Telenor lanserar HD Voice+

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Gaborik, 27 jun 2018.

  1. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Båda parterna i samtalet måste ha en av de supportade Sony-telefonerna och både måste vara kunder hos Telenor...
     
    bernard gillar detta.
  2. inact_0033

    inact_0033 Guest

    EVS klarar bithastigheter upp till 128 Kbps, så det är troligen vad Telenor använder.
     
    bernard gillar detta.
  3. XCAP

    XCAP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2017
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    22
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant, om de har stöd för EVS+SWB borde kvaliteten vara relativt nära vad Telenor erbjuder, om det inte handlar om en enorm skillnad i bithastighet.

    Så om det redan finns VoLTE-stöd för X telefonmodell handlar EVS SWB-stödet endast om telefonen har stöd för det? Det behövs ingen operatörsspecifik profil eller dylikt för att det skall fungera? I Telenors fall borde ju exempelvis Iphone 8 fungera, men Apple kanske bara erbjuder ett begränsat stöd. .

    Tele2 verkar inte ha något stöd för SWB med tanke på deras svar på Twitter, så då återstår Tre bara.

    Vet du vad som är minimikraven för HD+ vad gäller bithastighet/codec?
     
    Last edited: 27 jun 2018
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Majkey och Cupcakes gillar detta.
  6. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Så det andra operatörer (Telia och Tre, som det verkar) redan har, lanserar Telenor som något helt nytt? Är det en slutsats man kan dra?
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det lutar nog lite åt det hållet, dvs att Telenor är ensamma om att ha en överenskommelse med GSMA om rätten att använda "HD+"-namnet i sin marknadsföring.

    Har dålig koll på området själv, bara spontagooglat lite, så någon med bättre insikt kanske kan ge ett definitivt svar.

    Men ur marknadsföringssynpunkt var det ett bra drag oavsett. Vid en första anblick får man ju intrycket av att Telenor är ensamma på marknaden med den höga ljudkvaliteten för VoLTE. Det är väl få som gräver i det, och lyssnar man på ljudklippet är det onekligen imponerande :)

    Att Telenor inte ville uppge bithastighet kanske också har med det att göra. Hade de skrivit ut 128 Kbit/s, som Tre gärna gjorde, så hade det inte varit någon större vits att göra ett stort nummer av stödet / varit enkelt för konsumenten att jämföra.
     
    Last edited: 27 jun 2018
  8. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Ja, precis. Allt sånt är väl bra ur marknadsföringssynpunkt. Men frågan är ju om det verkligen kommer sälja så många fler telefoner - eftersom det endast är Sony? Känns ju som att Telia och Tre ligger längre fram i utvecklingen egentligen eftersom de har VoLTE även för Apples produkter, i Sverige har de ju en rätt så stor marknadsandel.
     
    bernard gillar detta.
  9. XCAP

    XCAP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2017
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    22
    Jo det konfigureras per operatör hos telefontillverkarna, precis som allt annat med IMS (VoLTE/VoWiFi/SMSoIP...). VoLTE-support är inte samma sak som att en telefon tvunget supportar EVS. Den kan använda AMR-WB som codec. Det är många telefonmodeller (även senaste high-end) som inte supportar EVS SWB, utan EVS WB som högsta bandbredd. Kräver bättre=dyrare hårdvarukomponenter för SWB, du behöver en bättre mic och en bättre högtalare och kanske andra filter etc etc för att kunna implementera det. Många som skippar SWB för det för att hålla nere BOM:en.

    EVS Narrow Band 5.9 kHZ finns, inte så mycket HD med det precis... HD+ är bara marketing namn för att presentera de högre klasserna av EVS, t.e.x FullBand (48 KHz bandbredd) med 128 kbit sampling är specat.
     
    bernard gillar detta.
  10. XCAP

    XCAP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2017
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    22
    Nej, de har inte ensamrätt på det. Däremot är Telenor uppenbarligen bättre på att ta chansen för lite marknadsföring än Telia och Tre varit för just detta ;)
     
    bernard gillar detta.
  11. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Det jag tycker är mest intressant är ju att det är bara Sony telefoner som detta fungerar med i dagsläget. Undra om det beror på att de har varit mera sugna på att "hjälpa" Telenor med att komma igång med allt det här och att andra tillverkare inte varit så sugna (Samsung/Apple först och främst). Men det är väl en fråga vi aldrig kommer få svar på antar jag! :)
     
    bernard gillar detta.
  12. Majkey

    Majkey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2009
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Vimla!

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Känns som en sammanställning av den infon som finns kanske skulle kunna hamna i någon egen tråd? Vore onekligen intressant att få en samlingstråd med info om de svenska operatörernas VoLTE status inkl typen av HD-voice som stöds.
     
    bernard gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, ensamrätt har de säkert inte. Jag menade att de var ensamma om att ha tecknat ett licensavtal med GSMA om att utnyttja namnet+logotyper. Jag länkade tidigare i tråden in en license agreement om att nyttja "HD+"-varumärket från GSMA.

    Undrar vad detta kan tänkas kosta. Det är säkert rätt dyrt :)

    Ja, det vore kanske bra att lägga en liten sammanställning under allmänt.

    @XCAP@XCAP gav ett utförligt svar precis ovan ditt. Det kan ju handla om att Sony också prioriterat hårdvaran vad gäller mikrofon/högtalare för att vara kompatibla/möta de högre kraven.

    Men med tanke på att Telenor länkar till ljudklipp publicerade på Sony Mobiles hemsida är det kanske ett närmare samarbete det handlar om. De har även ett uttalande från en representant för Sony Mobile i pressmeddelandet, men där verkar man mer trycka på att man har ett gott samarbete med operatörerna framför att produkterna är fantastiska/har särskilt bra ljud.
     
    Last edited: 27 jun 2018
    hahadaoc gillar detta.
  14. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Ah det missade jag! Har det dock med hårdvara att göra så låter det ju som att Telenor då skulle veta att kommande flaggskepp från andra tillverkare skulle ha denna hårdvara, men men, det är bara spekulationer och kan säkert vara kopplat till optimering/mjukvara också någonstans.
     
    bernard gillar detta.