Telenor lurar sina kunder. Upp till 1 Mbit/s

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av rodak, 27 aug 2012.

  1. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 206
    Mottagna gillanden:
    1 392
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Men du har nog inte läst allt. Ok att man skriver upp till 1 Mbit o man inte kommer upp till det. Men att skriva/säga upp till 1 Mbit och medvetet spärra upp hastigheten till 384 kbit är inte okej. Då får man skriva upp till 1mbit ner och upp till 384kbit upp. Vad är det svåra. En spärr i smyg för att minska på belastningen på sitt nät är bara lurenderi och de kommer fortsätta så bara för att "medel svensson" inte märker nåt iaf.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag bryr mig helt enkelt inte lika mycket som dig. Men som jag sa, får detta dig att må så illa så du känner dig tvungen att säga upp ett abonnemang så go for it! Eller, du har ju redan gjort det, jag menar att det är ditt val.

    Personligen kommer jag däremot aldrig förstå dig.
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Kände mig tvungen att undersöka lite på Telenors hemsida. Det jag hittade först var detta:
    http://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TA32030.pdf

    Där står följande:
    Mobilnätet är en delad resurs mellan användarna och för att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder, även vid tidpunkter och platser med hög belastning, förbehåller sig Telenor därför rätten att tillämpa så kallad trafikhantering. Detta sker dels genom att den totala kapaciteten fördelas mellan olika trafikslag så att det går att ringa samtal, surfa, lyssna på musik, titta på filmer eller ladda ned filer samtidigt, dels genom att viss typ av trafik ges företräde. Ett exempel på detta är när du ringer ett samtal eller tittar på strömmad bild/tv. Dessa så kallade realtidstjänster är känsliga för tidsfördröjningar och därmed beroende av företräde för att fungera tillfredställande.

    Ingen skillnad görs dock mellan olika innehållstjänster eller applikationer. Vad som orsakar behovet av trafikhantering varierar och vi anpassar därför våra åtgärder kontinuerligt. Som kund märker du främst av detta genom att hastigheten på uppkopplingen vid vissa tillfällen, och för viss kapacitetskrävande trafik som till exempel fildelning, sänks. Inga begränsningar förekommer dock mellan kl. 01.00 och 06.00 eftersom trycket på nätet då generellt sett är lägre.


    Där står det att de förbehåller sig rätten för att korrigera bland annat fildelningshastigheter, det vill säga upload, till fördel för download eller det som de flesta anser vara "att surfa".


    Men som sagt så är det ditt val och valet är ju redan gjort.
     
  4. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 206
    Mottagna gillanden:
    1 392
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    "Förbehåller sig rätten" och "har en spärr på all vaken tid på dygnet" är två skilda saker....

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
     
  5. shieldfire

    shieldfire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2011
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Du har ju ditt svar i svaret ovan ditt. Om du inte vill acceptera det är det din sak. Kan inte tråden stängas nu?

    Tapatalked, might contain weird text :-)
     
  6. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 206
    Mottagna gillanden:
    1 392
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Nej, det har jag ju inte. Står vid vissa tillfällen och inte alla vakna timmar på dygnet. Och hur kan man tolka fildelning som upload? Så jag är fildelare för att jag vill skicka mail o bilder i utlovad hastighet? Låsa tråden? Ingen tvingar dig att läsa här.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
     
  7. Slaneby

    Slaneby Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2009
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    All relevant info fanns i ditt avtal som du (förhoppningsvis) läst igenom och redan godkänt. Är du så missnöjd föreslår jag dig att säg upp ditt avtal, eller helt enkelt pynta upp mer cash om det är livsviktigt för dig att vidbehålla en god kvalite på din uppkoppling.

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 2 sept 2012
  8. Irregular Programming

    Irregular Programming Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Suck vissa personer i den här tråden.

    Det är ju uppenbart att Telenor är luddiga med mening just för att få deras abbbonemang att låta bättre än vad det egentligen är. Det finns ingen ursäkt att inte vara klar om vad som ingår.

    Om man verkligen tycker att det är okej att man i marknadsföringssyfte inte ger information eller gör det svårt för en kund att veta vad det är han köper så föreslår jag att ni skapar en egen tråd där ni kan diskutera om hur bra och positivt det är med luddiga avtal.
     
    ulsa och rodak gillar detta.
  9. Linusen

    Linusen Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    19 apr 2012
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Make noise Rodak.

    Klart det är lurendrejeri!

     
    rodak gillar detta.
  10. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Helt rätt. Operatörerna måste vara tydligare. De är ju uppenbart att dom stryper hastigheten om det har gått bra tidigare att komma upp i en mbit och nu när abonnemanget är bytt så går det inte. Så sluta snacka skit om begränsningar i nätet. Dom är inte applicerbara i detta fall.

    Varför måste ni kritisera han/hon bara för ni tycker annorlunda? Ni kommer ju inte med något sakligt direkt, utan bara godtyckliga uttryck som surfhastighet.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
    ulsa och rodak gillar detta.
  11. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Operatörerna kan ändra i avtal är man inte nöjd så ska man vända sig till den lokala konsument rådgivare
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 960
    Mottagna gillanden:
    7 957
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    De ändringarna måste meddelas till kunderna, är ändringen en väsentlig ändring för kunderna ska de alternativet att avsluta abonnemanget innan ändringen träder i kraft.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2