platta 2:
    Lenovo
    "Min app består både av en widget och en applikation. För att ändra inställningarna använder man applikationen. Förutom att där mata in telefon-nr och lösenord kan man välja vad som skall hända när man klickar på widgeten. Ett av dessa val är att öppna mina sidor i en webläsare."

    Provade detta och det funkade inte. Inloggning misslyckades trots rätt nummer och lösen. Så som du säger kan vi konstatera att det säkerligen är två olika inloggningar och jag skulle behöva en helt annorlunda app som funkar mot abb i så fall.

    Tack för din återkoppling och försök till att komma runt problemet.
     
  12. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Tack för att du tog dig tid att testa! Tills vidare ger jag upp hoppet om att supporta icke-kontant-abbonemang. Så som det nu ser ut kommer beta3 släppas på market som version 1.1 inom några dagar. Det som möjligen skulle kunna bli en showstopper är ifall någon med world eller snacka-mera abbonemang hittar några konstigheter innan dess.

    m v h Henrik
     
  13. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Om du får htmlkoden som vi får ut när vi loggar in på mina sidor, kan du baka in abonnemangsbiten då också?
     
  14. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Kanske skulle det gå, men det är inget som jag törs lova. Inloggningsförfarandet till kontant-sidorna är ganska omständigt. Det handlar inte bara om ett http-anrop med användarnamn och lösenord, dessutom skall man använda cookies och hämta flera sidor.

    Totalt har det landat i närmare 200 rader java-kod för att kunna logga in och parsa informationen på mina sidor för kontant-abbonemang.

    Om det är ett lika omständigt och dessutom inkompatibelt sätt att logga in på icke-kontant-mina-sidor vill jag inte gärna besudla mitt program med så mycket kod till. Det känns som att programmet växer och blir onödigt stort med tanke på att det i grund och botten har en väldigt enkel uppgift (att presentera kvarvarande saldo).

    För att skriva java-koden räckte det inte att titta på html-koden. Det krävdes flera iterationer med studerande av html-kod, och hackande av shellscript som anropade curl. När jag till sist hade ett shell-script i linux som kunde visa den information som jag ville dra ut så kunde jag översätta det till java-kod.

    Då jag ser till mängden arbete som jag befarar att det blir och till den begränsade nyttan så är jag inte heller så sugen på att lägga den tiden. Om någon annan känner sig mer motiverad att lägga tiden på att få till funktionaliteten i min app eller en fork av min app är ni dock väldigt välkomna att utgå från min källkod.

    m v h Henrik
     
  15. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Ah, trevlig app. Denna hade jag totalmissat! Tackar!
     
  16. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Nu är version 1.1 släppt på marknaden. Förutom versionsnummer är det ingenting som skiljer mot beta3.

    m v h Henrik
     
  17. mupp

    mupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Verkligen grymt bra :) Blev glatt överraskad när uppdateringen kom, hade missat denna tråd helt. Skitbra att det syns fria SMS och när man måste ladda kortet på nytt. Bra jobbat! :)
     
  18. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Kul att det är flera som uppskattar att widget numera visar antalet kvarvarande fria SMS!

    Dock såg jag en kommentar på market idag skriven av "Jonte":
    Är det så att Telenor gjort om sin hemsida så att antalet fria SMS inte längre presenteras?
    Eller är det så att det finns någon variant av prisplan som presenterar sina kvarvarande SMS på något annat vis?
    Eller är den enda förklaringen så enkel (hoppas) att "Jonte" som kommenterade i market för knappt en vecka sedan fortfarande kör en gammal version av min widget?

    Själv har jag inte någon prisplan med fria SMS så jag ser inte och förväntar mig inte se några kvarvarande SMS.

    m v h Henrik
     
  19. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 340
    Mottagna gillanden:
    1 643
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Antal sms kvar visas. Jag kommer vara här och pipa snabbt om det skulle ändras. Tro mig. ;)
     
  20. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Tack! Då verkar det åtminstone inte som om telenor har ändrat på något. Kvarstående frågetecken är ifall "Jonte" kör någon annan form av prisplan som också har fria SMS men presenterar dem annorlunda eller om "Jonte" kör en gammal version av min widget.

    m v h Henrik