Telenor kontrar INTE 3 & Tele2

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av MaXmeOliver, 13 mar 2012.

1. minutz3

minutz3 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Har ett 3 Pott-abonnemang med surf, kommer bli ett Telenor-abonnemang när 3-abonnemanget är avslutat. Flyttar över i början av april till Telenor Pott 399 med fri surf. Har inte varit några begränsningar direkt på den surf jag haft hos Tre, så har fungerat bra egentligen men de har inget sådant abonnemang längre. Får typ 0,4 Mbits konstant.

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Telenor har väl alltid varit lite mer inriktade på business. Likadant fungerar det inom alla branscher.

Men en notis som är intressant och man eventuellt vill ha i åtanke togs upp i en artikel i nyteknik idag. Nämligen att Telenor inte prioriterar ner viss trafik beroende på trafiktyp och klockslag på dagen, något som andra operatörer gör.

3. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

Ja nej jag har bytt operatör och iphone blir nog aldrg aktuellt

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 403
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Var mer ett exempel med iPhone än att jag menade att du skulle skaffa en sån!

Vad har du för telefon och vart bor du eftersom du får ut en sån låg hastighet? o_O

5. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

TeliaSonera och Telenor har ju många företag som kunder så inte så konstigt att dem inte är med i kriget. Vårt åkeri använder Telenor, vi är en 150 som har telefoner. Och moderbolaget använder Telenor och dem är många anställda och en hel del abonnemang där också. Och modermoderbolaget finns i Norge och dem använder säkerligen Telenor.

Sen finns det abonnemang i alla lastbilar och släp för gps Positionering.

6. xlightan

xlightan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    SGS 21 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    SGS 21 Ultra
    Platta:
    Lenovo A10-70
    Har själv bytat från pott 199kr/mån till Surfa 79kr/mån och avslutat mitt abonnemang.
    Blir Maxi hos tele2.

7. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

Har gjort samma sak fast från fast pris 699 så jag hamnade på 330kr i stället.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

8. Json_81

Json_81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67

MINA ENHETER

Nu handlar det ju om ett erbjudande under väldigt kort tid.
    Jag förstår att Telenor inte ger sig in i det för att locka till sig gruppen som vill utnyttja nätet till max men inte betala för det.

Det hade ju varit skillnad om Tre/Tele2 haft dessa priser permanent.

Dessutom är Telenors pott 399 i praktiken rätt nära de andras fastpris.
    Runt 2000 minuter (om man nu inte ringer enormt mycket korta samtal), 3000sms och fri data.
    Hur många gör slut på det?

De har dessutom fördelen att man kan byta abonnemangsform under bindningstiden.

9. rodak

rodak Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 479
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
  10. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau... Telia (vilket jag inte ka tänka mig) samt Telenor levererar ju tjänster med "högsta kvalite".

Vill man trängas på Tres eller Tele2s sunkiga nät så varsågod. :P eller köpa någon av Tres brandade sunklurar.

Jag är mycket nöjd med vad Telenor levererar... har 4G mobilt bredband samt då 3 Mbits tjänsten för min lur. Toppkvalite !!:teeth:

11. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nu är jag lite trött och kanske misstolkar det du har skrivit. Men Telia är bland annat en av operatörerna som begränsar sitt nät. Det skulle bara vara full trafik för ex torrents mellan 01 och 06.
    http://www.telia.se/privat/villkor/trafikhantering-mobila-nat/trafikhantering-mobila-nat.page
    Edit: Har alltid haft Telenor sedan Europolitan-tiden och jag har varit nöjd. Där jag bor i skrivande stund är det dock taskig täckning vilket får mig att fundera på att byta.

12. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

OK...

Jo jag är på det hela nöjd med Telenor... däremot har jag en dotter som hamnade i Tre's sunkiga överbelastade nät och kom ingen vart med det.

Kvalite' måste ju sedan kosta....;)

Angående Telia så skulle jag inte ta i någon tjänst överhuvudtaget som det bolaget saluför.... det var en stor "befrielse" att kunna säga upp även deras "beskattning" via koppartrådarna när jag bytte till mobilt bredband.

Sen angående torrents så kör Telenor med FUP (fair usage policy) och är det någon toktankare som har noll-koll på vad de håller på med:P så åker dessa på "svälthastighet"... och det är helt rätt.

Telia kör med "gaspedaler" i sina routrar i smyg och det ger jag inte mycket för.... plus att de svamlar en massa om Skype etc... ett riktigt "skitbolag" !!

Last edited: 15 mar 2012
  13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 403
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Att 3 är överbelastat har jag inte märkt av - men självklart beror det helt på vart man befinner sig. Dock så har ju 3 vunnit Mobils täckningstest 5 år i rad nu, så generellt sätt måste de ju vara bättre än t.ex. Telenor och Telia. Men Mobil testar ju inte på varenda millimeter av Sverige.

Själv är jag extremt nöjd med 3, men måste jag byta någon gång blir det nog garanterat Telenor då jag absolut inte orkar med Tele2s krångel samt att deras 3G-nät är grovt överbelastat - likaså Telias.

Jag skulle heller aldrig röra något Telia säljer (förutom hemma då min bostadsförening inkluderar TV, Bredband och Telefoni från Telia i hyran). Telias begränsningar i deras mobilnät (eller begränsningar av IP-telefoni de vill sätta in) är bara sorgliga - de är dyrast av alla operatörer och vill ta mer betalt? Inte logiskt enligt mig.

Det ända jag skulle vilja var att Telenor satte in en gräns hur mycket man fick surfa - innan de kunde hävda sin FUP - bara för att det tyvärr kan bli otydligt som det är idag. Men annars är deras system helt klart bäst. :)

14. minutz3

minutz3 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Huawei P30 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P30 Pro
    Telefon 2:
    iPhone XR
    Det som lockar är väl att få med en mobiltelefon på köpet förstås.

Cammen3: säga vad man vill om Telia, men de är de enda som har riktigt bra täckning i norra Sverige.

...och även om jag själv testat Skype och Google Talks videosamtal skulle jag inte gråta floder om operatörerna valde att blockera IP-telefoni. De flesta mobiloperatörer kommer nog börja blockera sådant relativt snart just för att kunna få det hela att gå runt, de kan ju framförallt tjäna in en hel del på folk som använder IP-telefoni för att ringa utomlands och så. Tror inte så många använder Skype eller dylikt egentligen så den lilla gruppen som använder det på mobilen kommer nog svårt att kunna "hävda" sig och är kanske inte en grupp som någon operatör är särskilt sugen på att dra till sig då den troligen inte är särskilt lönsam...

15. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 403
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Trodde jag skrev det, men måste tagit bort det när jag skrev det. Men självklart - Telia är till för dem som vill komma åt deras GSM-nät då det är det bästa som finns om du bor på mindre tätbefolkade områden.

Men i mitt fall då jag befinner mig mest söder om Gävle så är Telia inte ett alternativ. Ska jag upp i norr införskaffar jag nog mig ett Telia kontantkort (om 3 inte byggt ut dit jag ska då) :)

16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo OK angående att du är nöjd men allting måste ju ha sitt pris, jag tror Tre chansar eftersom de svenska kunderna är så "flata" och dåliga på att klaga.
    Håva in pengarna och "håll andan"....:P

TELIA.
    Det företaget är djävulens påfund och borde förgöras....:P

FUP
    Jo jag tycker det är vettigt och man måste ju inse att ett mobilt nät har sina begränsningar.... Sen de här som inte har en aning om att de har "torrent-klienten" igång i sin Systray är enbart sorgliga...:cry: sätter FUP snabbt stopp för.

17. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 403
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Sen måste det ju finnas någon anledning till att de blivit bäst i mobils test 5 år i rad medans Telenor inte vunnit testet någon gång de senaste åren - dock har Telenor kommit 2a, men inte vunnit ;)

Ja, ett mobilnät har begränsningar så jag har full förståelse att de behöver begränsningar, tycker som sagt att Telenors system är bra, men det skulle bli bäst om det blev liite tydligare - känns ändå alltid skönt att veta hur mycket man garanterat kan surfa i full hastighet! Och ja, dom som inte vet att de har sitt torrentprogram öppet är lite sorgliga :(

18. ef98dpa

ef98dpa Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Tips: De använder just nu detta för att konkurrera med de andra två lågprisnisssarna. Jag fick idag för 319:-/mån denna deal inkl Sony Xperia S.

199:-/mån i grundavgift
    99:-/mån tal fritt Sverige(detta "bjussar" de på)
    120:-/mån förhöjd avgift för telefonen:)2880:-)
    =319:-/mån inkl. telefon =>totalkostnad på 7656:- inkl en telefon för 5000:-
    Mycket konkurrenskraftigt. Dessutom i mina ögon den bästa av operatörerna för tillfället.

Edit: plus att de bjussade på två fria månadsavgifter för 700:- och jag slapp kostnaden på 897:- för att lösa ut mig från nuvarande abb och gå över till tre/tele2

Last edited: 17 mar 2012
  19. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Om du är under 26 så kan du få fria SMS tror jag också :-)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

20. Wetterholm

Wetterholm Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Du sitter uppenbarligen på ett Telenor-abonnemang med låt säga iaf. 15 månaders uppsägningstid. Vilket i ditt fall innebär att du inte har råd att ta Tre:s erbjudande. Avundsjuka <3