Telenor kontrar INTE 3 & Tele2

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av MaXmeOliver, 13 mar 2012.

1. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nej jag är fri som fågeln....:teeth:

Men jag beställde faktiskt en HTC One X under förmiddagen från just Telenor efter att ha övervägt saken. Telenor funkar på det hela alldeles utmärkt !;)

Jag skulle inte tänka mig att göra samma sak med Tele2 eller Tre....:P Aldrig !!

Än mindre Telia :P:P

2. im_bored

im_bored Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

valde du surfa abonnemanget?
    jag har själv telenor och är väldigt skeptisk till att byta till 3 eller tele 2. man får kanske hota med att säga upp abonnemanget för att få någon som helst deal av dom?

3. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Yap inkl surf..... jo jag surrade sedan med Telenors säljare under förmiddagen och läget är som det är.

Telenor och Telia kommer inte att matcha Tele2 samt Tre.

Nu väljer jag sedan hellre kvalite och Telenor.

Angående Tele2 så har de börjat säga upp mobila bredbandskunder med lite för hög förbrukning..... direktörs-nödbroms... skit-operatörer, IMHO men konkurrens är bra. Det blir med säkerhet en massa bråk för Tre samt Tele2 kunder !! :teeth:

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 402
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du skojjar? Vart finns den infon? :o

Sen vad ska vi Tre kunder bråka med Tre om? Tele2 förstår jag att man behöver bråka med dock :P

5. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Naju... Tre kommer nog att göra samma sak.... Erik Hörnfeldt kommer att få ett helvete....:teeth:

http://www.mobilabredband.se/tele2-fimpar-tidigare-large-kunder/

Sen måste man ju läsa det här som upplyst medborgare i skenet av Telias sunkiga "doktrin".

Lars Nyberg Telias VD "surrade" då om Flatrate på samma sätt som de gjorde för 15 år sedan om ADSL

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.435056/teliasonera-slut-pa-gratis-ip-telefoni

Men nu tror jag det är mer kritiskt med den mobila trafiken än vad koppartrådarna klarade av....

Jag kan inte tänka mig att Tre samt Tele2 kommer att klara det här utan en massa klagande kunder !!

Därför väljer jag då Telenor.... jag betaler några "tior" mer men har ett mycket bättre nät överlag....:teeth:

6. Lasse-hatten

Lasse-hatten Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hur/var fick Du det erbjudandet? Telenorbutik, "på stan" eller? Jag ser inget på deras hemsida.

7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 402
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tror helt ärligt att 3 inte kommer göra så, nästa blir väl Telia som gör något sådant. 3 sänker ju hastigheten nu efter 50GB till 200kbit/s vilket gör att andra kunder inte blir lika drabbade. Så deras abonnemang är inte flatrate längre, heller. Dock har de låtit kunder som inte varit nöjda med det säga upp sina abonnemang. Dock är 3 tydliga med sina begränsningar på sin hemsida vilket alla andra operatörer inte är!

Ja, eftersom fler och fler har skaffat smartphones osv så drabbas ju alla operatörer extremt av ökad trafik i nätet vilket gör att Telenor, 3, Telia och Tele2 måste gardera sig för den ökande trafikmängden. Telias lösning är att börja ta betalt för allt mer i ett redan dyrt nät. Tele2 stänger tydligen av kunder. 3 har satt sin begränsning på 50GB. Telenor kör med FUP, men hur länge håller det?

Om Telenor hade ett bättre nät överlag i Sverige, då skulle de ha vunnit fler tester än vad 3 gjort - 3 är fortfarande bäst på mobilt bredband i Sverige (förutom Norrland) och nu mer även rössamtal i Stockholms regionen! ;)

8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo Telenors FUP dvs "fair usage policy" håller länge, "sunknissarna" som kör sina smetiga torrents åker dit och Telenor har ju marginal. Någonstans kring 50GB går gränsen sen håller deras routrar koll på vilken slags trafik det är ( Telia bromsar i routrarna ).

Så ut med piratjunket från det mobila !!

Tele2 samt Tre har ingen "marginal" och det blir mycket intressant att se vad som händer....;) Jag är ganska säker på att det blir ett stort fiasko och massvis med arga kunder !!

Last edited: 17 mar 2012
  9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 402
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hur kan du veta att FUP håller länge? Det kan du omöjligt säga något om - det är något man får se vad som händer med tiden.

Om man ska hålla på att pirattanka bör man ha ett fast bredband - dels går det både segt för sig själv plus att man påverkar så många andra.

Vad menar du med att dom inte har någon "marginal"? Jag tycker att det ska bli intressant och se vad alla operatörer gör för att klara att hålla ett nät som fungerar bra. Tele2 hade ju redan misslyckats, så att säga upp abonnenter är uppenbarligen deras ända lösning. Tre och Telenor har ju inte samma överbelastningsproblem i sina nät - vilket gör att det ska bli kul att se hur det löser sig och vad som händer.

10. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Njau jag har Telenors 80 Mbits tjänst som bredband och det är alldeles utmärkt.
    Grymt :teeth:

Sen har jag Telenors 3 Mbits tjänst i luren och det håller vad det lovar.

Jag kan INTE tänka mig att Tre samt Tele2 klarar av vad de lovar... "mission impossible"...... det blir mycket intressant att följa !! ;)

11. Reinhold

Reinhold Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    OFF:
    Telenors FUP beräknas på dom senaste 30 dagarna och träder i kraft vid hög belastning.
    Jag som ligger runt 100 GB/mån i min Nexus känner av FUP någon timme varannan helg ungefär.

12. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Märkligt hög last ;)

Just nu för mig:

Att man sätter åt "toktankare" är helt rätt ! (inkl de som inte har en aning om att de har en torrent-klient rullande i sys-trayen, noobs-division !

Sen för "topic" så är det en intressant utmaning för Tre samt Tele2....;)

13. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 402
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För mig håller Tre vad dom lovar hittils och de har gjort det dom senaste 4 åren. Har en mobil för 16mbit/s, får ut vid högbelastade tidpunkter som nu - ca 5-7mbit/s och under dagen samt natten ligger jag på 12+ mbit/s :) så jag tycker 3 håller vad dom lovar också! Tele2 gjorde det däremot inte, betalade för ett 10mbit/s abb, fick vara glad om jag fick ut 1,5mbit/s :)

Men tror fortfarande att Tre och Telenor kommer hålla, mer eller mindre, sina villkor de har idag. Tele2 och Telia kommer behöva skärpa sina, Tele2s drag visar redan nu på att de håller på med det!

14. Whey

Whey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Låter alldeles för bra för att vara sant... Vart fixade du detta?

15. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nope de kommer att "ramla ihop" på för många ställen.

Troligt ""sunk:

- Vi klarar det ! ( typ prinessans födelse) I love it !!:teeth:

Sen är det bara junk och inget värde..... en reporters åsikt i Stockholm måste ju sedan anses som rent "junk" (( eller en fjant)))..... IMHO !

16. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Hur får du ut så bra? Jag har tres 32mbit och är glad om jag får ut 5, ligger oftast under 1mbit, hade telenor 16mbit och låg sällan under 10.
    Har 3mbit i telefon och har oftast varit uppe i strax över 3mbit :P

Sent from my iPad2 using Tapatalk

17. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 402
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vad använder du för enhet när du försöker? Kollat dina apn-inställningar, eller är det standard? :)

Bor även i centrala uppsala :)

18. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Mobilt modem, försäljaren sa att jag skulle ha bra teckning men ja han vill ju sälja självklart. Synd bara att man känner sig lurad dåmhan lura på mig det i stället för mitt gamla telenor. Kommer nog aldrig någonsin gå tillbaka till tre igen ärligt talat.

Sent from my iPad2 using Tapatalk

19. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 402
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Grejjen är att du borde få ut liknande hastigheter då 3 och Telenor har vissa delar sitt nät gemensamt..!

Vad har du för modem då? Samt vilken programvara? :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

20. wMathy

wMathy Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Kommer aldrig använda Telenor igen, min kompis har deras mobila bredband, man ska vara glad om man kommer upp i 1-2 mbit i centrala Göteborg, med 3 kommer man lätt upp i 7-8 mbit i alla fall.